Het is een beetje een rare titel, maar weet niet hoe ik het anders moest omschrijven. Wij hoorden vanmorgen dat we vrijdagochtend punctie hebben. Nu staat er altijd in het boekje van het ziekenhuis, dat het het beste is als de man 2 tot 3 dagen voor de punctie onthouding heeft. Maar je leest op internet ook dat te lang onthouding ook niet goed is. De vorige twee pogingen (sorry voor de details) zorgden we direct na de laatste follikelmeting, dus 2 dagen voor de punctie, dat de "oude lichting" er nog even uitkwam, en dan was het zaad ten tijde van de punctie dus 2 dagen oud. Maar vandaag moesten we vanalles doen, overal heen, dus het zat er niet in. Afgelopen zondag zijn we voor het laatst met elkaar naar bed geweest, dus als we het zo laten dan is ten tijde van de punctie het zaad 5 dagen oud. Maar als we nu nog iets doen, dan is het dus maar 1,5 dag oud. En ik weet even niet wat dan het beste is... Is het dus het beste als we het gewoon zo laten, of moeten we nog even de oude voorraad verwijderen om het maar even netjes uit te drukken?
Ik zou het zo laten. Zaadkwaliteit verslechtert pas als je langer dan een week onthouding hebt gehad. En met 1,5 dag zit je onder de grens van 3 dagen. Hier ook wel eens 5 dagen gehad voor een inseminatie of punctie, bij ons was het dan vaak juist ietsjes beter. Succes alvast!
Hier met de IUI na 2 dagen na bewerking 10milj zaadcellen. Terwijl we met 5 dagen onthouding op 39milj uitkwamen en er toen een beter percentage goed bewegelijk was.
Bedankt voor de antwoorden, zo te horen is het dus het beste om het gewoon zo te laten. Logan, dat zijn enorme verschillen trouwens!
@marliesje: ja nogal een verschil. Daarom gaan wij volgende keer weer voor 4-5 dagen onthouding... Al hopen we dat dat natuurlijk niet nodig is
Ik zou het ook zo laten Marliesje! Beter iets te oud dan te nieuw denk ik hoor. En het is niet perse zo dat het na een week echt slechter wordt. Wij hadden deze ronde precies zo'n dilemma . Wij hebben het zaterdagavond nog even 'ververst', omdat ik dacht dat we woensdag punctie zouden hebben. 3,5 dag leek me vers zat. Nu blijk ik ook vrijdag punctie te hebben, dus dan zitten we op 6,5 dag, maar we laten het mooi zo!
Dat is ook voor iedereen verschillend. Hier 'betere' (nog steeds slecht, maar wel meer) resultaten met 1.5 dag onthouding en het allerslechtste resultaat met 4 dagen onthouding.
Marliesje ik denk dat het nogal licht aan de zaadkwaliteit van je man! ze zeggen dat gemiddels genomen je na meer dagen onthouden de aantallen hoger zijn maar de kwaliteit zelf zoals beweeglijk slechter! als je korter onthouding hebt dan heb je minder maar kwalitatief beter zaad! dus minder aantallen maar meer beweeglijk! heeft je man dus veel zaad en een slechte kwaliteit zou ik voor 1,5dag gaan. Heeft hij weinig aantallen maar beweeglijkheid goed zou ik kiezen voor 5 dagen! heel veel succes gewenst! ***offtopic Pien heel veel succes met de punctie meid***
Het zijn bij ons vooral de aantallen waar het hem in zit, beweegelijkheid is altijd goed. We hebben het iig niet gedaan gisteren, dus ben benieuwd wat de opbrengst is morgen. Hoewel we dat meestal pas weken later horen bij de evaluatie. Maar ik zal er wel even naar vragen bij de terugplaatsing.
O in dat geval als de beweeglijkheid goed is zou ik als ik jou was kiezen voor de 5 dagen! dan heb je zeker weten meer aantallen! en vooral als de beweeglijkheid toch prima is kan je dat beter hebben! heel erg veel succes gewenst met je volgende icsi !!
He Marliesje! Was dat even gezellig dat we elkaar troffen vanochtend! Ik vond het erg fijn om even te kletsen. Ik denk dat als ik daar alleen lag, alleen maar ging zitten piekeren over hoe het mijn man zou afgaan, ja of ik was in slaap gevallen . Ik vond het zo toevallig. Hoe voel jij je nu? Hier gaat het wel. Buik voelt wel wat beurs, maar is wel te doen als ik me gewoon wat rustig houd. Buik was de laatste paar dagen al gevoelig, maar nu nog wel ietsje extra. Ik hoop ontzettend voor jullie dat deze poging raak mag zijn. Ik moet zeggen dat ik wel goede hoop heb hoor. En wellicht nog wel een paar goede om in te vriezen, die je dan voorlopig gewoon niet nodig hebt . Wie weet tot zondag! Dat zou in elk geval een goed teken zijn .
Ha Pien! Was zeker gezellig! Zo ging de tijd iig een stuk sneller. Hier alles goed, nadat jullie weg waren viel ik nog even als een blok in slaap in het ziekenhuis. Heb niet veel pijn verder, ben alleen nog steeds wat moe van die mega-slaappil. Denk dat ik morgen wel weer helemaal de oude ben. Zou leuk zijn als we elkaar zondag weer treffen! Ze laten je in Groningen altijd een eeuwigheid wachten... Laten we ervoor duimen dat we over 2 weken allebei goed nieuws hebben! Trouwens even on-topic, de 5 dagen onthouding lijkt een succes te zijn geweest, 22 miljoen zaadcellen, dat is véél meer dan het ooit geweest is.
Fijn dat het goed gegaan is! Hopelijk een terugplaatsing en een mooi aantal embryo's in de vriezer. Succes!
@marliesje fijn zeg dat het dus toch goed was met 5 dagen onthouding!! Is ook bewezen dat het er dan altijd meer zijn dus super!! @ pien jij je punctie gehad? Hoe is het gegaan meid? Viel het mee? Hooelijk voor jou een mooie opbrengst !! Ik duim xx