Geen kledij aan willen doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pink Peony, 8 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pink Peony

Pink Peony Niet meer actief

2. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Ik heb zelf ook dat ik broeken vervelend vind zitten. Harde ritsen, niet rekbare stof, lusjes, strakke broekrand.
    Ik kreeg vroeger helemaal kippenvel toen ik mijn paardrijbroek aan moest doen.

Zelf draag ik nu vooral tuniekjes met leggings of strechbroeken, maar als ik thuis ben en niet meer weg hoef doe ik lekker mijn joggingbroek aan.

Ik ben zelf hooggevoelig, weet niet of het daar mee te maken heeft of dat het meer gewenning is.. maar misschien kun je bij je kindje nagaan of ze ook gevoelig is voor andere dingen.
    Emoties van anderen, harde geluiden, lage pijngrens etc.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wow! Lijkt heel erg op hier! Dochter is hooggevoelig en vooral met dit soort dingen. Hebben ook al naadloze sokken enz. Helpt allemaal niet echt.

Mijn oma, haar overgrootoma is eind september overleden en ook toen een mega terugval. Ook icm angst. Niet meer alleen durven plassen enz.... Heel moeilijk allemaal!

Sterkte!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik hoop voor jullie dat een beloningssysteem gaat werken. Want hoe dan ook zal ze kleding aan moeten, ook als dat vervelend voor haar voelt. Je doet er ook al alles aan door fijne kleding te kopen.
    Hier trouwens een gevoelig kindje qua geluid en emoties. Ze houdt niet van brommers en motoren en huilt mee als haar grote zus zich echt pijn doet of als iemand met de ambulance mee moet (niet iets ernstigs btw). Maar qua kleding vindt ze alles best. Al slaapt ze wel het liefst in haar blootje en dat vinden wij ook prima. Misschien ook wel fijn voor je dochter?

5. Pink Peony

Ze durft inderdaad ook niet meer alleen plassen of boven iets halen ofzo.

Ik ga eens wat info opzoeken over hooggevoeligheid.

6. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken een jongen die is ook hooggevoelig en die kan niet tegen de naad van zijn sokken. Dus hij draagt ze binnenstebuiten. Hij kan ook niet tegen etiketten. Soms kriebelen gewone truien zonder etiketjes ook. Als hij eindelijk een fijne trui of broek heeft gevonden die niet kriebelt of verveelt kopen zijn ouders er een aantal van zodat hij weer even vooruit kan.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij hebben al jaren een sokkendrama... Nu naadloze sokken, de ene dag gaat het beter dan de andere dag. Vooral veel leggings ipv maillots.

Daarnaast is ze dus ook heel gevoelig voor pijntjes. Wanneer ze bijvoorbeeld een velletje aan haar vinger heeft... Dan is ze helemaal in paniek. Ze is dan alleen daarop gefocust.

Doordat mijn oma overleed eind september was ze dus heel bang. We hebben veel spullen hier van mijn oma, van foto's tot een stoel. Ze durft niet meer alleen naar boven, niet meer alleen plassen, slaapt met het grote licht aan en haar nachtlampje.

Ik heb een boek over hoogsensitieve kinderen van de bibliotheek. Het leek wel alsof het over mijn kind geschreven was. Ik haal daar vooral uit wat ik nodig heb om haar te helpen. Geen label opplakken maar kijken hoe ik meer geduld (ja soms word ik er GEK van, van dat sokken gedoe elke ochtend een uur lang) kan krijgen en hoe ik bepaalde dingen moet ombuigen. Misschien heb je er wat aan.

Veel praten en uitleggen is ook heel slim trouwens!

8. Pink Peony

Puzzelstukje weet je de titel van dat boek nog?

Ja ik verlies mijn geduld ook nogal eens en dat mag eigenlijk niet. Maar het is zo frustrerend als ze echt niks aan wil!

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Het boek is van elaine eron. Hoop dat ik t goed schrijf. Wanneer je op google zoekt kom je altijd op haar uit. Misschien wanneer je gaat googlen en een testje invult over je kind dat er meer kwartjes gaan vallen!

Ik ben daar nu ook erg mee bezig! Succes!

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het kan volgens mij ook dat ze alleen last heeft van dat ene ding, namelijk een vervelend gevoel hebben bij kleding op de huid. Een knuffel is een heel ander gevoel dan kleding op de huid en triggert ook andere zenuwen (druk ipv tastzenuwen). Vindt ze bijvoorbeeld een lichte aanraking ook vervelend? Of heeft ze daar geen last van?

Overigens denk ik dat je met een beloningssysteem weinig gaat bewerkstelligen. Ze wilde heel graag naar de bios, maar zelfs dat was niet genoeg. Misschien een keer wat verschillende soorten kleding bestellen bij Wehkamp en dan kijken wat wel en niet fijn voelt. Voordeel van Wehkamp is dat je alles weer terug kan sturen voordat je betaalt en dat je lekker in je eigen huis met haar kan passen.

Je zou wellicht ook eens massage kunnen proberen, het ontspant en het kan wellicht ook zorgen dat dingen wat fijner aanvoelen.

11. Pink Peony

Puzzelstukje bedankt!

Rosao, het kan dat ze alleen dat ene kenmerk heeft dan? En dat dit pas nu voor de eerste keer zich uit? Lichte aanraking weet ik eigenlijk niet of dan een probleem is. En wat is een lichte aanraking?

Beloningssysteem twijfel ik ook aan. Maar goed, we kunnen het proberen...

Massage is een goed idee! Ga ik eens proberen!

Deze morgen was weer extreem drama! Dus we hebben contact opgenomen met een psychologe die met kinderen en mama's werkt. Hopelijk komt daar nog iets uit en zijn we snel op de goede weg. Want dit is k*t voor mijn dochter zelf, voor haar zus en voor ons als ouders.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Lichte aanraking is iets als een zachte streling. Je zegt dat ze onderbroek en hemd wel fijn vindt, dat zit vaak wat strakker en is een wat 'steviger' gevoel. Wellicht vindt ze strakkere kleding fijner? Of vindt ze een legging ook niets?

13. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik heb ook snel dat kleding me irriteert en heb ene fase gehad dat ik daar erg aan toegaf. Zodra ik binnen was spijkerbroek uit,jogginf broek aan,veel jurkjes en geen strakke riemen oid rond mijnmiddel. Gevolg: mijn BH ging me in de weg zitten dus dat ding ging ook uit zodra ik alleen thuis was, ook shirtjes zaten me te strak. Ik veranderde echt in een tokkie zodra ik de kans had. Op gegeven moment mezelf voorgenomen na 19.00 uur pas in de comfy clothes te mogen en nu heb ik er nauwelijks nog hinder van , als is een slobberpyjama nog wel ultiem:D
    Wat ik wil zeggen, soms kan het ook gewenning zijn. Over hoog gevoeligheid zijn al suggesties gegeven, zou ik ook zeker naar kijken maar ik zou vooral ook uitkijken dat ze het niet zo uit de weg gaat steeds dat er steeds meer dingen zijn die haar irriteren.

14. misa

misa Niet meer actief

Och wat enorm zielig zeg....!
    Dit klinkt ook zeker als een hooggevoelig kindje. Mijn dochter is ook hoogevoelig en heeft dit ook met kleding. En dan voornamelijk ondergoed en sokken. Wij hebben stretch hemden van Hema, onderbroeken van action (ze noemen ze daar hipsters) en naadloze sokken van de markt. Dat haalt het ergste weg, maar niet alles en vooral niet alle dagen. Ze moet uiteraard wat aan, daarin is geen keuze. Meebeslissen of kiezen vind ik prima hier.

Ik weet niet of je bekend bent met hoogsensitief zijn, maar anders zou ik er zeker over lezen.
    Een beloningssysteem zou ik niet doen. Wij hebben dit ook al vaak geprobeerd omtrent haar slapen, maar het is vaak slecht haalbaar, omdat het niet gaat om gedrag, maar om gevoel.

Verder zou ik proberen veel uitleg te geven. Waarom moet iets, waarom gaat iets zo, wat en waarom verwacht je iets van haar, enz. Maar ook als ze heftig reageert op gevoel en emotie van een ander (moeder?). Benoem dingen in gepaste taal en tot op zekere hoogte.
    Voorbeeld van hier: we hadden gesproken over verhuizen en een makelaar op bezoek. Ik werd er onrustig van en dochter voelde dat aan. Ook onrustig dus. Ik heb in een gesprekje gezegd wat onze plannen waren, dat het niet door ging (was ook zo) en wat mijn gevoel daarbij was. Maar dat het nu goed is zo. Het had wel degelijk invloed op haar.

Ik denk dan ook dat jouw dochter het probleem met kleding alleen maar erger krijgt op het moment dat ze nniet goed in haar vel zit. Dan is de kunst te vinden waar het ligt en of je het weg kunt nemen/verzachten.
    Maar wij proberen er ook echt op te letten dat we niet mee gaan in elk ding. We horen haar aan, bevestigen haar, maar gaan niet mee in elk ding, omdat het steeds een stapje verder gaat.

Verder masseren wij ook de voetjes en handjes aan onze dochter voor het slapen gaan.
    Veel en vaak met gevoel handelen en haar gevoel bekijken en natuurlijk navragen. Maar daarnaast ook hele duidelijke grenzen geven en consequent zijn. Tuurlijk moet ze keuzen mogen maken over verschillende dingen, maar grenzen hebben ze ook echt nodig is mijn idee.
    Succes...!

15. Pink Peony

Snelle update...

Als eerste nogmaals bedankt voor alle tips, ervaringen en het meedenken :)!

Er zit precies een beetje verbetering in de laatste twee dagen. Hopelijk zet het zich door!

Deel Deze Pagina