Helpen jullie monstertjes en engeltjes weleens in het huishouden? Zelf had ik altijd het idee dat dit een positief effect heeft op het verantwoordelijkheidsgevoel en ik combineer met een kleine zakgeld verhoging, dat extra bedrag krijgt ze dan alleen als ze heeft geholpen. Dat helpen hoeft dan twee keer per week, twee taakjes die ze zelf kiest. Hier gaat de voorkeur uit naar de wc schoonmaken, ramen lappen, afwassen, stofzuigen, dweilen of eigenlijk alles wel behalve haar eigen kamer opruimen Nu heb ik gemerkt dat mensen vaak best verbaast op reageren omdat kinderen vaak helemaal niks hoeven te doen in huis. Zelf ben ik het daar dus absoluut niet mee eens. Vanaf een jaar of zeven kan er best wat geholpen worden toch? Het is niet zo dat ik hier in mijn eentje alle troep maak, sterker nog, de meeste troep komt juist helemaal niet van mij. Als ik dan in mijn eentje alles moet doen dan wordt ik meer de huishoudster en kokkin dan dat ik tijd heb om mama te zijn en te spelen. Dus mijn vraag: Vindt jij het belangrijk dat je kind zelfstandig klusjes in huis doet of heb je het eigenlijk liever niet? Waarom?
Hier helpen ze ook hoor vind niet meerdan normaal Eigen kamer bijhouden is verreiste ze helpen hun bedden opmaken Stofzuigen slaapkamer en woonkamer omste beurd Tafel afruimen op hun broertje letten is 9 maanden als ik even een was erin doen. Me kids zijn 8.7.5. Me dochter is 7 rest zijn jongens Ben ook de huishoudster hier niet hoor
Mijn kinderen zijn 3 en 1. Dus nog niet echt aan de orde. Maar merk wel dat de oudste het ook wel leuk en normaal vindt om wat te doen. Speelgoed opruimen, voor mama iets weggooien en meehelpen "stoffen". Maar ook met boodschappen doen bijvoorbeeld.
Ik heb inderdaad wel het idee dat het met een meisje makkelijker gaat, dat je ze makkelijker kunt aansporen om te helpen. Misschien omdat vrouwen van nature toch graag de touwtjes in handen hebben en graag voor anderen zorgen. Vooral als ze heel klein zijn zijn ze erg enthousiast Merken jullie daar echt een verschil in met jongetjes en meisjes? Ik heb alleen een meisje maar kan me dat verschil goed voorstellen. De meeste volwassen jongens zijn volgens mij ook niet laaiend enthousiast over dat soort dingen
Mijn zoontje (bijna 4) vind het enorm leuk om te helpen, met alles. Ramen zemen aan de buitenkant is natuurlijk de leukste klus Maar de wc boenen is ook leuk. Het ligt denk ik vooral aan het karakter van je kind en hoe je het vraagt. Mijn zoontje is erg behulpzaam, dus dat scheelt. Als hij later wat ouder is, krijgt hij zeker klusjes te doen. Daarvoor zal hij niet beloond worden. Ik wil graag dat hij dingen doet, om mij te helpen en dat hij beseft dat hij geen prinsje is. Ik hoop het dan vooral positief brengen, dat het hem ook wat oplevert (niet materieel gezien).
Hier helpen ze ook, niet meer dan normaal voor ons maar ik merk bij anders kinderen dat ze vaak niets hoeven te doen. Kinderen die hier komen spelen moeten mij gewoon hun jas ophangen, schoenen in een hoekje en als je je eten of drinken op hebt zet je het in de keuken. Mijn oudste heeft maar een paar vriendinnetje met wie ze op haar kamer wil spelen...... omdat ze niet alleen wil opruimen en vind dat ze moeten helpen met opruimen de rest mag dus niet op haar kamer komen
Hier hoeven ze niet mee te helpen, Maar ze doen het wel, kleine klusjes ( samen met mama was ophangen) Kamer opruimen , bordje en beker in afwasmachine zetten. ( 2 meiden van 7 en 4) IK vind dat een kind kind is, die hoeft van mij niet een wc te gaan poetsen of ramen wassen, Het is een kind laat dat lekker kind zijn!!!
Ik vind dat dat ook taken zijn voor als ze wat ouder zijn de wc en ze moeten het toch leren straks weten ze dat niet eens. En hier krijgen ze ook geen geld ervoor ze moeten gewoon hun steentje bijdragen ik heb 4 kids Maar ze doen het graag
Nee hoor, ik maak absoluut geen verschil tussen zoon en dochters. Ze ruimen alle drie hun speelgoed op, zorgen dat hun speelkamer opgeruimd is, gooien hun was in de wasmand en ruimen hun eigen schoenenkast op. Dit zijn de vaste taken. Daarnaast vinden ze het alle drie heel leuk om te helpen met de was, En zoontje vindt koken helemaal geweldig. Oh, ik ga de kinderen niet betalen om hun troep op te ruimen, en later ook niet om ons gezamenlijke huis leefbaar te houden. Het is gewoon iets wat erbij hoort in het leven.
hier helpt dl met de afwas savonds. smiddags doe ik het zelf zodat ze niet al te veel heeft als ze helpen moet. verder moet ze zelf haar troep opruimen sinds ze 4 is. ik vind dat je best jong al kan beginnen met mee laten helpen zoals hu eigen troep opruimen en zo. ken genoeg kinderen die geen idee hebben hoe en wat met huishouden en opruimen en hoe het allemaal werkt. hun moeder doet het allemaal voor ze zonder dat ze zelf ook maar iets hoeven te doen. ik denk dan ook dat die straks de schrik van hun leven krijgen als ze over een tijdje alles zelf moeten gaan doen..
Hier helpen ze vaak met tafel dekken, nu nog vrijwillig, maar zit er aan te denken om dit "hun taak" te maken. Opruimen lijkt me logisch dat ze dat doen, al help ik ze wel vaak mee. Maar om nou een kind van 8 een wc te laten poetsen, nee dat gaat me echt te ver hoor. Tuurlijk moeten ze dat ooit leren, maar dat lijkt me meer iets als ze een jaar of 12 zijn of nog wat ouder.
Hier bijna 6 en 7. Ze helpen met het afruimen van de tafel. En ze moeten hun eigen kamer leefbaar en loopbaar houden. Was die niet in de wasmand zit wordt niet gewassen. Meer hoeven ze niet te doen. Ik vind dat ze best een beetje mogen helpen hoor, ik zeg altijd: "we wonen met zijn vieren in dit huis, we moeten het met zijn vieren netjes houden."
Nee, de wc wordt ook zeker geen verplichte klus, tenzij hij er zelf regelmatig een smerige bende van maakt. Mooie schoonmaakklussen: stofzuigen, stoffen, afwassen, kleine boodschappen doen e.d.
Ik heb onze dochter juist 'geleerd' dat kinderen die komen spelen te gast zijn, en die hoeven niet te helpen met opruimen.. Als het echt te gek wordt, dan wil ik er wel eens wat van zeggen, maar dat komt zelden voor.. Verder moeten onze meiden de jas ophangen, kleren in de wasmand doen enzo. Ik wil eigenlijk ook beginnen met helpen opruimen na het eten en eigen bed opmaken. Helpen met poetsen doen ze regelmatig (badkamer, ramen wassen). Maar dat is omdat ze dat leuk vinden. Hetzelfde geldt voor boodschappen doen.
Ja hoor hier helpen ze gewoon een handje mee.... 4,5 en 6,5 jaar. Sowieso jas op de kapstok en schoenen in de gang, vuile was in de wasmand en kamer zelf opruimen na het spelen met een vriendje/vriendinnetje. Voor het avondeten moeten ze ook het speelgoed in de huiskamer opruimen (of aan de kant schuiven zodat we gewoon kunnen lopen ) Soms helpen ze met de tafel dekken en afruimen of stofzuigen. Ze vinden het ook nog wel eens leuk om ons te helpen, dan laat ik ze bijv. samen de handdoeken opvrouwen of een dokje over de trap halen oid.
Ik heb 2 jongens die gelukkig van hun papa het goede (mannen kunnen ook huishoudelijk werk doen) voorbeeld krijgen. Ze zijn 2 en 6 die ze hoeven nog niet veel te helpen Toen oudste kleiner was wilde hij wel altijd als ik de keuken aan het poetsen was ook een bakje sop. Daar ging hij dan zijn eigen keukentje mee poetsen. Jongste helpt ook graag met opruimen (alle blokjes in de doos. En dan doos weer omroepen want het is zo leuk ) Oudste moet eigen speelgoed opruimen. En jas ophangen. Maar meestal maakt is er net zo'n potje van als mama
Mee eens. Ik heb er ook een gloeiende hekel aan als ouders hun kind komen halen bij mij, en dan met hun kind in mijn huis het gevecht aangaan over opruimen van speelgoed waarmee mijn kinderen naderhand mee verder willen spelen. Zinloos en kost alleen maar tijd en energie. Als diezelfde ouder bij mij koffie komt leuten gaat hij ook niet bij vertrek eerst de afwas doen. Wie te gast is hoeft niet te helpen. Als ik oudste bij bso haal hoop ik ook altijd dat is met een ander kind bezig was, zodat het spul kan blijven liggen voor dat andere kind. Anders weer tijdverlies door opruimen (wat dan weer wel terecht is dat het moet) Vroeger was afwassen de taak van de kinderen. En de hond uitlaten was mijn taak. Maar tegenwoordig afwasmachine en katten. Hebben ,e het toch makkelijk
Ja hier moeten ze helpen, nu nog de kleine dingen. (Oudste)Kleding vouwen, na t eten de tafel afruimen, in t weekend de ontbijtspulletjes afwassen, vieze kleding in de wasmand en ze vind t heel leuk om te stofzuigen.
Hier hebben ze ook wel wat taakjes. Tafel dekken, zelf hun was in de kast leggen, stofzuigen of even op hun kleinste broertje passen. Ik betaal ze er niet voor. We zijn met elkaar een gezin en hebben gezamenlijk een huishouden, dus daar zijn we met z'n allen verantwoordelijk voor. Ik laat ze geen grote dingen doen, want ik vind dat ze al best hard werken op school, de oudste 2 hebben al een folder en krantenwijkje en best veel huiswerk en daarbij sporten ze nog. Ik vind dat het huishouden vnl mijn taak is, omdat ik er nu eenmaal de meeste tijd voor heb en de kids mogen van mij ook voldoende tijd hebben om nog te ontspannen.