Meiden ik ga toch even klagen.... Ik ben nu zwanger van ons 3e kleintje. De vorige zwangerschappen zijn goed gegaan. 2 mooie grote kinderen gebaard. De oudste 9 pond en de jongste bijna 10 pond. Allebei kern gezond en super gelukkig. Nu de 3e zwangerschap moet ik in verband met een operatie bij de gyneacoloog onder controle blijven. Ben er nu 2x geweest en baal als een stekker. Ik vind het helemaal niet leuk Eerste afspraak de intake was gewoon snel en snel. En de 2e afspraak hadden we eerst de termijn echo nou serieus werd niet bij gepraat niks! Dus hoe en wat? ik weet het niet alles was gewoon goed. En daarna weer afspraak bij de gyn. Nou als eerste vroeg die vrouw waarom ik eigenlijk onder controle staat bij de gyn want alles gaat toch goed? Uhmm jaa omdat het van jullie moet was me antwoord. Daarna snel bloeddruk meten en kon weer wegwezen. en afspraak voor over 5 a 6 weken. Toen eenmaal buiten drong het weer tot me door. Wat doe ik daar eigenlijk? Het gaat super met me, gaat super met de kleine die groei perfect gewoon. De afspraken in het ziekenhuis lopen standaard een uur uit. Parkeergarage de kosten zijn niet normaal. En ik voel me echt een nummer. Zijn veel verschillende gyneacologen die ik krijg te zien dus een ''band'' of ''klik'' opbouwen dat lukt me gewoon niet. Nu heb ik net dus gebeld naar het ziekenhuis of ik niet dde controles bij de verloskundige mag doen. Het gaan tenslotte goed werd een vrijdag ook gezegd door de gyn van oh alles gaat dus gewoon super. Kreeg ik als antwoord ja maar u vorige 2 kids waren groot? Uhm ja, bevallingen van allebei zijn perfect gegaan! En heb nu dus een maagverkleining gehad dus de groei moet nu juist in de gaten gehouden of de kleien wel goed groei! Maar vooruit echo kunnen ook bij onze verloskundige althans naast de praktijk zit de echo praktijd. Toen kreeg ik als rede ja maar u vitamines moeten in de gaten gehouden worden. Nou dat klopt, maar dat word ook gedaan door de afdeling chirurgie daar blijf ik elk trimester van de zwangerschap me bloed afnemen en word gecontroleerd. Maar tot op heden is ook alles perfect behalve me vitamine B12 maar daar krijg ik prikken voor. Daarna was het toch ja het moet omdat u binnen het jaar zwanger bent geraakt. Waarop ik dus nu heb uitgelegd dat echt me wens bij de verloskundige ligt. Heb het altijd naar me zin gehad bij de verloskundige, voelde me er altijd serieus genomen en heb daar echt een band opgebouwd. Heb ook 1 thuisbevalling gehad van de jongste en heb het reuze naar me zin gehad met de verloskundige. Heerlijk gekletst enz... Kijk ik wil zeker geen risico nemen wat betrefte de kleine! Maar het gaat gewoon goed dat zei de gyneacoloog ook een vrijdag. Alles gaat gelukkig volgens het boekje enz.... De gene die me daar dus wou houden is de arts gyneacoloog en die ging nu dus toch overleggen met de ''echte'' gyneacologen. En ik word deze week terug gebeld.... Ik zie het ''somber'' in maar ik hoop stiekem dat ik toch naar de verloskundige mag. Puur omdat ik me daar gewoon fijner voel. Het is dichterbij, geen uren uitloop en vind het persoonlijk relaxer..... Wat ik hier eigenlijk vragen wil? ik weet het niet denk dat ik gewoon even me verhaal kwijt moet. Zal ook wel last hebben van me hormonen niet daarvan Ben alleen wel benieuwd wie er ook bij de gyneacoloog onder controle staat en hoe jij het ervaart? net zoals ik heb dat je een nummer bent? of voel je je wel fijn? Sorry voor het lange verhaal in ieder geval, maar het lucht wel op.
Wat vervelend zeg dat je zo onpersoonlijk wordt behandeld. Helaas komt dit vaker voor bij gyns door de hele medische cultuur. Ik hoop voor je dat je toch bij de vk onder controle mag blijven. Zo te lezen zijn er voor alle argumenten goede dingen geregeld. En desnoods anders extra controles bij de gyn naast de vk? Ben benieuwd wat de uiteindelijke beslissing is!
Ja, bij de eerste had ik de keus, gyn of vk. Omdat ik toen graag in het ziekenhuis wilde bevallen, heb ik gekozen voor de gyn, ook wat extra controles enzo. Hele zwangerschap ging volgens het boekje, uiteindelijk ingeleid met 37+1 wegens gebroken vliezen, en dochter was een sterrenkijkertje, maar in 25 minuten geboren. Bevalling is geleid door de vk (die ik dus nog nooit had gezien). In augustus mirena laten verwijderen, en toen vertelde gyn dat ik bij een volgende zwangerschap bij de vk mocht. Ik blij, want wil nu graag thuis bevallen. Ook van de internist (schildklierproblemen) mocht ik bij de vk. Heb ik de intake bij de vk, word ik weer terugverwezen naar de gyn ivm mijn overgewicht. Bij de gyn wordt eigenlijk niks besproken, alleen hoe het medisch allemaal gaat. Niet hoe je je mentaal voelt of wat je moet voorbereiden voor de kleine er is, helemaal niks. Heb deze keer een geboorteplan ingeleverd, waar hij al niet zo blij mee was, want ik wil thuis bevallen. Alleen als er écht een medische reden is (en mijn overgewicht is geen medische reden mijns inziens), ga ik in het ziekenhuis bevallen. Hier was ie het natuurlijk niet mee eens, want ik liep door mijn gewicht bij hem onder controle, en bladiebla. Over een paar weken weer controle, en dan ga ik het weer aankaarten. Is ie het er niet mee eens heeft ie pech, want ik ben geneigd om dan helemaal niet meer naar de controles te gaan. Oh, bij de internist is mijn gewicht bekend, en bij de vorige zwangerschap had ik ook al overgewicht, en toen was er dus helemaal niks aan de hand geweest..
Hier ook zo ervaring. Bij de eerste deden de huisartsen het nog, het enige wat daar gedaan werd was buik voelen en hartje horen na ja prima was me eerste dus verder nergens na omgekeken. Bij de 2e liep ik bij een gyneacoloog. Eerste echo was binnen 2 tellen weer buiten. De 20 weken echo hadden wij ons op verheugd, nou dat duurde 3 tellen. Ik vroeg wat het werd, mocht ik niet weten was onnodig. Alsof ik dat zelf niet even kan bepalen, we kregen helemaal geen foto's mee van de kleine er werd ons niks verteld dat was het. Bij de 3e liep ik bij een verloskundige hier in de buurt och wat een fijn mens was dat zeg. De wereld ging voor ons open, 8 weken, 11 weken een echo alles werd verteld en laten zien. 20 weken echo we kregen een dvd, en heeeeeel veel foto's mee alles werd laten zien en verteld. En met 36 weken nog een echo. Wat hebben wij genoten van de zwangerschap en de kleine in onze buik. Ik vind het heeeeeel jammer dat me eerste 2 zwangerschappen zo zijn gegaan en ik helemaal niks van hun heb, alleen de bevallingsfoto. Mocht ik zwanger raken van een 4e ga ik zeker na de verloskundige weer want daar was ik geen nummertje, in het ziekenhuis helaas wel altijd!
@nen87 bedankt voor je reactie. Heb ik al vanaf het begin voorgesteld de afspraken dan eventueel om en om.. maar nee ik moest er maar vanuit gaan dat ik bij de gyn moest blijven. Want ja ik kan minder eten dus de groei zal minder worden van de kleine blablabla (en nu krijg ik te horen dat het komt door de grote kids allemaal het zal wel ) Ben benieuwd wat ze van de week gaan zeggen. @Saz jij hebt dus ook al van die vervelende ervaringen. vervelend dat ze dan opeens je gewicht erbij gaan halen. Ik ben bij de andere 2 kids ook onwijs stevig geweest (niet voor niks nu maagverkleining gedaan) en hebben ze ook nooit over gezeurd. Alleen dat ik niet boven mocht bevallen. En het anders op eigen risico zal zijn het boven bevallen enz. Me vriend belde me net op en hadden we het er weer over want ik heb er echt last van gewoon. Ben boos en verdrietig tegelijk... Hij zei ook gelijk wie verplicht ons eigenlijk daar te blijven! Het gaat gewoon perfect kleine groei goed ben zelfs vooruit gezet. Hij zegt ik ga bellen met de zorgverzeraar als ze ons van de week vertellen dat we daar moeten blijven of we dat verplicht zijn of niet. Ik heb dus ook het probleem dat het echt medisch is. Bij de verloskundige is het echt praatje van hoe voel je je? Ik kon daar me angsten vertellen en ik voelde me serieus genomen. Werd op me angsten in gegaan enz. Als ik een dipje had het even niet meer zag zitten bijvoorbeeld werd er positief op je in gepraat. Nu ben ik gewoon zo nummer, ik mis gewoon de liefde van de verloskundige. En dan moet ik zeggen zijn 4 verloskundige en hebben ook allemaal wel eens kritiek op me gehad Maar denk dat,dat altijd wel is en gewoon goed bedoeld is. Laat je weten hoe het bij jou volgende afspraak afloopt? of je gewoon weer mag doen wat je wilt? @troelala (leuke naam) jij hebt dus ook gewoon negatieve ervaring met de gyn. Hoop dat je de volgende keer gewoon weer lekker bij de verloskundige mag blijven.
Hier nu wekelijks een echo vanwege meerdere miskramen vorig jaar, maar ik heb, na afgelopen jaar 14 verschillende gyns te hebben gezien, mijn favorieten uitgekozen en zorg dat ik voor iig een deel van de controles daar loop. Daarnaast een aantal afspraken bij de ziekenhuisVK, want idd: het gaat maar om controles. Hier dus totaal andere ervaringen nu: meelevende gyns (vrouwen, zou dat het 'm zijn?), elke keer een foto mee nog, bekend met m'n verhaal... Maar goed, daar moet je dus wel zelf wat voor doen, als ik daar niet bij zou zijn, zou ik elke week bij een andere gyn zitten en ws deels dezelfde ervaringen hebben als jullie.
Rozemarijke, ik zit nu bij dezelfde gyn als de hele vorige zwangerschap. Heb in al die tijd 1 keer een andere gyn gehad (tijdens zwangerschap van dochter) en dat was een enorme hufter. Nu dus gewoon wel iedere afspraak bij m'n 'eigen', is een aardige man enzo, maar tis allemaal gewoon zo medisch enzo. Bij de eerste zwangerschap was ik onwijs blij dat ik hier op 't forum zoveel kon lezen over hoe en wat met de voorbereidingen, want ik heb daar helemaal niks over te horen gekregen. Maar hier is 't gewoon heel simpel hoor, het kan me namelijk niet schelen of hij van mening is dat ik in het ziekenhuis moet bevallen omdat ik te zwaar ben, het is en blijft voor mij gewoon geen reden. De bevalling van m'n dochter in het ziekenhuis, is me echt NIET bevallen, 18 uur op m'n rug aan 6 kabels, met rugweeën, en tussen 2 uur 's middags en 9 uur 's ochtends 2 keer van bed geweest. 1x ff naar de wc, en even 10 minuten naast het bed gestaan (op een celstofmatje, dat was de ruimte die ik had om te bewegen), en 1x 2 uur lang in bad gelegen. Heb me dus voorgenomen dat dit me niet weer gaat overkomen. Heb ook direct in het plan gezet dat ik gewoon op de benedenverdieping ga bevallen, maar ze krijgen me echt niet vrijwillig naar 't ziekenhuis als er niks aan de hand is.
Overgewicht is wel degelijk een hoger risico bij bevallen, er is een hogere kans op pre-eclampsie, verhoogd risico voor ks en thrombo-embolie. Dus er is wel degelijk een medische reden om in het ziekenhuis te moeten bevallen als je (behoorlijk) overgewicht hebt. Snap heel goed dat je het niet wilt, maar er kan wel degelijk reden toe zijn. Overigens zijn er heel veel vrouwen met overgewicht die prima thuis bevallen hoor, zonder problemen. Ik begrijp je insteek wel . Zelf moet ik in het ziekenhuis bevallen omdat ik bij de eerste een spoedks heb gehad. Dus ik heb zowiezo geen keus. Maar, ik vind het ook niet erg. Ik beval in een streekziekenhuis en heb echt een leuke (mannelijke) gyneacoloog met veel aandacht voor mij. Loop nu nog gewoon bij de vk, wordt met 34 weken 'overgedragen' aan de gyneacoloog. Gelukkig mag ik bij dezelfde die mij bij mijn vorige zwangerschap door de laatste loodjes heeft heengeleid en (bij toeval!) ook mijn spoedks heeft gedaan. Leuke man aan wie ik alles kan vragen. Dus de ervaring kan ook heel anders zijn! Is echt belangrijk hoor, want als de klik er totaal niet is en je je niet gehoord voelt, dat is erg naar. Ik hoop voor ts dat je voor controles naar de vk mag.
Ik loop dus ook bij de gyn, maar waarom weet ik niet precies. We zouden weer gaan beginnen met IUI en ik moest bellen als ik ongesteld was, en toen bleek ik dus zwanger. Toen ik het ziekenhuis hierover belde planden ze meteen de eerste echo in en de tweede is daarna ook weer daar gepland. Ik heb wel een intake gehad waarin niet echt iets werd besproken maar wel dingen werden gevraagd. M'n gyn zelf heb ik alleen gezien toen ze me kwam feliciteren, verder nog niet gesproken. Ik heb dus de vk gebeld wat ik nu moest doen en die zeiden dat ik me ook bij hen moest aanmelden! Denk dat dat is omdat ze denken dat ik na 12 weken wel terugverwezen word? Maar hoe dan ook, ik loop nu dus bij allebei Maar de echo's gaan via het ziekenhuis. Heb zelf nog een extra echo laten maken bij een echobureau op eigen kosten.