Ik ben bijna 37 weken zwanger en woon in Egypte waar ik ook ga bevallen. Maandag vertrekken mijn man en ik naar zijn familie in Alexandrie, want kraamhulp kennen ze hier eigenlijk niet dus dan kan zijn familie mij helpen en voor me zorgen. Ik zal flink in de watten gelegd worden en zijn moeder heeft 8 kinderen grootgebracht, maar zij spreekt geen Engels en ik maar een beetje Arabisch dus dat is wat lastig communiceren. Nu heb ik ook al gemerkt dat sommige dingen hier anders gaan dan wij in Nederland gewend zijn, ik heb ook 2 boeken over de zwangerschap en verzorging van de baby maar ik zit toch nog met een paar vraagjes. Hoe verzorg je het beste het navelstompje? Volgens een vriendin is het hier niet gebruikelijk om Vitamine K en Vitamine D te geven. Is het toch verstandig om deze vitamines te geven? Ik heb voor de zekerheid van allebei al een flesje met druppels uit NL mee laten nemen. Wanneer begin je dan met het geven van deze vitamines en voor hoe lang? Zijn er nog specifieke zaken waar ik aan moet denken/op moet letten in de kraamperiode? Heb je nog advies/tips voor mijn eigen herstel/verzorging/gezondheid na de bevalling (verzorging eventuele hechtingen e.d.)? Alvast bedankt voor je informatie!
Spannend hoor. Sowieso een kleine krijgen wat al nieuw voor je is en dan ook nog eens in een ander land. Maar het gaat zeker goedkomen. Een navenstompje kan het best droog gelaten worden. Geen alcohol, zeep etc. Zo droogt die het snelste in en valt dan af. Mocht je nu merken dat het navelstompje echt gaat ontsteken, (rood, stinken, pussig) dan is het belangrijk om het stompje goed schoon te maken. Gebruik dan gaasjes en alcohol. Gebruik een gaasje dan 1x (lees je veegt 1x met gaasje rondom de navel en gooit deze weg) en pak dan een nieuwe. Anders heb je kans om bacterien in de wond te vegen. Vitamine K en D worden in Nederland standaard gegeven. vit K is nodig voor de bloedstolling van de baby. Alle pasgeborenen krijgen een startdosis vit K. Ga je borstvoeding geven dan geven we de baby's hier vanaf de tweede week ook in druppelvorm vit K. Dit wordt dan tot de 4e maad gegeven. Ga je voledige flesvoeding geven dan hoef je verder geen vit K meer te geven. Vitamine D wordt hier gegeven voor de opbouw van botten / tanden. Dus voor de groei. Meestal wordt hier vanaf 2 weken na de geboorte mee begonnen. Voor de hoeveelheid kan je het beste even contact opnemen met een consultatieburo. Misschien is er voor jou een mogelijkheid om online daar een vraag te stellen. Voor jezelf....neem goed je rust. Zorg wel dat je met regelmaat even naar toilet kan lopen. Goed voor je eigen bloedsomloop en kan je je onderkant weer goed spoelen. Zorg dat je onderkant vaak met water spoel. Eventueel een bidonflesje hiervoor gebruiken. als je koorts krijgt altijd een deskundige inschakelen. Hechtingen houdt je goed schoon door te spoelen. Afhankelijk van het soort hechting lossen ze meestal vanzelf op. Het kan zijn dat je de eerste dagen nog stolsels verliest. Beval je in een ziekenhuis? En hoe is de nazorg geregeld? Heel veel succes met de bevalling en ik hoor graag va je hoe het verlopen is. Ilja