Nou zoiezo ben ik nu al moeder en de afgelopen keer na de bevalling, hebben mijn moeder mijn schoonmoeder en mijn oma de zorg verdeeld dus had ik continue iemand om me heen. elke ochtend, Na de bevalling is mijn gezondheid heel hard achteruit gegaan en dan praat ik opver 6-8 weken daarna en heb een hele periode niet kunnen lopen en niet voor mijn kindje kunnen zorgen, dus heb al meer dan een jaar hulp in huis van moeder schoonmoeder en oma, met alles en ik moet eerlijk zijn heel fijn want zonder hadden we het niet gered. dus nee daar zie ik niet tegenop, ja ik heb ook weleens een meningsverschil met 1 van hen maar ben heel duidelijk wij zijn de ouders en wij beslissen. Dit gaat heel goed.
Ik heb bij de 1ste kraamzorg gehad(was een leuke vrouw)maar ik voelde me goed en deed al best veel zelf,daarbij was mijn vriend een week vrij. Bij de 2e wel krzorg aangevraagd,maar heb ze afgebeld,de vk had eerst zoiets van zou je dat wel doen,maar mijn vriend was een week vrij en bij nood/en evt hulp is mijn schoonmoeder hier met 2 sec. Het ging heel goed zonder kraamhulp,en de vk komt hier zowieso een keer of 2/3 langs dus die keek dan naar de hechtingen en ik hield dagelijks de temp en de hoeveelheid voeding van de kleine bij zodat hun het konden nakijken als het nodig was. Nu bij deze zwschap vraag ik wel weer kraamzorg aan voor de zekerheid,maar de kans is groot dat als ik me zo voel als bij de andere twee dat ik ze weer afbel. Succes
Hea gedver meid wat heb je een vervelende ervaring(en) achter de rug. Ik ben ook kraamverzorgster en schrik hier net zoals mijn collega eerder al zei behoorlijk van. Dit soort mensen verpesten het voor de rest van de collega's en krijg je dus dat mensen geen kraamzorg meer willen. Je moet doen waar je jezelf lekker bij voelt, en als dat is dat jullie geen kraamzorg nemen dan is dat je goed recht. Misschien even een idee om je verloskundige van te voren even op te bellen over hoe en wat. Dan weet je verloskundige ook waar ze aan toe is. En dat ze dan elke dag even in de ochtend langs komt voor jou controles en voor de controles van de kleine. Je kan ook het kraambureau opbellen en vragen of je je kan aanmelden voor als je je bedenkt op het laatste moment. Dus dat het niet zeker is dat je ook daadwerkelijk de zorg afneemt. Je bent inderdaad niet verplicht om kraamzorg af te nemen, maar het risico is wel voor jezelf, en gaat altijd in overleg met de verloskundige. We zijn er niet voor niets hea dames! Iemand zei ook; dat fruithapje kan ik ook bij appie halen. We zijn er niet om alleen een fruithapje of een praatje te maken hoor, we zijn er om een fijne kraamweek te geven, om je tips/adviezen/trucs te geven/leren. We zijn er voor vragen, we zijn er voor het huishouden, we zijn er voor je visite, we zijn er voor je controles, we zijn er voor de voedingen, enz enz enz enz enz enz.
Nee kraamzorg is niet verplicht. Ik heb dit ook niet gehad, ook niet bij mijn eerste bevalling. Wel had ik een weegschaal in huis van de thuiszorgwinkel speciaal voor baby's. En is de wijksverpleegkundige/verloskundige om de 3 langs gekomen om even mij en de kids te checken. Ik had het zo geregeld, en vond dit erg prettig.
Als je verloskundige zich er ik kan vinden, moet het geen probleem zijn. idd is het eigenlijk niet "verplicht". Maar omdat de kraamverzorgster de controles etc. ook doet en ook de controles van de baby is het wel 'noodzakelijk". Ze zijn getraind in het vroeg signaleren van problemen en kunnen zo op tijd ingrijpen als er iets niet goed is. Maar gezien jouw vorige ervaring, en het overleg met de vk, kan ik me er iets bij indenken. Ik zou van tevoren de vk even ebllen (ook al loop de bij de gyn), dan is het gewoon duidelijk en verder is het idd een kwestie van niet aanmelden. De vk zal wrsch. vaker langskomen dan wanneer er wel een kv aanwezig is. Jarine, Is het je eerste kindje? Je kunt idd niet zomaar zeggen dat je geen kraamzorg wilt, want juist die eerste dagen is de controle wel noodzakelijk. Je zou ook kunnen kiezen voor min. zorg (3 uur pd) dat komen ze echt voor de controles en niet voor het huishouden. Is er een reden dat je geen kv wilt? Ik werk in de kraamzorg, en ik krijg best regelmatig telefoontjes van VK's die alsnog met spoed een kv willen omdat het gezin het niet geregeld heeft. het is eigenlijk niet verantwoord (al vind ik de situatie van de ts een ander verhaal met o.a. de verplegende ouders) om zonder kv de kraamperiode door te gaan.
Ik zou als ik jou was alvast informatie inwinnen bij je verloskundige. Je gaat eerst bij de gyn lopen, maar info nu alvast inwinnen kan geen kwaad, dan ben je weer een stapje verder!
Ik zou het ook met een verloskundige die straks de thuiscontroles gaat doen bespreken en zwart op wit zetten wat de afspraken worden. Sommige verloskundige praktijken komen namelijk alleen als er kraamzorg wordt afgenomen. Dus dan 'moet' het wel. Kwebbel
Ik ben kraamverzorgende en ik heb nu een gezin waar ik 1-2 uurtjes per dag ben. Ik kom er alleen voor de controles, weeg de baby, geef wat tips en adviezen en zo nodig doe ik even snel wat. Maar alleen wat m'n kraamvrouw wil. Vanmiddag wilde ze weer lekker slapen en was ik na een uurtje weer weg. De vk komt daar 's morgens om de dag en ik 's middags even.
Ik denk dat ik me tegen die tijd inderdaad ga aanmelden voor kraamzorg en dat ik ook bij hen het hele verhaal uitleg ze weten ervan heb er nog meerdere malen tot vervelends toe over gesprokene met ze. en dat ik dan zeg maar minimale zorg afneem dus 3 uur per dag max en ik wil dan inderdaad dat ze controles doen, evt wegen, dit was bij mijn zoontje al niet meer van toepassing die werd gewogen door de vk omdat hij al een tijdje in het ziekenhuis had gelegen. en verder is het dan wel goed voor eht schoonmaken vraag ik de moeders zeg maar en zij helpen verder ook en na enkele dagen is manlief ook thuis als zijn werk afgerond is hij wil dan 2 weken vakantie opnemen zoiezo. voorlopig is het nog niet aan de orde, alhoewel het enorm kriebelt nu, we zitten in een verhuizing gaan groter wonen mijn gezondheid gaat veel beter, hmmm nog een paar maandjes wachten
Hoi, Wat naar dat je eerste kraamperiode zo rot is verlopen. Mag ik vragen van welke reformatorische kraamzorg je hulp had. RST of SHG? Of een andere.. Kan je echt niet een andere kraamzorg nemen? Heb je het gemeld daar dat het zo slecht is gegaan? Misschien kan je tijdens een intake bij je volgende zwangerschap heel duidelijk vertellen hoe het gegaan is en dat je dat echt niet nog een keer wil. Die 3 uurtjes moeder/kind zorg per dag zou ik zeker doen. Al is het alleen maar voor je eigen kindje. Ook al zijn je moeder/schoonmoeder verpleegkundige, zorg in het kraambed is altijd anders als zorg in een verpleeghuis/ziekenhuis. Als het dan nog niet gaat zoals je zelf wilt kun je altijd aan de bel trekken bij het kraamzorgcentrum. Het lijkt me niet dat ze twee keer zo'n m#ts naar je toesturen....
Heb het volgens mij niet helemaal goed begrepen. Volgens mij is je enige andere optie een reformatorisch kraamzorgcentrum en dat wil je niet. Het is niet zo dat je een reformatorisch kraamzorgcentrum hebt gehad. Ik wilde dit eigenlijk weten omdat zulk soort kraamcentra garanderen dat je goede zorg krijgt en als ik dan lees hoe het bij jou is gegaan is dat niet echt reclame. En dat zou ik dan zeker aankaarten bij hen.
Hoi, Ik wilde een kleine tip geven, er zijn ook kraam bureaus die landelijk werken he! Had nog nooit gehoord van deze Take Good Care - Kraamzorg - home en er ook geen ervaring mee, maar wilde even laten zien, deze beslaat dus een groot deel van nederland. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes!
Ik heb niet alles gelezen, maar kun je niet gewoon een ander kraambureau nemen dan die je eerst had? Ik had uitstekende ervaringen met Yunio. We hebben 2 kraamhulpen gehad van hen. Ze waren beide zeer respectvol, kundig, vriendelijk, goed adviserend, hadden up-to-date kennis, lieten goed zien hoe we dingen konden doen. Ze waren nooit betweterig of bedillerig of "dat heb je fout gedaan". Vervelend dat je een slechte ervaring had, maar niet iedere kraamhulp is zo. Misschien kun je je slechte ervaring in de intake ook aangeven? Met duidelijk de vraag dat je dit nu anders wil?