Ik vraag me af wie van jullie bewust hebben gekozen om geen kraamhulp te nemen? Ik heb het wel besproken maar hoe dichter ik bij de bevalling kom hoe erger ik er tegenop zie.. ik lig er van wakker en denk er de hele dag aan... het vreet aan me.. ik wil een oplossing... ik heb nu ook wel niet de beste ervaring.. bij mijn twee kinderen heb ik bijna elke dag wel een ander gezien dus reken maar uit denk wel 8 tot 10 verschillende die ik elke dag weer kon vertellen hoe alles was gegaan... ook had ik 3 uur het minimum maar ik vond het veel te veel.. ze was een half uurtje met mij en de baby bezig en de rest deed ze echt geen moer.. heb er 1 gehad die de wc heeft gedaan en gestofzuigd.. nu verwacht ik helemaal niet dat ze mn huis doen liever niet zelfs maar 3 uur vol beppen meer dan een week heb ik gewoon absoluut geen zin in! Ook slapen mijn kindjes nog smiddags en dan heb ik geen zin in zo'n mens over de vloer die het hele ritme even komt verstoren....... mijn man is thuis dus als ik hulp nodig heb bij de oudste springt hij bij! Ik weet niet wat nu handig is.. ze opbellen en vragen alleen bij de bevalling aanwezig te zijn en het dus voor de rest lekker zelf te doen? Ik zou graag jullie ervaringen horen groetjes Iman
Zelf heb ik ook geen kraamzorg gehad, omdat ik in het ziekenhuis ben bevallen en nog een hele week moest blijven. Maar ze moeten toch ook jou en de baby controleren? Dus niet alleen maar het huishouden doen? Ik zelf 2 keer per dag getempratuurd, bloeddruk gemeten en naar de hechtingen gekeken en volgens mij zijn dit standaard controles?
ja temperatuur wordt gedaan ja.. maar bloeddruk heb ze nooit gedaan.. hechtingen kunnen ook door de verloskundige nagekeken worden die komen ook altijd nog een keer controleren
Sorry, Maar de bloeddruk nemen kraamverzorgende nooit op. Ze kijken naar de hechtingen, controleren baarmoederstand, bloedverlies, tellen de pols, nemen temp op. En observeren het algehele welbevinden van de moeder. Daarnaast zoeren ze controles uit bij de baby. Maar het blijft je eigen keus wat betreft kraamzorg daar kan een ander je denk ik niet bij helpen. Ik ben zelf kraamverzorgende. Dus als je nog iets wil weten kun je het me vragen.
het is meer dat het me te lang duurt... tijd die ik liever met mn man kindjes en eventuele visite doorbreng dan een mevrouw 2 uur te vermaken elke dag......
Ik heb ervoor gekozen in het ziekenhuis te bevallen, maar ik mocht niet eerder naar huis, dan dat ik kraamzorg geregeld had. Nouja, geregeld: Als we s avonds naar huis gingen, moest er in elk geval nog een kraamverzorgster eventjes langs komen, anders moesten we (nog) een nachtje blijven. Maar oke, voor ons was het het eerste kindje, dus misschien dat dat anders is? Ik zou het in elk geval eens voorleggen aan je verloskundige, hoe die er tegenover staat.
Je kan ook aangeven bij het kraambureau dat je maar 2 uurtjes per dag kraamzorg wil. Je hoeft haar niet te vermaken maar kan je toch even lekker in het zonnetje zetten. Ik heb het overgens wel volledig aangevraagt omdat ik vooral de voeding goed wil hebben lopen.
Ik zou het bespreken met het bureau, want de kraamzorg die je gehad hebt bij je vorige kinderen is echt zwaar beneden maat. Ik heb mijn kraamhulp echt geen moment moeten 'vermaken'. Ze was echt met vanalles bezig (wc/douche schoonmaken/stofzuigen/was/bed verschonen/kind verzorgen natuurlijk/mij controleren/dingen uitleggen etc). Ik vind trouwens ook dat zij jouw ritme moet volgen en niet andersom! Misschien kun je aangeven waar je precies mee zit en kunnen zij dan een oplossing aangeven? Hoop dat je er uit komt! Groet Rosa
Ik neem geen kraamhulp is gelukkig niet verplicht, ik ga straks tegen die tijd bellen dat ik alleen assistentie bij de bevalling wil.
Hoi Iman Ik ben zelf kraamverzorgster en trotse mama van zoontje van bijna 1 en bij ons word altijd geprobeerd dat je die 8 dagen dezelfde kraamverzorgster krijgt en je hoeft ons niet te vermaken daarvor komen we niet hoor, de bedoeling is dat het huis op orde blijft en dat we voor jou en de baby en de andere kinderen zorgen wij moetn jou juist verwennen niet andersom je zou eventueel voor 3 uurs zorg kunnen vragen dat betekent dat ze alleen jou en de kleine verzorgt, de badkamer poetst en de kraamkamer en daarna weer vertrekt, ook heb je 5uurs zorg das dan net ietsje meer en natuurlijk de volledige zorg. Het is je wel aanteraden om zorg te pakken want als je dat niet doet ben je al snel geneigd om alles zelf te doen wat niet goed is. Hoop dat je hier iets aan hebt, ik zou in ieder geval voor de 3uurs zorg gaan dat je eventuele hechtigen enz goed in de gaten gehouden worden
bedankt voor jullie reacties meiden! ben toch blij dat ik niet de enige ben die er dus niet op zit te wachten om iemand te vermaken en dat het dus niet ''normaal'' is haha! nieuwe reacties zijn nog steeds welkom!
is er geen ander kraamzorg bureau in de buurt als degen die je had.. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij hun "vermaakt"het is geen visite.. ze komen jou helpen.. Ik zou zoeken naar een ander bureau, bellen en uitleggen dat je er tegen op ziet vanwege je vorige ervaringen en dus de 3 uur zorg kiest en mocht degen eerder klaar zijn en niets meer weten te doen, lijkt me belachelijk.. douche, wc, kraamkamer schoonmaken, jou controleren, baby controleren enz. duurt echt iets van 3 uur.dit zijn de basis dingen die onder de noemer kraamzorg vallen en als je dat niet krijgt gaat er iets verschikkelijk fout!
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Na de bevalling van mijn zoon hadden wij volledige kraamzorg. Maar aangezien mijn vriend toen kerstvakantie had en hij veel kon doen in huis, had de kraamverzorgster niet veel werk meer. De laatste dagen heeft ze toen ook gebeld of ze maar 3uurtjes hoefde. Ik wilde niet dat ze deed koken voor ons en ze zat dan ook bijna de hele tijd op de bank. Nu heb ik dus weer volledige kraamzorg gekregen, maar denk dat ik ook straks even ga bellen of ik 3uur per dag kan krijgen, dan is het alleen voor de medische controles en eventueel vragen ofzo. (vriend heeft dan waarschijnlijk weer bouwvak vakantie als ik beval )
mama van youri dan zou je inderdaad beter 3uurs zorg kunnen aanvragen die keuze heb je helemaal vrij, en al helemaal in de bouwvak vakantie is dat aan te raden dan is het heel druk (onderbezet) en als jij je dan niet gemakelijk voelt dan help je 2 personen , jouw man helpt in huis maar we zien ook vaak mannen die thuis zijn en gewoon niets doen hahaha.
Wij hebben geen kraamzorg gehad (woon overigens ook niet in NL) en ik heb het echt niet gemist hoor. Ik ben in het zh bevallen (1e kindje) en kon de dag erop naar huis. Gewoon een kwestie van elkaar leren kennen. Voor controle van de hechtingen van de knip moest ik een week later even naar de gyn. En voor een checkup van de baby na 2 weken. Alles is helemaal prima gegaan hoor. Dan maar een wat rommelig huis, komt "vanzelf" weer goed.
Ik heb couveuze nazorg gehad omdat Noah 8 weken in het ziekenhuis heeft gelegen. Ik was zelf dus al helemaal hersteld en kon ook alles zelf weer. Ik had 5 dagen 3 uren per dag. Ik wilde wel graag hulp, maar alleen voor tips mbt Noah. Dat was binnen een half uurtje wel klaar. Heb dus ook heel erg het gevoel gehad dat ik haar de resterende tijd moest vermaken. Ik was blij dat de tijd erop zat.
ik vind het knao van de vrouwen zonder kraamzorg nu heb ik 2 x dezelfde kraamverzorgende en de volle aantal uren en ik vind het wel prettig. me man is een kluns in het huishouden van me schoonmoeder hoef ik geen hulp te verwachten en me moeder kan het helaas niet meer dus wie helpt me dan?
ik zit er dus ook niet op te wachten. Vandaag had ik telefonische intake en had aangegeven dat ik minimale zorg wilde hebben. Mijn man neemt 2 weken vrij na de bevalling en mijn moeder komt hem helpen het huishouden doen in de kraamtijd. Ik heb dit aangegeven in het gesprek toen zei ze goed dan maken we er 4 uur van per dag. Ik zeg vind 3 uurtjes per dag voldoende want ze hoeft alleen maar te komen voor de verzorging en controle van het kind en mijzelf. Zegt ze als je minder uren wil moet de verloskundige dit goedkeuren na de bevalling Ik was een beetje met stomheid geslagen want mijn verloskundige moet dus gaan bepalen wie mijn huishouden gaat doen? Eigenlijk zit het me niet lekker en wil ik gewoon maar 3 uurtjes.
Nou, dat is echt niet normaal hoor wat je omschrijft. Zeker niet dat je haar moet vermaken en er in huis niks wordt gedaan. Ik heb 2x kraamhulp gehad en ben over beide keren zeer tevreden. Ik zou gewoon in gesprek gaan met het kraamcentrum en aangeven dat je dezelfde wil en voor een paar uur per dag. Dat het je de vorige keren vies tegen is gevallen.