meer mensen zo te zien met nare ervaringen.. Ik ga maandag even bellen dat ze bij de bevalling mag komen en daarna hoeft het niet meer! 3 uur is het minimum hoor wat raar dat ze je 4 uur wilt aansmeren... verloskundige gaat hier helemaal niet over! Ze heb het liever niet zei ze dat je helemaal geen kraamzorg nam.. ivm voor elk wissewasje de verloskundige bellen... dat snap ik wel!
wij hebben het wel gehad (3 dagen omdat ik in het zkh heb gelegen) en als zeer prettig ervaren. Maar meis als jij het niet wil en/of niet nodig hebt dan doe je het toch gewoon niet? de controles kunnen inderdaad door de VK gedaan worden
ik zag in het begin heel erg op tegen de kraamhulp. het idee van een wildvreemde in je huis enzo. het is me scht 100 procent meegevallen. had een hele lieve kraamhulp en het huis is nog nooit zo schoon geweest als nu.
Ik moet echt even reageren op deze zin.... Ik ben zelf kraamverzorgende en een kraamverzorgende is niet een "mens" dat het hele ritme komt verstoren, wij horen naar jouw wensen te werken..... Maargoed als je geen kraamverzorgende wilt dan ben je dat ook niet verplicht.... Het is je eigen keuze.. En inderdaad het minimum dat je kan aanvragen is 3 uur zorg per dag, minder niet... En de verloskundige gaat er niet over hoeveel uur je aanvraagt, zei kan wel eventueel meer uren indiceren....
Ik vind het ook allemaal een beetje ondankbaar overkomen om eerlijk te zijn... Maar wij hadden dan ook een super kraamverzorger. Ze heeft ons overal bij geholpen, was ontzettend lief en we hebben nu nog contact. Ze is laatst zelfs weer even langs geweest om te kijken hoe het allemaal ging
maar zoals bij mij: nadat de kraamzorg 4 dagen geweest was, had ik er eigenlijk geen behoefte meer aan. Ik deed alles zelf weer in huis, en ik moest gewoon echt dingen gaan bedenken om haar bezig te houden. Een kraamverzorgende is er om te verzorgen, maar als er niets te verzorgen is, waarom is het dan nodig? Uiteindelijk heb ik haar de 4e dag na 2 uur weg gestuurd, en de 5e dag zelfs na 1 uurtje al. Dit terwijl ik beide keren wel voor 3 uur (zoals afgesproken volgens hun) moest betalen. Maar bij de intake was gezegd dat als de kraamzorg niet meer nodig was, ik het gewoon kon stoppen. Dit bleek dus achteraf moeilijker te zijn. Gelukkig gaat het in totaal maar om 3 uur wat ze niet gewerkt heeft, maar wel betaald gekregen heeft. Maar toch zit het me gewoon niet lekker dat het je zo opgedrongen wordt allemaal...
Het naar huis sturen van een kraamverzorgende is je eigen keuze. Om het stoppen van de kraamzorg moet je overleggen met de kraamverzorgende en de verloskundige moet hier voor tekenen. De kraamverzorgende moet dit dan ook doorgeven aan het kraambureau. Maar door wie vindt jij dan dat het wordt opgedrongen?
k3lly: jij bent kraamverzorgende dat is mooi kan ik je gelijk wat vragen. Bij mijn zoontje had ik best een lieve kraamverzorgende maar zo en zo lees ik vaak dat ze vragen of ze nog iets voor je kunnen doen bijv. in het huishouden ofzo. Ik had een kraamverzorgende die redelijk brutaal was en gewoon haar ding ging doen bijv. ze heeft nooit gevraagd hoe onze wasmachine werkt of op welk programma ik was (mijn wasmachine moet je nog apart laten centrifugeren anders is je was nog zeiknat) dus de kletsnatte was ging de droger in met gevolg deze uren stond te draaien. Ze deed ook bijv. rustig een hele was draaien voor 1 spijkerbroek en 1 shirt van mijn man (was het enige wat in de wasmand lag) Later kwam ik hier natuurlijk achter en heb er wel op een nette manier wat van gezegd. Ze ging dus rustig naar boven en bleef gewoon een uur ofzo wat ze er heeft gedaan is me nog een raadsel. Ze deed gewoon haar eigen ding. Vanaf dag 1 pakte ze gewoon fruit en dergelijke zonder ooit iets gevraagd te hebben. Begrijp me niet verkeerd ze mag van mij best fruit pakken of een boterhammetje meeeten. Maar het eerste wat ze 's ochtends deed was binnenkomen en een banaan voor zichzelf pakken daarna ging ze rustig verder aan het ontbijtkoek. Tot na een paar dagen de bananen op waren en ze commentaar had dat die op waren want ze had suiker en at 's ochtends altijd een banaan. Ik was met stomheid geslagen ik wist ten eerste niet dat ze suiker had en ten 2e wist ik niet dat ik verplicht was te zorgen dat er bananen voor haar lagen (zo kwam het over). later komt mijn moeder binnen en die zou wat boodschapjes voor mij gaan doen. Toen ging ze zich ermee bemoeien want ontbijtkoek was ook op en dat at zijn tenslotte dus dat moest ook even gehaald worden Het is echt niet zo dat ze niets van mij kan krijgen maar de manier waarop het ging vondt ik erg raar. Daarom wil ik nu gewoon het minimale aan zorg 3 uur per dag daar voel ik me gewoon het prettigste bij. Iemand die er is voor mijn controle's en voor de baby want het is prettig dat er iemand is waar je vragen aan kan stellen en die onze gezondheid goed in de gaten houdt. Mijn moeder komt helpen met schoonmaken en wasjes draaien etc. die weet precies hoe ik alles wil en doe daar voel ik me gewoon goed bij. Daarbij stofzuigt en dwijlt mijn man (wat hier zo en zo iedere dag gebeurd vanwege huisdieren) Dus heb ik verder niemand nodig voor het huishouden. Het kraamzorg bureau waar ik dus die telefonische intake mee hebt gehad maakte mij wijs dat het minimale 4 uur per dag is. Toen ik erover begon dat het niet nodig was en 3 uur wilde deed ze een beetje lacherig. Sorry maar daar krijg ik dan de kriebels van terwijl ik heb uitgelegd waarom ik maar 3 uur nodig heb. Is dit bovenstaande normale gang van zaken? Misschien wil je niet reageren hoeft ook niet misschien wil iemand anders reageren die zelf kraamverzorgende is en weet hoe het in zijn werk gaat of behoort te gaan.
@ sabrina24; Natuurlijk is dit niet de normale gang van zaken, en ik schrik hier persoonlijk behoorlijk van! Je hebt duidelijk geen goede ervaring met kraamzorg (of in ieder geval de kraamverzorgende) Ik zal je even uitleggen hoe ik in ieder geval werk. Wat ik altijd doe, is afspraken maken! Bij ons kraambureau (de kraamvogel) zit een lijstje voor in het boek waar je afspraken op kan schrijven. Deze pak ik er altijd de eerste dag gelijk bij. Ik bespreek wat ik altijd doe in gezinnen m.b.t het huishouden, en wat een gezin van mijn kan verwachten. Ook vraag ik altijd even of er wensen zijn of dingen waar ik rekening mee moet houden.En of ze zelf een beeld hebben gemaakt van wat een kraamverzorgende komt doen. Ik vraag trouwens ook nooit hoe een wasmachine/droger werkt maar dat komt omdat ik al zoveel verschillende wasmachines heb gezien, dat ik het ondertussen wel weet. Als ik merk dat een was nog zeiknat is, dan vraag ik of ik wat verkeerds heb gedaan, en of dat altijd gebeurd. Qua eten in een gezin vraag ik altijd de eerste dag of ik 's middags een broodje mee kan eten. En het komt wel eens voor dat dit niet kan wegens klein budget of iets dergelijks en ik ga echt niet vragen of ze iets speciaals voor mijn in huis willen halen, dat vindt ik ronduit belachelijk! M.b.t tot jouw kraamverzorgende en die bananen/ontbijtkoek snap ik al helemaal niet! Hoe durft ze! Neem lekker je eigen banaan mee, als je die altijd 's morgens eet. Ik draai ook echt geen halve wasjes, vindt ik zelf zonde en doe ik bij mijn eigen thuis ook niet! Wat betreft die uren is het bij ons zo dat 3 uur per dag de minimale zorg is die je kan krijgen. En volgens mijn is dit landelijk besproken... Afijn heel verhaal, maar zorg er voor dat je bij de volgende keer persoonlijk met de kraamverzorgende afspraken gaat maken, en verteld wat je wensen en prioriteiten zijn.
k3lly: Bedankt voor je reactie. Zelf had ik dus ook niet echt het idee dat het "normaal" was wat er is gebeurd maar goed wist ik toen veel wat wel en niet normaal was. Je wordt op zo'n moment overvallen en laat alles maar gebeuren je eerste kindje heeft al een enorme inpact en alles wat eromheen gebeurd. Pas later ben ik erover na gaan denken en had zoiets van volgens mij had ik dit nooit hoeven pikken. Natuurlijk kan een kraamhulp altijd wat te eten en drinken krijgen maar vondt de manier hoe alles gebeurde totaal niet prettig. Ik ga maandag bellen dat ik gewoon 3 uur per dag aan hulp wil hebben. Laat me niet meer afschepen. Bedankt voor je reactie ik ben weer wat wijzer.
Ik heb in overleg met de kraamzorg bij me 2e bevalling nog minder als het minimun zorg gehad. Mijn vriend was ook gewoon thuis en het enige wat ik belangrijk vond was dat de controle's bij mij en ons ukkie werden gedaan en dagelijks het sanitair. Moest wel form ondertekenen dat ik zelf minder hulp wilde. Maar had daarentegen weer wel zo geregeld dat mocht ik toch wel meer hulp willen dat ze het zo zouden verlengen qua uren
Wat jammer dat sommigen zulke negatieve ervaringen hebben met kraamverzorgsters, elke dag een ander en Sabrina, dat mens dat gewoon jouw bananen op at, hoe durft ze, neem je eigen bananen mee zou ik zeggen. Ik zag er van tevoren ook wat tegenop, een vreemde in huis, maar ik kreeg een super kraamhulp, ze werkte hard, vroeg een paar dingen over wat ik wel en niet in de droger deed etc., maar ik hoefde haar absoluut niet te vermaken ofzo. Ik vond het vreselijk toen ze weg ging. Anders zou ik gewoon voor de minimale zorg kiezen en kijken wat voor een kraamhulp je nu treft, wie weet heb je nu wel iemand die prima bevalt.
ik bedoel het absoluut niet ondankbaar hoor.. en misschien een beetje bot om de kraamverzorgster een ''mens'' te noemen.. maar helaas heb ik het echt zo ervaren... ik zit er niet voor niks mee in mn maag nu.... En het is me ook twee keer gebeurd.. na de eerste keer d8 ik ik bespreek gewoon weer 3 uur en we kijken wel nou die tweede keer was erger dan de eerste keer bij mijn dochter... idd elke keer een ander.. en alleen rondhangen.. eentje waarbij elke 15 min haar tel ging... nou ik kan een hele lijst maken hier.. maar ja heb ook geen zin.. tis nou eenmaal gebeurd maar wil het niet nog een keer! Wat Sabrina ook zegt het overvalt je en je wilt netjes blijven maar na twee keer dit te hebben meegemaakt alsjeblieft geen derde keer meer! Ik vind het echt super om te lezen dat er vrouwen hier zijn die het wel harstikke getroffen hebben! Ik hoorde ook van de kraamverzorgsters dat ze het ook zo naar hun zin hadden hier.. ja ik ben veel te lief ik wil niemand kwetsen maar in mijn eigen huis wil ik ook nog wel mijn zegje hebben. En na het intake gesprek aan de tel werd er ook lacherig gedaan neem nou maar die 3 uur en dan zien we wel.. de vorige keer ook met moeite na 5(!) dagen pas af kunnen bellen... Ik ga zo even bellen ik laat het hier weten
ik wild eerst ook geen kraamzorg, zeker niet nadat ik een week in het ziekenhuis had gelegen en ondanks mijn situatie toch werd geleefd in het ziekenhuis en niet aan mijn rust kwam. vrijdags mocht ik naar huis en om 12 uur zou er al kraamzorg voor de deur staan. ik wilde gewoonn vrijdagmiddag samen met vriend en kind zijn en tot rust komen. maar toen ze er eenmaal was was ik erg blij, ook omdat er ineens iemand voor de deur stond om een gehoortest te doen en de verloskundige er stonden ik heb een dijk van een hulp gehad, ze is ruim een week geweest (hele goede verzekering) omdat ik niks kon doen(was te zwak heb enorm veel bloed verloren en eentransfusie gehad) moest ze veel doen. en we hebben 4 honden en een kat, gelukkig kende mijn vriend haar en was ze ook kraamhulp geweest bij schoonzusje. ze deed het super met de honden, deed uiztich zelf heel veel in huis, hoefde niks te vragen. ze zorgde goed voor mij en voor mijn dochter, achteraf ben ik echt heel blij geweest met mijn kraamhulp
hallo, mag ik mijn mening ook even geven? hihi ik denk dat kraamzorg wel heel belangrijk is, het is er tenslotte niet voor niks... bij mijn eerste kindje had ik een keizersnede ivm stuitligging. toen ik naar huis mocht had ik nog wel recht op 5x 4 uur kraamzorg. ik had een oudere mevrouw, mijn man was ook gewoon thuis. de kraamverzorgster heeft mij niet veel hoeven helpen omdat ik alles gewoon zelf kon (douchen en alles) maar ik vond het heerlijk want onze kraamverzorgster heeft mijn huis gepoest mijn eten gemaakt, de was gestrken, en mij geholpen met het verzorgen van mijn dochter, ze had ook veel goede tips. verder ontving ze het bezoek maakte beschuit met muisjes. haar persoonlijk was niet echt mijn type, ze kwam de 1e dag hier en ging meteen alles verleggen in de babykamer. (omdat dat beter was) zei ze. verder moest ik op bed blijven om te rusten, terwijl ik zelf niet iemand ben die op bed wil blijven als ik me goed voel. maar zodra ze weg was ging ik naar beneden en heb ik alles weer terug gezet hihi. maar ondanks dat heb ik het toch heerlijk gevonden zo iemand in huis die alles voor je doet! nou ja ik denk dat de kraamzorg wel nodig is om met dingen te helpen, je hebt tenslotte toch een bevalling of keizersnede achter de rug. misschien heb je gewoon per gehad met de kraamverzorgster zelf. ik zou het in iedergeval wel bespreken met het kraamzorg bureau en zeker eerlijk zeggen wat je ervan vond en wat je verwacht. nou heel veel succes ermee.
Dit geloof je nooit. Nu krijg ik de papieren zoals kraamdossier thuisgestuurd enzo en staat er op het indicatieformulier dat ik 45 uur kraamzorg krijg terwijl ik duidelijk aan heb gegeven dat ik niet meer als 3 uur per dag wilt hebben. Zal ik bellen of het zo laten en het na de bevalling aangeven?
Nou heb net gewoon gebeld. Er werken ook nog eens onaaridge mensen is de 2e namelijk al. Bij hun ben je verplicht minimaal 4 uur per dag op te nemen aan kraamzorg dat is hun minimum. Nou ben ik mooi klaar mee had het nooit geweten anders was ik mooi naar een ander kraamzorgbureau gegaan natuurlijk. Dat gaat nu nooit meer lukken ben 35 weken zwanger en overstappen gaat al niet meer daarbij heb je vaak een boete.
ohhh lekker grrrrr nee zou het nu regelen via de tel... weet je wat je doet je laat ze komen en als ze klaar is kan ze weggaan toch?!
ja daar zat ik ook al aan te denken. Alleen liet de vorige kraamhulp zich ook niet makkelijk wegsturen. Maar goed nu weet ik beter het is mijn huis en ik bepaal wat er hier gebeurd.