Ik heb wel kraamzorg gehad, maar achteraf had ik het bij de tweede beter kunnen laten. Ik had een makkelijke bevalling en kon alles vanaf de eerste dag gewoon zelf- had ook geen controles nodig ofzo (niet uitgescheurd, niet zoveel gebloed, etc.) We wisten alles nog wel van de eerste en hadden eigenlijk gewoon geen hulp nodig. Ook medische controle van de baby was een beetje overbodig, omdat mn schoonzus HA en jonge moeder is en wel wist wat er bekeken moest worden. Mocht ik toch ooit nog een keer zwanger worden (geen wens meer) dan denk ik dat ik, als alles weer net zo soepel ging als bij de jongste, de kraamzorg direct na de bevalling afzeg. Ik voelde me maar wat ongemakkelijk met een vreemde mevrouw in mn huis, die van ellende niet wist wat ze moest doen. Uiteindelijk ging ze maar allerlei klusjes opknappen om toch wat te doen te hebben, omdat wij alle baby dingen liever zelf deden. Natuurlijk was het wel handig dat ze elke dag zoveel schoonmaakte (schoonmaakster hebben we zelfs afgezegd in kraamweek...), maar elke dag een schoonmaakster in je huis is toch ook niet waar je voor zou kiezen in je kraamweek. Dan maar geen spiksplinter schone badkamer. Ik zou dus wel kraamzorg aanvragen, maar deze direct afzeggen als je achteraf denkt het niet nodig te hebben (je betaalt dan helaas wel een klein deel).
Sorry als ik het nu verkeerd begrijp maar ik denk te lezen dat men kasten snuffelen nu te letterlijk nemen dat ze echt gaan rond kijken in de kasten zo bedoel ik het natuurlijk niet Maar hier hoeft de kraamzorg echt geen was weg te vouwen en in de kasten te ruimen dat vindt ik geen fijn gevoel, ik hou van mijn rommelige kleding kast maar nee de kraamzorg hoeft dat niet te zien en opruimen voor de kraamzorg ga ik niet doen Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik heb niets tegen de kraamzorg maar ik heb het nu 3 keer als onprettig ervaren, wij hebben drie bureaus in de buurt die alle drie aangeven er niet voor andere kinderen te zijn en geen huishouding doen alleen zorg voor moeder en baby en als ik afspraken zou maken blijft er echt zeer weinig over voor ze om te doen Ik vraag absoluut kraamzorg aan, om mijn temp door deze geven die van de baby baarmoederstand controleren evenueel uitscheuren en geel zien van de baby en daarna mag ze naar huis
Ik ben ook niet dol op kraamzorg, maar dat ze de was doet, de wc, de badkamer en stofzuigt en dweilt vind ik toch wel fijn hoor. De vorige keer kon ik haar wel schieten als ze met zo'n vreselijke opgewekte glimlach me wakker kwam maken en de gordijnen open gooide (terwijl we net 2 uurtjes sliepen na een drukke nacht). Toen durfde ik er nog niet veel van te zeggen. En ik had er 3 !!! vorige keer, ook niet fijn. Volgens mij is het hier een soort van verplicht om minimaal 3 uur per dag te doen... Deze keer heb ik in ieder geval wel 'eisen'... (En mijn bed gaat absoluut ook niet omhoog, als ze daar problemen mee hebben... SO be iT!)
Maar dat is dan toch prima. De minimale kraamzorg. Dan kijkt er medisch gezien toch een professioneel iemand mee. En kun je als je wilt nog eens een vraag stellen.
Ik snap je helemaal! Zelf ben ik overgehaald om voor de kraamdzorg te toen ik las dat DAT kraamzorg ook 'kraamverdieping' geeft. Dit is minder gericht op leren aankleden ed want als je net als ik al op de couveuse afdeling werkt snap je dat ook wel.. Maar kraamverdieping is een verdieping op de kennis mbt het gedrag van de kleine (vooral lichaamstaal) waardoor je sneller je kleintje kan begrijpen en kan voldoen aan de behoefte en minder snel 'niet weet waar het huilen vandaan komt'. Misschien eens leuk op verder op internet te zoeken en een kraanzorg die dat kan bieden. Het is namelijk een heel studie geweest waarbij zij graag hun kennis overdragen aan je.
Ik zou het bij een eerste wel aanraden. Ik had alleen een kraamhulp die net van school kwam, niks wist en geen poot uitstak. bij de tweede vind ik een kraamhulp alleen handig voor het huishouden maar dan kan ik ook gewoon een schoonmaakster nemen.