Geen kraamzorg?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Beay, 4 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    762
    582
    93
    Vrouw
    Hoi!
    Ik ben mama van een dochter (bijna 3) en een zoon (bijna 2).
    De kraamweek van mijn dochter is er niet echt geweest, na 1 dag konden we retour ziekenhuis.
    De kraamweek van mijn zoon was ook niet echt gezellig. Ze wilde allemaal taken met mijn zoon van mij overnemen en daar snapte ik helemaal niets van.
    Ik was continu aan het rennen, de was doen, oudste verzorgen, Etc en dan wilde zij wel mijn zoon verzorgen.
    Achteraf bleek dit normaal te zijn? Dat kraamzorg voor je kind zorgt? Ik was echter niet van plan hem uit handen te geven.. Haha!

    Mijn motto bij onze laatste is dan ook, laat kraamzorg maar zitten.
    Als ik toch mijn eigen broodjes moet smeren, de was moet doen (want ze wilde alleen de baby was wassen) en er alleen (een wildvreemde) iemand komt die mijn baby wil vasthouden dan pas ik dit keer.

    Nadat ik medisch werd heb ik ook nog niets weer van mijn verloskundige gehoord. En eigenlijk was ik van plan dat geduldig af te wachten, maar ik las dat ik hier toestemming voor moet vragen?

    Hoe hebben jullie dit gedaan?
    En is het bevallen?
     
  2. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.492
    4.727
    113
    Ik heb bij de vijfde en zesde vriendelijk bedankt voor kraamzorg. Was de verloskundige niet blij mee, maar heb voet bij stuk gehouden (bij de vijfde althans, bij de zesde was er minder weerstand). Beste keuze ooit geweest.

    Mijn moeder kwam lekker bij ons kramen (is geen kraamverzorgster maar heeft ooit deels de opleiding gedaan en daarbij hoefde ik geen hulp met baby maar was het juist fijn dat de was en de plas gedaan werden) en ik heb beide keren een fenomenale kraamweek gehad.

    Laat je niet wijsmaken dat je toestemming nodig hebt: het is jouw recht om te kiezen. Als jij geen kraamzorg wil, dan ook gewoon NIET DOEN. En je kunt je vk dus geruststellen door aan te geven dat je een ‘mantelzorger’ in huis hebt, als je die hebt dan natuurlijk. Maar sowieso ken je het klappen van de zweep inmiddels wel: je hoeft geen verantwoording af te leggen voor je keuze.
     
    citroenrasp en Beay vinden dit leuk.
  3. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.622
    5.056
    113
    Vrouw
    Ik denk daar toch heel anders over, maar goed ik lees jouw berichtje ook met verbazing. Hier hoefde ik niks zelf te doen, en kreeg m’n man zelf ook gewoon een bak met fruit! De was werd gedaan, de badkamer en wc dagelijks schoongemaakt en de oudere kids (toen 2,5 en net 4) werden vermaakt.

    Onze jongste dochter is er nog, omdat de kraamverzorgster zo alert was. Dus nee, ik zou nooit zonder kraamzorg doen. Als je wel voor kraamzorg kiest, kies dan een ander en aan het begin gelijk duidelijk aangeven wat je van ze verwacht.
     
    Liliane92, Roanna, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    589
    504
    93
    Vrouw
    Wij hebben bij de vierde ook bewust geen kraamzorg gepakt. De verloskundige stond er niet om te springen, maar was het er wel mee eens. Kraamzorg geeft voor ons toch een stukje onrust in zo’n belangrijke periode. We wisten zelf dondersgoed waar we alert op moesten zijn, geen moment spijt van gehad! Had gewild dat we bij nr 2 en 3 ook het ‘lef’ hadden gehad om kraamzorg te weigeren. Echt een heerlijke kraamweek gehad.
     
    Beay vindt dit leuk.
  5. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Als jullie het prima redden zonder kraamzorg en dat maakt alles voor jullie meer ontspannen zou ik daar gewoon voor gaan. Als je twijfelt zou je ook zzp nog kunnen overwegen. Dan kan je iemand vooraf al leren kennen en ook afspraken maken waar jullie je fijn bij voelen.
     
    Beay vindt dit leuk.
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.292
    15.468
    113
    Nou ik verbaas me inderdaad ook.
    Kraamzorg deed alle was, kookte eten voor iedereen (of de voorbereidingen zidat het bijv alleen nog in de oven moest), zorgde voor het hele huishouden, zorgde voor alle kinderen etc (zowel echt zorg als gewoon even kleuren ofzo).
    Zeker bij nr5 heb ik echt een week "vakantie" genomen in bed. Wetende dat ik binnen 3 weken met 5 kinderen 4/5 dagen per week alleen zou zijn vond ik dat helemaal prima:D

    Het was bij allemaal echt niet alleen babyzorg, maar echt gezinszorg.
     
    Sado, Beay, Biny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Hier bij de 1e 4 idem. Via een heel fijn kraambureau. Die was gestopt in onze regio bij de 5e dus toen een groter landelijk bureau gekozen. Toen was het wel zoals @Beay beschrijft. Vreselijk.

    Ik zou bij je keuze goed kijken naar mantelzorg en ja vk zal niet blij zijn. Maar het is niet onoverkomelijk.
     
  8. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    742
    382
    63
    Hier ook verbaasd, want hier via een groot bureau maar een heerlijke kraamtijd bij de derde en eerste. De tweede was ook lang in het ziekenhuis dus geen kraamzorg.
    Hier was de kraamzorg echt goud. Ze deed altijd eerst mijn controles en die van de baby. Daarnaast deed ze alle was, stofzuigen en elke dag de wc en badkamer.
    Dit is ook vastgelegd in het zorgplan vooraf met de intake. Daarnaast alleen in overleg deed ze de baby de fles geven, oppakken of in bad, maar dit mochten we ook zelf doen.
    Ze wilde ook koken maar dat hoefde van ons niet.
    Ik wist dus precies wat ik kon verwachten. Maar ik kon ook kiezen voor minimale kraamzorg, dat is misschien ook een optie?
    Ze komen dan 2-3 uur per dag. Ze doen dan jou medische controles en die van de baby. En dat is het dan.. hiermee heb je dan wel je medische ondersteuning maar verder wel de regie over de rest..
     
    Beay vindt dit leuk.
  9. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.213
    5.437
    113
    Hier was de kraamzorg bij de eerste ook erg veel met de baby bezig, terwijl ik juist dat wilde doen - maar ze deed ook wel veel huishoudelijke taken (en ook dingen die ze eigenlijk niet eens hoefde te doen, zoals dagelijks uitgebreid koken). Ik had toen ook achteraf toch een beetje een vervelende nasmaak, ook omdat ik op de laatste dag zei dat ik even lekker in bed bij baby ging liggen (zij lag in de co-sleeper) ik liep om mijn bed heen om erin te klauteren en vervolgens was de co-sleeper ineens leeg. Was zij dus met de baby gewoon snel de kamer uit gegaan?! Zo onaangenaam gevoel kreeg ik er van, ook omdat ik zo duidelijk had benoemd dat ik naast haar wou liggen.
    Maaaaar toen kwam de tweede en wát een verschil! Ze liet mij doen wat ik wilde doen met de baby en de peuter, en nam alles eromheen helemaal uit handen. ‘s Middags ging ze dan lekker met de peuter wat leuks doen zodat ik even kon rusten, en ze was gewoon zo lief en behulpzaam. Ook geen bemoeienis met voeden, nooit ongevraagd advies, ze gaf echt zo duidelijk aan dat zij er was juist zodat ik me op de baby kon richten en bv leuke dingen met de peuter kon doen zodat zij zich ook niet in de steek gelaten voelde. Dat had ik absoluut niet willen missen en ik begreep ineens ook waarom mensen soms huilen als de kraamzorg weg gaat :) Ik zou het dus zeker nog een kans geven, desnoods voor minder uren.
     
    Beay vindt dit leuk.
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Ja hier ook hoor….
    Maar officieel mogen ze volgens mij alleen kind/moeder zorg doen… dus ook alleen die kleren wassen ed… zoooo vaag

    maar gelukkig werd hier gewoon voor ons allemaal gezorgd :)


    Ik zou het nooit zonder kraamzorg doen, gewoon omdat ik het medische deel heel belangrijk vind, aangezien ik daar geen verstand van heb.

    je kan ook de minimale uren afnemen..
     
    Beay vindt dit leuk.
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.911
    3.716
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier de ervaring dat kraamzorg heel veel doet in huis en ook een landelijk bureau gehad.

    Eventueel zou je de minimale medische zorg kunnen afnemen, dat in ieder geval de medische controles gedaan zijn.

    Minder zou voor mij absoluut geen optie zijn. Het is natuurlijk fantastisch als je achteraf kunt zeggen dat je in de kraamweek de medische controles niet nodig had. Maar niet iedereen heeft dat geluk.
     
    Beay vindt dit leuk.
  12. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    762
    582
    93
    Vrouw
    Dankjewel!

    Nee hier net andersom, de oudste is er nog omdat ik zelf zo alert was. Nadat kraamzorg niet gealarmeerd was, ik de verloskundige heb gebeld en ook niet gealarmeerd was, kwamen we de volgende dag met een baby in het ziekenhuis die niet meer bewoog en nog 2350 gram woog. Het ziekenhuis was helemaal verbaasd dat we de dag ervoor, toen ik zo hard riep dat het niet goed ging, niet doorgestuurd waren.

    Dankjewel!

    We wonen in een ieniemienie gehucht en we hebben hier geen zzp-ers om uit te kiezen helaas.

    Dit had me fantastisch geleken! Hier had kraamzorg de eerste dag duidelijk gemaakt dat ze er niet is voor de oudste.

    Dankje. Ja ik wil voorkomen dat het weer zo'n drama wordt.

    Ik heb zelf een medische achtergrond. Ik hoef dus niet perse iemand in te huren om dat gedeelte te doen.
    Ik heb dit inderdaad al bekeken, maar dit is dan verplicht in de ochtend? Want dat willen ze dan voor 8:30 gedaan hebben. Daar pas ik een beetje voor. Ik wil best even Temperatuur meten, baby wegen en dat mailen 's middags.

    Nouja, dit dus! Ik ga mijn baby de borst, ze kwam eraan gelopen en met vrij veel kracht propte ze mijn tepel in de mond van de baby. En met haar vingers vol eelt had ik gewoon een geschaafde borst. Ik vond het echt niet tof.

    Ik heb zelf een medische achtergrond. Dus ik ben dat stukje niet echt nodig.

    Ik heb helaas de ervaring met de 1e dat ik vanuit mijn medische achtergrond niet geloofd werd. Overbeschermende moeder. Nadat kraamzorg weg was en het steeds slechter ging, vond de verloskundige het ook niet echt nodig om 's nachts actief te ondernemen.
    ''s ochtends zaten we met een kind dat niet meer zelf kon bewegen in het ziekenhuis en zij schrokken.
    Dus ook hierin ben ik wat terughoudend.
     
  13. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.213
    5.437
    113
    Bij mijn eerste moest ik in de kraamweek met spoed naar het ziekenhuis, vk was erbij en hielp mij met aankleden, kraamzorg maakte mijn dochter klaar voor de maxicosi, en toen ik naar de auto werd begeleid (kon amper op m’n benen staan) vroeg de kraamverzorgster;’Zal ik dan de waterkoker ontkalken? Gewoon met azijn?’ :D
    Ik had kraamvrouwenkoorts, was echt niet bezig met ontkalken van waterkokers. Ik heb toen een paar dagen in het zkh gelegen (met baby) en vervolgens werd de kraamzorg verlengd, waardoor zij dus bij thuiskomst nog een aantal dagen kwam.

    Ook met borstvoeding inderdaad baby hard op de borst duwen, of tepel in de mond duwen etc - ik vond het vreselijk, maar dacht dat het zo hoorde. Bij de tweede had ik gelukkig ervaring, maar nooit heeft er toen iemand aan mijn borsten zitten duwen. Die kraamverzorgster was echt zoveel beter.

    Vooraf bij de intake werd bij allebei wel duidelijk gezegd dat op 1 de zorg voor moeder en baby staat, maar dat vervolgens huishoudelijke taken er ook bij horen- en dan niet enkel de taken rondom moeder en baby, maar bv ook de was, schoonmaken badkamer/toilet, zorg voor evt oudere kinderen etc. Hier deden ze eigenlijk alles, ik vind dat nog steeds onvoorstelbaar, als ik ze niet had tegengehouden hadden ze ook alle gordijnen nog gewassen…
     
    Beay vindt dit leuk.
  14. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.911
    3.716
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heel naar dat je als overbezorgde moeder werd weggezet. Helaas hier ook veel ervaring mee, ik heb twee zorgintensieve kinderen.

    Maar dit zijn nou precies de dingen om te bespreken tijdens een intake. Bevallen de antwoorden je niet, kun je alsnog van kraamzorg afzien.

    En het is natuurlijk niet alleen voor je kind dat ze langs komen, het gaat ook om jou. Om maar een voorbeeld te noemen, kun je zelf controleren of je baarmoeder snel genoeg krimpt tijdens de kraamweek? Dat begint juist een risico te vormen als je meerdere keren bevallen bent.
     
  15. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.292
    15.468
    113
    :(
    Hier was het ook echt van "dan kom ik om 8u, dan zorg ik dat de haren van de kinderen goed zitten voor school".
    Ik had niet met alle 4 (4&5 was dezelfde) een hele goede klik maar ze waren wel allemaal goed in hun werk en mbt de rest van het gezin.

    Kan je niet in je omgeving informeren naar welke organisatie fijn is?
     
    Beay vindt dit leuk.
  16. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    762
    582
    93
    Vrouw
    Haha gelukkig hoe ik me daar nu niet druk om te maken, ik heb geen borsten meer..
    Ik wil gewoon dat mensen van m'n baby afblijven!

    Ja snap ik. Ik kan ook prima de hoogte van mijn baarmoeder bepalen en met een spiegel de hechtingen checken. En dat mag ook prima gedaan worden door kraamzorg, maar dan niet om 8:00 's ochtends verplicht moeten douchen omdat ze het willen checken om uiterlijk 8:30.
    Wij wonen behoorlijk buitenaf en de eerste organisatie liet onze dochter dus doodziek aan ons lot over en de 2e instantie kwam alleen voor de baby en mijn controles. Volgens mij zijn we dan door alle opties heen. Maar ik zal nog eens rondkijken.
     
  17. Milena92

    Milena92 Fanatiek lid

    13 nov 2019
    2.041
    1.528
    113
    Vrouw
    Haha ja ik snap t hoor, ik heb mn baby ook niet losgelaten die eerste week :roflmao: wij hadden n zzp. Eerst intakegesprek, besproken wat we wilden. En dat ook nog wel even geëvalueerd na de eerste twee dagen. Ik vond het idee van een 'vreemde' in je huis, waar je toch ook wel rekening mee moet houden niet fijn. Wel de goede zorgen. Ze hielp ons met wat wij wilden, zowel baby als huishouden.
     
    Beay vindt dit leuk.
  18. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    824
    1.002
    93
    Vrouw
    Hi, ik denk dat je vooral moet doen wat goed voelt voor jezelf. Kraamzorg is niet verplicht. Ik vond het zelf ook 3x niks en kon de standaard medische controles ook zelf doen. Ding blijft wel; je weet van te voren niet hoe je er zelf aan toe bent. Als je veel hechtingen hebt, en of lastig uit bed komt door een keizersnede, dan is het wel fijn als een verloskundige 1 of 2 keer de wond mee beoordeeld; ik denk dat dat verstandig is. De VK heeft bij ons 1x meegekeken omdat onze zoon erg geel werd, en direct met de kinderarts overlegd, dat was wel even fijn bijvoorbeeld. En zij kunnen snel doorverwijzen, hoef je niet eerst via de HAP etc snachts. Ik zou dus wel een VK contacteren voor evt spoed nazorg, en duidelijk maken wat je eerdere ervaring was. En bedenken hoe jullie het doen zonder kraamzorg als je minder mobiel bent (grote wond, Fluxus waardoor anemie en duizelig, bekkenpijn, etc etc). Kun je een familielid laten bijspringen als het tegenvalt? Ik gun je uiteraard een fantastisch kraamtijd, maar maak een plan voor als er iets gebeurd wat je vooraf niet had bedacht.
     
    Beay vindt dit leuk.
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.486
    5.579
    113
    Vrouw
    Je moet vooral je gevoel volgen…
    Maar van te voren is er natuurlijk niet zo veel te zeggen over hoe jij uit de bevalling komt.
    Wellicht heb je echt de rust nodig, dus in bed blijven met baby.
    Ik zou echt het gesprek aan gaan en je wensen aangeven.

    Ik was zeker bij de 3e zo blij met de kraamzorg.
    Zij nam een groot deel van de zorg voor mijn 2 kinderen over zodat ik volledig kon focussen op
    baby en de borstvoeding.
    Werkelijk geen idee hoe ik dat allemaal had moeten redden.
     
  20. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.912
    3.001
    113
    Vrouw
    Wat een heftig verhaal.
    Ik weet niet of je verzekering het toelaat maar wij hebben hele goede ervaringen met een ZZP kraamverzorgende. Veel fijner en veel persoonlijker contact dan dat ik bij vriendinnen hoorde die bij zo'n groot bedrijf kraamzorg afnamen. Mijn kraamverzorgende kwam vooraf de bevalling ook twee keer langs om kennis te maken en onze wensen te bespreken.

    Ik zou de kraamzorg zeker niet vooraf afslaan. Je weet namelijk niet welke hulp je nodig hebt na de bevalling en hoe mobiel je bent. Denk ook aan het controleren van eventuele hechtingen en het checken van je pasgeboren baby, andere complicaties, etc.

    Je kan de kraamzorg altijd nog in overleg wegsturen als het allemaal goed gaat.
     

Deel Deze Pagina