Geen krant/ nieuws/etc

Discussie in 'De lounge' gestart door edelweiss, 20 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwek

    Kwek Fanatiek lid

    16 mei 2009
    3.054
    1.164
    113
    Centrum België
    VRT nam het best wel op in hun journaal ;). Op zich mss niet wereldschokkend, maar het was wel de stap naar een uitleg over maansverduistering etc, wat op zich een toegevoegde, educatieve waarde heeft :)
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik kijk elke dag even op de NOS app.
    Maar politiek boeit mij zeer weinig en daarom stem ik ook niet.
    Heb echt geen idee op wie ik zou moeten stemmen.

    Hier praten we ook nooit over het nieuws.
    Niemand in mijn omgeving eigenlijk.
     
  3. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Mooie post. Juist het volgen en mij verdiepen in het nieuws maakt het voor mij minder beangstigend en ongrijpbaar. Het bepaalt mij erbij dat ik als mens altijd invloed kan hebben op mijn omgeving.
    Dat alles mensenwerk is en dat ik onderdeel uit maak van een groter geheel. Het werkt relativerend voor mij.

    Krant lezen (en vooral achtergronden) is zelfs een hobby van me..haha. Mijn weekend is niet compleet zonder mijn kranten en koffie.
     
    Zoe123 en amdaa vinden dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zei niet dat het niet in het journaal kwam :) Ik zei dat je het feit dat je op de hoogte was van zo'n spektakel niet kan kaderen als «zie je wel, ik volg de actualiteit».
     
    Tierra en Zoe123 vinden dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mwa, het was wel duidelijk onderwerp van de actualiteiten, dus daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is de bloedmaan niet het enige, maar het uitsluiten vind ik ook raar.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  6. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Misschien ook nog een toevoeging waarom het nieuws volgen belangrijk is: bijv tav de drugswereld. Er is nu een voorstel om burgemeesters te kiezen (door de burger). Burgemeesters zijn invloedrijk, kunnen ook op eigen houtje panden sluiten waar wapens zijn of drugs. Elders in de wereld (Mexico) is er veel geweld, veel doden en veel corrupte politici vanwege de drugs. De politici kunnen namelijk dingen toestaan en regelen, handig voor die drugsbendes en de politici worden er ook rijk van. In Nederland wordt er ook veel aan drugs verdiend. Als je ziet hoe het er in andere landen aan toe gaat (nieuws) kun je bijv beter plaatsen waarom iemand in jouw stad zich (ik zeg maar wat), als burgemeester wil inzetten voor jongeren en drugs wil gedogen. Dit hoeft niet voort te komen uit goeiigheid van die burgemeester of beleidsmatige ideeen. Hij kan worden betaald door drugscriminelen om dit beleid zo te voeren.

    Dus; met nieuws begrijp je ook de wereld om je heen beter
     
    amdaa vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Tja.. een heel betoog, maar wel heel erg vergezocht. Sterker nog, als je dit soort ideeën krijgt door het volgen van het nieuws, dan gaat er iets niet helemaal goed denk ik. Je kunt de situatie in Mexico toch niet vergelijken met verkiezingen voor burgemeesters?
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Waar praten jullie dan over?
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Er zijn toch zoveel dingen om over te praten?
    Werk, reizen, dingen die je hebt meegemaakt, dagelijkse gang van zaken.
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wat @suus1983 zegt.. werk, dingen die we hebben meegemaakt, vakantie etc.
    Persoonlijke dingen..
     
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit inderdaad..

    Plus dat actualiteiten en bijhouden van ontwikkelingen veel meer is dan enkel politiek.

    Het gaat alle kanten op, en om een gedegen gesprek te voeren over bijv aankomende stakingen in het onderwijs is het echt belangrijk om feitelijke achtergronden (zelf zoeken en lezen), standpunten po-raad (actualiteiten, diverse nieuwsuitzendingen en interviews), politieke achtergrond en standpunten ( opinieprogramma, interviews enz) te kennen om een gedegen gesprek te kunnen voeren.

    Maar waar stemmen deze mensen dan op? Waar wordt de keuze dan (waar wij allemaal vervolgens mee te maken hebben) op gebaseerd?
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Geen idee waar ze het op baseren, vind het ook niet goed dat het zo gebeurt, maar dat is toch het punt niet? Iedereen in Nederland heeft het recht om te stemmen, dat is niet verbonden aan eisen zoals je voldoende in kunnen lezen of het daadwerkelijk begrijpen.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Je maakt toch niet continue iets bijzonders mee? Of plant elke maand een reis? Of zien jullie familie en vrienden veel minder vaak dan wij?
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja. Dat denk ik dan inderdaad. Ik zie mijn familie (op mijn ouders na) misschien 1x per half jaar. Veel wonen in het buitenland en zie ik misschien eens per 3 jaar.
     
  15. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Wat leuk een radio 1 mede luisteraar!!
    Meeste mensen van mijn leeftijd vinden het maar raar dat ik dit luister.
    Ik vind het heerlijk. In de auto of als ik aan t koken ben of schoonmaken in huis heb ik standaard radio 1 aan.
    Mijn favoriete programma's zijn:
    1 op 1
    Argos
    Radio doc
    Ovt
    Bureau buitenland
     
    Tierra vindt dit leuk.
  16. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Jaaaa bnr luister ik ook graag!!
    Als ik niks interessants vind 9p.radio 1 dan schakel ik over naar bnr.
    En inderdaad zelfs het auto programma is leuk.
    Alleen vind ik de vele reclames tussendoor wel vervelend, heb je een stuk minder bij radio 1
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja ok, dat je daarmee vooral over persoonlijke zaken praat, begrijp ik wel. Maar wat dan met vrienden, collega's die ik vijf dagen per week zie, mijn ouders en mijn zus... Daarbij kan ik al mijn gesprekken echt niet vullen met die ene reis per jaar, en mijn collega's willen ook niet voortdurend verhalen van mijn kinderen horen :)
     
  18. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik ben blij voor je:thumup: Ik praat inderdaad met iedereen over poepluiers: was het smeuïg, keutels, veegpoep, compact, veel, weinig....

    Tja Tuc, ik moet eerlijk zijn als ik jouw naam zie bij topics dan denk ik altijd wat voor negatiefs komt er nu weer. Je toon is altijd zo hard en betweterig, erg jammer. Misschien verbitterd door al dat wereldnieuws ;)
     
    lidu1 vindt dit leuk.
  19. Tierra

    Tierra Lid

    20 dec 2018
    76
    68
    18
    Ik probeer het nieuws te volgen, maar niet via social media (veel misinformatie, nepnieuws, targeted nieuws etc.) en niet via televisie (teveel waan van de dag en sentiment). Ik ga geen roddel- en spektakelkranten lezen zoals de Telegraaf. Het is best lastig om uit de brei van informatie een beetje betrouwbare bronnen te vissen.
     
  20. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Hier nog een radio 1 luisteraar.
    Vind met het oog op morgen ook een goed programma. 1 op 1 juist weer niet, vind die sven kokkelman verschikkelijk irritant.
     

Deel Deze Pagina