kind bijna 6,5 jaar wil niet alleen spelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamautrecht, 2 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Onze oudste dochter is in augustus 6 jaar geworden. Ze heeft nog een jonger zusje van 3,5 jaar.
    De oudste kan echt geen minuut zelf spelen, hoe kunnen we daar verandering in krijgen want dit is voor niemand leuk zo... Het maakt niet uit of we haar even een op een aandacht hebben gegeven of naar buiten zijn geweest, ze net even met haar zusje heeft gespeeld.
    Hoe kunnen we dit ombuigen zodat ze ook zelf iets gaat doen? Ze wil overal of een van ons erbij hebben of haar zusje en als dat even niet gebeurt gaat ze de negatieve aandacht opzoeken..

Wie heeft er tips.

2. adi

adi Niet meer actief

Hoe is dat gegaan in afgelopen 6 jaar?
    Heeft ze eerder wel alleen leren spelen?

Hoe is haar fantasiewereld? Kan ze voor zichzelf een verhaal verzinnen met haar poppen oid?
    Heeft ze voldoende speelgoed dat echt geschikt is om alleen te spelen?

3. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Ze heeft speelgoed genoeg waar ze mee ook mee alleen kan spelen, lego, playmobile, poppen, knutselspullen. Ze heeft het nooit echt gekund en een eigen fantasie zoals bij de playmobil poppetjes dat heeft ze ook niet. Haar jongere zusje wel die verteld echt hele verhalen. Als ze dan met haar zusje een rollenspel speelt zoals schooltje dan gaat ze niet mee in het verhaal van het spel maar verteld zij in het spel wat de ander moet zeggen...

4. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Mijn oudste (5 jaar) kan ook totaal niet alleen spelen. Nooit gekund. Soms heel irritant. Als ik hem probeer te stimuleren om alleen te spelen dan wordt hij erg vervelend.

Hij vraagt vaak aan zijn zusje (2,5) of ze wil spelen. Meestal wil ze dat wel maar soms wil ze gewoon even alleen zijn.
    Ik probeer hem soms te dwingen alleen te spelen. Dus bijvoorbeeld een kwartier alleen spelen en dan mag hij iets doen wat hij echt leuk vindt. (Op de computer if iPad)

Samen beginnen te spelen heeft ook geen nut want als ik dan stop dan wil hij ook niet meer. Lego, duplo, playmobil, hij vindt het allemaal niks aan.

Het blijft lastig......

5. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Ik hoor trouwens van meerdere mensen om mij heen dat hun oudste niet alleen kan spelen. Toeval? Of hebben ouders hun oudste te veel vermaakt?

6. adi

adi Niet meer actief

Meestal is dat een gegeven: )

Bij het eerste kind besteden ouders vrijwel al hun tijd aan het kind, en je hoort vaak dat ze' nergens aan toe komen'.
    Terwijl ze met hun 2de ineens overal aan toe komen en in verhouding nog steeds meer aandacht geven aan de oudste.

Maar ontopic: hoe gaat dan op school?
    Ik vind dat jullie haar dan heel bewust moeten leren om zich alleen te vermaken. Laat haar zich maar eens flink vervelen, dat wekt de creativiteit aan. Jullie hoeven haar niet constant te vermaken, of verzinnen wat ze moet doen. Laat haar een dag zich sierlijk vervelen en zelf uitvogelen wat ze moet doen.

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

dit inderdaad. evt zelf iets van duplo/lego neerzetten en pappetjes erbij ofzo of wat klei/knutsel spullen op tafel neerleggen en verder gewoon je ding gaan doen.

Ik ben bezig ga zelf maar spelen. klaar.

8. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL

Dat hoor ik dus ook veel om me heen.
    Mijj dochter speely nog steeds amper.
    Speelgoed genoeg maar ze heeft.nooit ergens zin in wel als er vriendinnen komen spelen.
    Maar alleen spelen nou hooguit buiten op de step maar binnen met bijv barbies nee hoor nooit.
    Ze zal wel teveel vermaakt zijn als baby zijnde ;)

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    6 jarigen moeten wel vaker speelafspraak hebben misschien? misschien moet je haar wat uitdagende spelletjes geven.
    dat ze volgens het boekje kan doen, smart games, lego, bouw dingen(knikerbaan, spektro)

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoontje was ook een tijdje helemaal gestopt met zelfspelen, toen kregen we uitdagende speelgoed, te leen toen kon hij ineens heel lang helemaal zelfspelen. was magisch! dezelfde soort speelgoed verveelt na een tijdje. zeker als je kindje slim en snel is.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn oudste kan juist veel beter alleen spelen dan de jongste. Zal deels karakter zijn, maar ook omdat er niemand was om mee samen te spelen toen ze klein was. Ik ben ook absoluut niet van urenlang kinderen vermaken ;) even samen spelen en dan weer zelf verder. De jongste liep vooral eerder echt hele dagen achter de oudste aan en speelde amper zelf. Tegenwoordig gaat het gelukkig wel beter.

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter van 6 kan ook echt niet zelf spelen... Ze is zo ontzettend snel verveelt. En ze heeft echt alles, 8000 kg Lego Friends, Furby, Playmobil, heel veel knutselspullen, noem het maar op. Ik ´dwing´ haar nu op een vrije dag een half uur op haar kamer te spelen. Dat vind ze vreselijk, maar ze pakt dan wel dingen en gaat ermee spelen. Ik zeg vaak tegen haar: ga lekker met je lego spelen. Maar mamma, wat moet ik daar dan mee doen? Echt geen fantasie. Altijd al zo geweest. Op school gaat het wel goed.
    Broertje speelt daarentegen uuuuuuren zelf. Zal een combi zijn van karakter en inderdaad teveel entertaining toen ze klein was.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier een enig kind dat bijzonder graag met mama speelt.
    En een mama die daar graag tijd voor maakt ook... (Sorry... Verwend? Ja misschien wel..)
    Maar ook een mama die regelmatig gewoon geen tijd heeft omdat ik al wat anders aan het doen ben.

En ondanks tomeloze fantasie is alleen spelen dan spontaan onmogelijk.
    Terwijl je d'r soms uren niet ziet omdat ze boven zit te spelen.

En als ik d'r dan niet wil entertainen wil ze de tv aan of op de iPad.
    Helaas ben ik beetje allergisch voor tv kijken uit verveling...
    Maar er wordt dan hier ook fiks gemopperd.

Meestal laat ik d'r gewoon mopperen en geef hooguit een suggestie (geen 30 dus). Maar eigenlijk vind ik dat ze zich dan best zelf kan vermaken.
    Dat ze het niet WIL is een ander verhaal.
    En kf je daar als ouder in mee gaat.. Tja daar ben je natuurlijk zelf bij.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter vind het juist heerlijk om alleen te spelen. Verdwijnt regelmatig naar boven met haar deur dicht om lekker met haar barbies te spelen.

15. penseel

penseel Niet meer actief

Mijn oudste kon zich ook beter vermaken. Dan nu jongste

Deel Deze Pagina