Kan dat? Sprongetje duimzuigen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door raspberry, 25 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

even een vraagje, of er iemand is die dit herkent...
    Thirza heeft vannacht goed geslapen, vanochtend wel wakker geweest tussen half 9 en 12, met een paar kleine hazeslaapjes. Vanmiddag goed gaan slapen na de voeding, maar toen ze om 4 uur na de voeding weer ging slapen, werd ze na een half uur wakker. Troosten hielp niet, dus bij me gepakt en beneden op de bank gaan liggen, waar ze wel weer ging slapen, maar na een half uur brullend wakker werd en niet meer te troosten was. Toch honger, dacht ik en ben gaan voeden, wat even hielp, maar ook hierbij na een half uurtje weer brullen. Luier verschonen en in het wipstoeltje hielp ook voor een half uurtje en hup, weer brullen. Uiteindelijk om 7 uur nog eens gekeken of voeden hielp, want ja, 2 uur geleden en vanochtend had ze, na de voeding van half 6, maar 2 keer een klein beetje gedronken, dus vanmiddag misschien een inhaalmiddagje met om de 2 uur voeden? Maar ze was nu ook met drinken niet te troosten en uiteindelijk ben ik met haar in bed gaan liggen. Brullen tot en met, wilde wel sabbelen op m'n pink, en was, net als de rest van de middag, wel druk zoekende naar haar knuistje.
    Ineens, na bijna een half uur brullen, werd ze rustiger en al rustiger wordend, pakt ze opeens haar duimpje en valt in slaap.... Ik ben voor de zekerheid nog even met haar blijven liggen, zodat ik zeker wist dat ze echt sliep, voordat ik haar overgeheveld heb naar de wieg, maar vroeg me dus vervolgens af: was al die drama van vanmiddag nu een sprongetje, dat ze nu ineens wel haar duim kan pakken? Ze probeert het namelijk al een dikke week, kleine 2 weken ofzo, maar snapte zeg maar steeds maar niet dat ze haar knuistje open moest doen om haar duim te kunnen pakken. Af en toe had ze hem per ongeluk wel, maar nu ligt ze dus al vanaf half 8 consequent op haar duim te zuigen. Ben ik nu live getuige geweest van een spongetje? Herkent iemand dit? Hadden jullie kindjes dit ook?

2. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik denk eerder dat je kindje gewoon zuigbehoefte had. Eenmaal haar duimpje gevonden kon ze lekker ontspannen en viel ze in slaap. Zuigen werkt erg ontspannend voor die kleintjes. Heeft ze geen speentje? Duimpje is hartstikke leuk hoor en makkelijk, omdat ze hem nooit kwijt zijn (dus ook niet 's nachts ;) ). Maar als ze eenmaal duimen is dat zo moeilijk af te leren, een speentje is makkelijker weg te nemen en af te leren....Geloof me, ben zelf een duimer geweest, tot m'n 13e jaar en afkicken was heeeeeeeel moeilijk en heb 3,5 jaar met een beugel gelopen..

Allebei mijn kinderen zijn duimers, helaas..Milan elimineerde zijn speentje met 9 maanden, Misha al met een maand. Allebei vonden ze hun duimpje lekkerder..Ik baal er wel van, maarja je kan er zo weinig aan doen...Gelukkig duimen ze allebei alleen maar als ze hun knuffeltje erbij hebben, dus overdag wordt het wel beperkt...

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    had ook een beugel hoor! Duimen heeft volgens verschillende onderzoeken niets te maken met je gebit. Dusss daarom niet afleren hoor.
    Ik denk dat speen of duim beiden nadelen en voordelen hebben.
    Wij moeten er meerdere keren per nacht uit voor die speen. Dan denk ik toch regelmatig, duimde hij maar....

4. raspberry

Hoihoi,

nou, na vervolgens een hele nacht te hebben doorgeslapen, denken we dat we weten wat het nou was, :) Wel een sprongetje, waarbij ze toevallig het duimzuigen even te pakken had... De zuigbehoefte is vanochtend weer over blijkbaar, of tenminste: stukken minder, want nu pakt ze weer gewoon haar knuistje.
    Maar dus wel een sprongetje, want vandaag kan ze ineens dingen waar ze naar kijkt gericht vastpakken. Grijpt dus ineens naar onze neuzen enzo, :-D
    Wel apart dat ze haar duim pakte, want ze had m'n pink ook, maar die was toch niet goed genoeg. Speen werkt hier trouwens niet: die spuugt ze weer uit, (terwijl het plastic van het tepelhoedje eerder en het plastic van het flesje als ze afgekolfde melk krijgt, geen enkel probleem zijn. Speen in melk dopen heeft niet geholpen om de speen wel lekker te vinden, dus dan blijft het de duim. Ik vind het ook wel makkelijk hoor: die heeft ze altijd bij zich, ;) Ik heb zelf vroeger ook geduimd en het prima op tijd afgeleerd, geen beugel gehad of niks, mijn tanden stonden volgens de tandarts ontzettend mooi in m'n mond... Heb dus ook niet zo de behoefte het duimzuigen af te leren, komt wel als ze ouder is...

5. Alita

Alita Niet meer actief

Als je kindje duimt kun je het niet afleren hoor!
    s`Nachts pakken ze m toch...

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

nouja.. of het nou een duimsprongetje was.. of iets anders
    het is wel gaaf om te zien dat zoiets voor de allereerste keer lukt he :)

overigens.. hier ook geduimd tot ik 12 was ofzo.. en nooit een beugel

anne duimt overigens alleen maar met haar lotje
    overdag trekken we consequent de duim eruit...
    hopen dat het afkicken zo later wel mee valt :)

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Bij mijn kinderen beginnen de tandjes door het duimen nu al te wijken, zelfs die van Misha al en die heeft ze nog niet zolang ;) Zegt nog niets over het blijvende gebit, maar het risico op scheefstand is met duimen gewoon zoveel groter..Natuurlijk kun je ook een beugel krijgen zonder dag je ooit hebt geduimt, je kan ook longziektes krijgen zonder te roken. Maar het risico erop is wel vele malen groter en dat vind ik jammer. De beugel op zich is nog niet eens zo'n probleem, maar mijn tanden bijvoorbeeld hebben er wel onder te lijden gehad en ik verzorgde ze erg goed..

Maargoed, hier gaat je topic helemaal niet over. Excuus ;) Leuk dat je kindje nu ineens meer kan..Tja, dan toch een sprongetje en het duimen heeft je kindje gewoon even geholpen om op dat moment rustig te worden...

8. raspberry

@loetje: ik ga ook wel op tijd dat duimen weer afleren, maar nu ze uberhaupt nog geen tandjes heeft, lijkt het me nog geen probleem...
    Zodra er tandjes gaan komen, wordt het idd wel anders, maar dat zou ik dus bij een speen ook gehad hebben. Ik vind het zo'n raar gezicht als een kind van 1 nog steeds voortdurend met die speen in loopt... (ook jammer van het gezichtje dat daar dan weer achter schuil gaat).
    Maar 't was wel supergaaf om te zien hoe ze ineens haar duim wel pakte, heel gericht, en zichzelf over haar neusje begon te aaien, :) Superschattig!

9. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het is ook een heel lief gezicht. Nogmaals, die van mij duimen ook hoor en ik kan er nog steeds van genieten als ze zo lief in hun bedje liggen met kroeltje en duim, heeeeerlijk om naar te kijken en bij te zwijmelen ;) En tot nu toe nog niet echt proberen af te leren. Het is nu eenmaal zo gelopen, en ik vind het gewoon zo bruut om ze hun stukje troost al zo vroeg af te moeten pakken, dus dat doe ik nog niet...Maar ik had liever dat ze die duim gewoon niet gevonden hadden, was toch een dilemma minder geweest :)

Jou kindje wil ook geen speen, dus tja, je kunt ze niet dwingen...Lekker genieten van die kleintjes, dat is iets wat we zèker kunnen doen :D

10. Saskia78

@loetje: wij waren altijd antispeen... maar ik moet zeggen.. ik denk dat het wel practischer is :)

vind het alleen zo'n raar gezicht dat ik blij ben dat anne er niets mee heeft :)

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Die van mijn vriendin loopt met zijn ruim 2 jaar met een speen in zijn giegeltje te spelen bij Ballorig. En inderdaad, dat vind ik ook zo'n rot gezicht. Bij een baby vind ik het nog wel schattig, maar zodra ze beginnen te lopen vind ik een speen ook echt niet leuk meer....Dus tja, het is soms kiezen tussen 2 kwaden, waarvan de 1 gewoon wat makkelijker af te leren is dat de ander. Je hebt ook kindjes die neem je de speen af en die pakken dan rustig hun duim :) Schiet dan ook niet op...

12. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Mijn zoontje heeft ook altijd rond de sprongetjestijd dat hij zijn duim of vingers in zijn mond doet! Hij stopt gewoon zijn hele knuistje in zijn mond en maar sabbelen. Hij wordt er blijkbaar rustig van. Een speen moet hij niks van hebben dus hoef ik het ook niet af te leren!
    Maar het kan dus heel goed zo zijn dat je dochtertje last heeft van een sprongetje en daardoor nu opeens op haar duim zuigt.

13. Saskia78

nou wij hadden een huilbaby.. en dan WIL je wel dat ze die speen pakt uiteindelijk :)

maarja.. alles lost zichzelf wel op uiteindelijk :)
    komt met dat duimpje vast ook wel goed

al heeft ze een tijd gehad dat ze ineens heel de dag met dr duim in dr mond liep... en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
    op kdv ook gevraagd of ze er op wilden letten.. en eigenlijk met week of 2 was het gelukkig weer over.

14. Yuntje

Yuntje Bekend lid

16 mrt 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    ons mannetje duimt en ik ben daar blij om! een speen pakt ie niet....
    en geloof me het afleren van een speen kan net zoveel drama veroorzaken als het duimen afleren...
    ik heb tot mn 11e geduimd en GEEN beugel gedragen...
    zo een onzin praat allemaal....

als je kindje blij en rustig word van zijn/haar duim, blij toe!

@Rozemarijke, ik denk ook dat je kindje zuigebehoefte heeft gehad..... laar haar lekker genieten van haar duim!

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    duimen heeft nadelen voor je gebit (niet bij iedereen) maar bij de echte fanatiekers toch wel hoor. ik zou als ik jou was een tutje gaan geven (je moet het natuurlijk zelf weten) maar een tut kan je na enkele jaren gewoon aan "de sint" geven.. een duim kan je moeilijk afknippen en weggooien... nog nadelen: mijn neefje duimt ook heel fanatiek. zo fanatiek dat hij zijn duimpje gewoon kapot zuigt.. er zitten grote diepe kloven in. heel zielig!

wat ook kan zijn: mijn zoontje ging rond de 2 maanden een stuk minder slapen.

Deel Deze Pagina