Uitslag suikertest niet goed; doorverwijzing dietist

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jolien2, 26 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

22 jul 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zijn er meer mensen die momenteel de uitslag van de suikertest hebben gehad die niet goed was?

Ik wilde vragen wat jullie waarden zijn bij de test en wat de vervolgstappen nu zijn.

Mijn nuchtere waarde was 4.1 (prima) en twee uur na t drankje 8.5
    Dit is verhoogd en daardoor een doorverwijzing naar de diëtist. Heb daar komende week een afspraak staan.

Was het bij jullie voldoende met een dieet?

Ben nu 33 weken zwanger en de kinderen waren te groot voor de duur van de zwangerschap daarom de test. Verder geen symptomen.

Hadden jullie die wel/ook?

Hoor het graag!

2. juffie85

juffie85 Lid

3 aug 2012
    99
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn waarde was na het suikerdrankje ook iets verhoogd, 0.2 ofzoiets, ik moest toen tien dagen op mijn eten letten, dus geen frisdrank/sapjes meer (light mag wel, maar liever niet meer dan 2/3 glazen per dag), maar twee keer fruit op een dag en niet meer of in ieder geval minder snoepen. Nam heel soms wel iets lekkers (maar probeerde dan de gezondste keus te maken, dus een kaakje ipv een gevulde koek noem maar een voorbeeld) of een stukje extra pure chocolade ofzo. Ook opletten met aardappels,rijst en pasta. Na die tien dagen is er een dagcurve geprikt en deze was prima binnen de marges. Nu moet ik op deze manier door blijven gaan en dan iedere vier weken opnieuw een dagcurve laten prikken.
    Ik had zelf om de test gevraagd aangezien ik zelf bijna een bmi boven de 30 had en dan toch moest en mijn moeder heeft bij mij en mijn zusje ook zwangerschapsdiabetes gehad. Aan baby of mijn buik is tot nu toe weinig te merken, woensdag pas de groeiecho.

3. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    Aw, wat k*t!

Ik heb het tijdens mijn vorige zwangerschap gehad. Bereid je maar alvast voor op heel wat afspraken. Eens in de 2 weken naar de diëtistm de diabetesconsulent, de gynaecoloog en als je "boft" (not!) ook nog de internist.

Waarschijnlijk moet je je glucosewaarden gaan bijhouden: 's ochtends en elke keer na de hoofdmaaltijden. Als blijkt dat het niet met een dieet onder controle gehouden kan worden, dan moet je insuline prikken.

Ik heb mij heel netjes aan het dieet gehouden en hoefde daarom geen insuline. Ik heb echt koolhydraatarm gegeten (dat moet ik sowieso al vanwege voedsleallergieën)

De diabetes was bij mij gelijk na de geboorte weg. Je moet wel jaarlijks worden gecontroleerd. Je hebt namelijk een verhoogd risico op diabetestype 2

4. Kaat2000

Kaat2000 Fanatiek lid

22 dec 2008
    1.129
    0
    0
    In de buurt van Utre
    Bij mij was het ook niet goed. Nuchter 4.2 en na het drankje 8.2. Ik heb vorige week drie afspraken gehad bij een diabetes consulent, internist en een dieet verpleegkundige. Mij werd geadviseerd om je voeding zoveel mogelijk te spreiden. Ik moet nu twee keer in de week, vier keer op een dag mijn suikerwaarde checken. Dat moet ik 1 keer per week doorgeven. Via de gynaecoloog liep ik sowieso al.

5. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik had ook geen goede waarde, en een dieet hielp bij mij niet, ik heb uiteindelijk insuline moeten spuiten de laatste 2 weken van mijn zwangerschap. verder had ik ook geen symptomen, ja wat teveel vruchtwater.. maar verder niks..

6. kwebbelengel

kwebbelengel Niet meer actief

Ik lees even mee met jullie , hier ook een verstoorde suiker test. Nuchter was hij goed, maar de tweede te hoog. Donderdag moetik naar de gyn, en hoor ik verder.

Prikken jullie Zelf de blds dc of gaan jullie daarvoor Naar de ha of diabetes centrum?

7. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Ik had het ook, in week 21 test gedaan.. nuchter was 5.0 en na drankje 9.4.. Ook flink verhoogd dus.
    Doorgestuurd naar diëtiste en aangepast dieet gekregen. (Koolhydraat arm) en inderdaad oppassen met sapjes en drinken met hoog suiker gehalte. Mij werd trouwens niets verboden, ze vertelde als ik het goed plan ik alsnog alles mag eten/drinken alleen niet op dezelfde dag ;). Ik mag bijvoorbeeld niet meer dan 50 koolhydraten per maaltijd. En of ik die nu pak in een sinaasappelsapje of een stukje taart, dat mag ik zelf weten. Laatste dagcurve ( 3x prikken op dag) was goed. En 'gelukkig' mijn groeiecho afgelopen maandag was ook helemaal goed. Geen symptomen die op suiker wijzen bij de baby te zien.
    Ik heb zo meteen mijn tweede afspraak bij diëtiste, dus ben benieuwd hoe nu verder.

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook zw suiker gehad. Vanwege mijn hoge bmi kreeg ik die test. Verder gelukkig geen symtomen. (dochter was zelfs best klein)
    Ook ik heb afspraken gehad bij een dietiste, diabeterverpleegkundige, gyn en internist.
    Ik moest de eerste paar weken 7x per dag voor en na iedere maaltijd + bij opstaan mijn suikerlevel prikken. Na enkele weken had ik zulke kapotte vingertoppen dat ik heb aangeven dat het zo niet ging. Dus toen alleen na de maaltijd prikken.

Ik heb een koolhydratenarm dieet gehad. (koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suikers) Dus oppassen met brood (dat vond ik het moeilijkst), aardappelen en pasta. Veel rijst gegeten. Mocht in principe ook alles maar moest er dan wel voor zorgen dat mijn suiker niet te hoog zou worden.
    Omdat kerst e.d. midden in mijn zwangerschap viel en ik nogal van lekker eten hou heb ik toen leren spuiten. (insuline) Zag er enorm tegenop maar doet helemaal geen zeer en was zo fijn om weer eens 'gewoon' te kunnen eten.
    Grootste voordeel van de zw suiker/ koolhydratenarm eten: 16 kilo afgevallen.
    (alleen zo jammer dat ik die na de zwangerschap gewoon weer ben aangekomen doordat ik weer gewoon eet)

Succes en het gaat echt helemaal goed komen. het is niet altijd even makkelijk maar er valt prima mee te leven. Zeker omdat je weet dat het tijdelijk is.

9. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

22 jul 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties !
    Gister voorlichting gehad van een diabetes verpleegkundige en de diëtist. Maandag naar de internist.
    Moet nu 5x per dag mijn bloedsuikerwaarde controleren en bijhouden.
    Vooral verspreid op de dag eten is belangrijk.
    Morgen belt de verpleegkundige al om te vragen wat de waarden zijn en dan weer beleid bepalen.
    Ben benieuwd....

10. Derbi

Derbi Niet meer actief

Het is te hopen dat je kindjes over 3 weken er zijn meid! Vervelend voor je dit, zo aan het eind van je zwangerschap.

11. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

22 jul 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    Thanks! T is idd balen maar tot nu toe gaat t goed met regelmatig eten :)

Deel Deze Pagina