Een intersekseconditie is iets waar je mee geboren wordt. Het is een lichamelijk iets wat gewoon wetenschappelijk is aangetoond. Je wordt dan bijvoorbeeld geboren met een soort van penis en ook een vagina (er zijn heel veel mogelijkheden). Kan ook met je chromosomen te maken hebben. Het is dus niet iets waar je wel of niet in kunt geloven.
Dit is inderdaad een goed punt voor de politiek om over te gaan discussiëren in plaats van die derde geslachtsaanduiding; is het nou echt noodzakelijk om het geslacht te vermelden op een paspoort? Beter het geheel weglaten dan een geslacht toevoegen, toch? Maar blijkbaar is het voor een klein deel van de samenleving wél belangrijk om erkend te worden als noch man noch vrouw, maar dan moet het wel een noemer krijgen en wél vermeld worden op de documenten omdat ze anders 'genegeerd' worden? Okay, ik meng me hier niet verder meer in. Het zal toch nooit goed zijn uiteindelijk.
Ik denk trouwens dat de beste oplossing nog zou zijn om de vastgeroeste ideeën over man/vrouw los te laten. Ik lees gewoon zo vaak dat mensen zaken toeschrijven aan geslacht IPV persoon. "Het is echt een jongetje, speelt altijd met autootjes", "zij is echt zo'n meisje-meisje, rokjes en roze alom". Terwijl er legio meisjes zijn die altijd met autootjes spelen en jongens die van roze houden. Maar door onze indelingen krijgen kinderen het idee dat er foute of goede keuzes zijn en dat ze dus niet passen bij hun geslacht. Daar wat vloeibaarder naar kijken zou volgens mij veel ellende schelen.
Om je te kunnen identificeren moeten de schriftelijke uiterlijke kenmerken overeenkomen met je daadwerkelijke uiterlijke kenmerken, geslacht is daar 1 van, net als oogkleur en lengte. Imo is geslacht wel belangrijk om te vermelden omdat het dus een duidelijke uiterlijke kenmerk is. Maar als intersekse persoon is het logisch dat er iets anders vermeld wordt dan M of V omdat je dat simpelweg niet bent. Een V terwijl je X bent is net als oogkleur bruin terwijl je blauw hebt. Het is gewoon onjuist.
Ja, maar dan zijn er ook weer mensen die bewust genderneutraal opvoeden en het zo belangrijk vinden (echt, ik ken ze) dat hun zoon met poppen speelt dat ze hem dwingen om er mee te spelen. Laat een kind lekker kind zijn. Hier in huis is veel typisch jongensspeelgoed van zoon (want mensen kopen toch bewust autootjes en racebanen want het is een jongen), waar dochter nu ook graag mee speelt. Tevens is zij gek op my little pony, en die pikt zoon ook steeds mee naar zijn kamer. Van mij mogen ze, maar ik ga mijn dochter niet verplichten met autootjes te spelen als ze dat niet wil bijvoorbeeld. Ze spelen met waar ze hun fantasie in kwijt kunnen, of dat nou bij hun gender 'past' of niet, zolang ze maar plezier hebben
Maar waarvoor is die registratie dan belangrijk? Oogkleur, haarkleur... ja daardoor kan je makkelijker geidentifceerd worden indien nodig, tot zo ver zie ik het nut van registratie in, maar in het dagelijks leven gaat het toch uiteindelijk om je kwaliteiten en niet wat er tussen je benen hangt of ontbreekt?
Ik heb ook eerder aangegeven dat aangeboren afwijkingen uitzondering mag zijn. Maar omdat mensen een "gevoel" hebben een X in je paspoort dat vind ik onzin.
Maar als je dat gevoel hebt dan heb je genderdysforie, dat is iets anders dan een intersekseconditie.
Buiten wat ik er van vind dat er een x op het paspoort staat, vind ik het wel ironisch er in het hele artikel consequent gebruik wordt gemaakt van woorden als 'haar' en 'zij'...
Mensen moeten lekker doen wat ze niet laten kunnen. Als ik er maar geen last van heb. Oftewel....leef en laat leven. Fijn voor die persoon. Ik voel me op en top vrouw. Dus ik ben blij met mijn V in mijn paspoort.
Maar dat is net als zeggen dat je een witte muur niet wit vind - want naar jouw mening is hij roze... want jij vind dát dát roze is.. een feit is een feit - of je het nu leuk vind of niet.
Terwijl het toch wetenschappelijk bewezen is dat er mensen bestaan met beide geslachten, zowel een of meerdere teelbal(len) als eierstok(ken). Hoe kan je zoiets niet geloven als er letterlijk bewijs van is? Eerste hit van Google op 'tweeslachtig mens' (wat in het dierenrijk ook veelvuldig voorkomt trouwens, hermafrodieten) geeft m.i. een duidelijke omschrijving: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35641-als-hermafrodiet-geboren-zijn.html
Feitelijke documentatie van je uiterlijke kenmerken op oa. je paspoort (geslacht, oogkleur, lengte, vingerafdruk) gaat ook niet om wie je bent van binnen (je kwaliteiten zoals jij zegt), maar om wie jij bent van buiten. Zodat ze je kunnen herkennen.
Dat geloof ik ook wel. Ik geloof enkel niet in het gevoel iets anders te zijn. Maar blijkbaar haal ik 2 dingen door elkaar.
Ja klopt, maar de discussie over de X op de documenten gaat om een gevoel, niet om die identificatie.
Nee kijk, dan ben ik het met je eens. Ik dacht dat je het fysieke er van niet geloofde. Excuses dan van mijn kant Dat gevoel als het medisch niet bewezen is, vind ik ook nog steeds onzin.
Daar gaat dit toch ook niet over? Vandaar dat ik aangeef wat ik vind mijn mening is. @Lisanne1811 wees mij al op eea