Dan wil je helemaal niet naar Saoedi-Arabië, lijkt me zo. Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen hier gevoelens van anderen simpelweg als onzin bestempelen. Gevoelens heb je, en ze ontkennen zorgt vooral voor meer eenzaamheid. Wat dat betreft is de mogelijkheid van een x een goede vorm van erkenning door de staat, al ben ik persoonlijk meer voor het schrappen. Er is al een foto, allerlei vingerafdrukken, zo'n v/m/x is wat mij betreft nogal niet nodig.
Een kennis van mij is in het verleden naar Dubai geweest en wil nog eens terug. Degene was in transitie (of hoe dat ook heet), maar is na het verwijderen van de borsten toch gaan twijfelen en heeft de bijbehorende geslachtsoperatie dus uitgesteld. Geen idee wat er in het paspoort staat trouwens, dat zal ik de volgende keer eens vragen. Deze persoon is er super open over. Maar waarom zou je met een X in je paspoort minder reislustig zijn? Dat heeft namelijk niets met je geslacht (of het ontbreken daarvan) te maken. Ik vraag mij alleen af hoe dat straks gaat met zulke landen, hopelijk worden daar goede afspraken mee gemaakt.
Ik werk in een verpleeghuis en wij vragen aan iedereen die opgenomen wordt hoe diegene aangesproken wil worden. Meneer/mevrouw, met of zonder achternaam erachter, voornaam, tante, buurvrouw... Maakt niet uit. Dat verandert wat mij betreft niet als iemand een X in het paspoort heeft staan. Ik zou die vraag dan misschien alleen wat eerder in het gesprek stellen.
Dan vind ik dat een dappere kennis van jou In theorie hoeft je er niet minder reislustig door te zijn, maar persoonlijk vind ik het lastig om te begrijpen waarom je naar landen zou willen waar de staat (of een meerderheid van de bevolking) je identiteit (of je huwelijk) niet erkent. Maar misschien valt het in Dubai nog mee, dat weet ik eigenlijk niet precies, in sommige landen ligt homoseksualiteit aanmerkelijk gevoeliger dan transgender zijn. Ik zou er in elk geval nooit naartoe durven (maar ook: willen), maar ik ben ook gewoon totaal niet reislustig