Geen maandverband kunnen betalen Destentor.nl

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Gewooniemand, 19 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.492
    17.434
    113
    Dit artikel vind ik niet helpend. Prioriteiten hebben die vrouwen niet op orde. Wel kleding en leuke dingen, geen noodzakelijke dingen. Dus nee, dan geen medelijden.

Als je ook geen kleding en leuke dingen kan (ook geen dure telefoon/abbo etc), maar echt net aan rond komt vind ik het anders. Dan zou ik zeggen eenmalig herbruikbaar spul geven zodat ze lange tijd vooruit kunnen

2. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.563
    2.861
    113
    Vrouw
    Ik zit te wachten op de WC papier armoede. Het draait toch altijd om keuzes maken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dat niet kunt betalen. Het is gewoon een basisvoorziening. Het gaat hier om meiden met inkomsten. Mensen bij de voedselbank kunnen ook dit soort dingen krijgen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.968
    6.639
    113
    Tja, als een volwassene het geld opmaakt aan andere (te dure of onnodige) dingen en daardoor geen maandverband meer kan kopen, dan gaat er toch wel iets goed mis als ze dan gaat klagen. Een cursus omgaan met geld is misschien geen slecht idee vanuit gemeentes…
    Máár als bv een kind daar last van heeft, omdat papa en mama het geld liever besteden aan bv zichzelf dan aan tampons voor hun dochter, vind ik wel dat zo’n meisje geholpen moet worden.

Verder wonen wij in een omgeving waar veel armoede is, dan heb ik het dus niet meer over volwassenen die hun geld uitgeven aan onzin, maar die gewoon écht ieder dubbeltje moeten omdraaien en dan nog niet uitkomen iedere maand. Hier worden bij de Voedselbank ook menstruatie-producten gedoneerd en die worden zo dus uitgereikt.
    School hier heeft ook maandverband liggen, op een plek waar meisjes het zelf kunnen pakken zonder het te moeten vragen.

Saartje33, Zonnetje19, SAARC en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.484
    6.100
    113
    Vrouw
    Het is maar goed ook dat de meeste het zich niet kunnen voorstellen en deze meiden als dom afwimpelen. Dat betekent namelijk dat je het financieel goed voor elkaar hebt en je de juiste keuzes kunt maken. Dat is fijn. En met financieel goed voor elkaar doel ik ook op een gezond uitgave patroon, ook al is er minder dan gemiddeld te besteden.

Saartje33, NiekeKris en KleineLai vinden dit leuk.
  5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.968
    6.639
    113
    Ik vind leren omgaan met geld overigens wel zo belangrijk, dat ik niet begrijp dat daar op scholen bijna geen aandacht voor is. Leren op een rijtje te zetten wat je te besteden hebt, welke vaste lasten je hebt etc. Ik heb dat zelf nooit gehad op school, en ik begrijp ook wel dat ouders hierin een verantwoordelijkheid hebben, maar het is zo’n noodzakelijke vaardigheid dat het me verbaast dat het niet in het curriculum zit.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.040
    15.073
    113
    Merendeel geeft toch aan dat er een wezenlijk verschil zit tussen "elk dubbeltje moeten omdraaien" en verkeerde prioriteiten.

Als je wel uit eten gaat, kleding koopt en allerhanden leuke dingen doet en dan pas een keer denkt aan iets wat elke maand terug komt, dan is dat wat anders.

Kinderen in de groei, vervanging van versleten etc. snap ik dat er kleding gehaald moet worden (of schoenen).

Pak maandverband van euro is geloof ik 69 cent. Daar kan je er aardig wat van halen alvorens je bij de prijs van 1 t-shirt bent (budget t-shirt wel te verstaan).

Wij kenden ook armoede toen ik thuis woonde eerst als klein kind, toen een tijd goed en toen waren er plotsklaps twee tegelijk thuis. De maand stelselmatig te lang voor t salaris aangezien de metaal niet best verdiende, zeker toen mn vader nog kostwinnaar was. Maar eerst ging t noodzakelijke en daarna pas de rest.

Nu was een stofje op de markt destijds ook niet duur (tegenwoordig is zelf maken doorgaans duurder dan de winkel kant en klaar kopen) en van de spijkerbroek van mn vader werd weer een rokje gemaakt.

SAARC, Saartje33, Huismuisie en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.040
    15.073
    113
    Mn man behandeld t wel op t MBO met boekhouden. Wij kregen t trouwens met economie ook

Saartje33 en Huismuisie vinden dit leuk.
  8. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

De meiden uit het artikel stellen verkeerde prioriteiten zoals ik het lees. Wel shoppen en leuke dingen doen etc.

En zoals jij zegt ze moeten leren budgetteren en niet in elke cultuur word er zo open over gepraat.

Huismuisie en KleineLai vinden dit leuk.
  9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    Ik was ook zo’n ‘domme’ . Het frustreerde me, voelde me ook dom, en ik schaamde me dood dat ik wel weetikveel had gekocht maar geen maandverband kon kopen.

Mijn ouders zaten in die periode ook heel moeilijk met geld (crisis van 2008) dus ik durfde geen maandverband te vragen als het er niet was. Mijn moeder draaide al elke cent om, ik voelde me bezwaard om te vragen. Ik wou het dus zelf kopen.. maar dat lukte me ook niet.

Nu weet ik dat ik ADD heb (raak snel het overzicht kwijt) maar daarnaast had ik geen hulp met leren geld uitgeven. En ik was 16/17/18/19 .. jong en soms stom, maar op dit gebied geen ouder om op terug te vallen. Hoevaak ik van vriendinnen hoorde en nog steeds hoor dat ze even snel hun ouder bellen want einde van de maand. “Mam, kun je even een pakje meenemen bij de AH als je gaat?”
    Deze meiden hebben dat waarschijnlijk niet.

het is makkelijk om te oordelen en ik denk dat ik ook zou oordelen als ik het niet had meegemaakt. Ik ben geen heilige. Ik snap ook wel waarom vele zeggen geen medelijden te hebben. .. dat moet je ook eigenlijk niet hebben, deze meiden hebben gewoon hulp nodig met hun financiën.

En tot die tijd is een back up voor maandverband gewoon echt heel fijn. Echt iets om dankbaar voor te zijn. Geen meisje of vrouw zou met wc papier in haar onderbroek moeten rondlopen, wat de reden ook is.

Zuremat, Saartje33, Waxinelichtjes en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.505
    12.054
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Volgensmij heeft iemand in de schuldsanering zelfs meernweekgeld dan wat jij omschrijft. En gezin krijgt geloof ik 70 euro. En kan bij de voedselbank aankloppen.

SAARC vindt dit leuk.
  11. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Inderdaad. Dat geloof ik zeker dat er mensen zijn die het écht niet kunnen betalen. Maar die kunnen vaak wél met weinig geld heel veel.

12. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Klopt, vind dat wel heel knap. Er is alleen geen sprake van luxe zoals een koekje of een patatje ( snackbar ) of merk product of iets. Maandverband zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn, gelukkig zie je dat veel meer.

Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Maar een voedselbank heeft ook niet alles, toch? Er zijn toch producten die je zelf moet halen, tenminste dat lijkt me wel. Ook geen idee voor hoe veel dagen er boodschappen zijn daar.

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    mensen hebben ook niet altijd recht op de voedselbank. Je moet aan specifieke eisen voldoen. Wij hadden er bijv geen recht op, ook geen recht op toeslagen, kortingen of wat dan ook. Mijn vader had op papier een goedlopend bedrijf dus wij vielen tussen wal en schip.

15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.505
    12.054
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Schraal is het sowieso. Maar als het goed is moet je er we een heel stuk de kosten mee kunnen drukken. Bedoel het is nog steeds weinig, maar dat je er niet 3 pakjes maandverband of een pakje tampons kan kopen is natuurlijk onzin. Net als een pakje pcm. T kost geen drol en help een boel.

citroenrasp vindt dit leuk.
  16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Bij mijn dochter op school ( VO) kunnen alle meisjes gratis maandverband halen. Ook iets meer voor thuis als ze geen geld hebben. Laagdrempelig want het kan worden gehaald bij een vrouwelijke vertrouwenspersoon.

Verder koop ik ook altijd als ik net weer klaar ben zodat ik altijd iets heb. Het is niet duur maar als je al weinig geld hebt kan ik me voorstellen dat je het soms niet kunt halen.

Gewooniemand, Beausecret en Neuzeke vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.652
    22.091
    113
    Menstruatie armoede bestaat wel zeker, en niet alleen in derdewereldlanden. Maar het voorbeeld van dit artikel vind ik duidelijk niet daaronder vallen. Als je leuke dingen voor jezelf kan kopen dan kan je ook maandverband/tampons kopen.

Dit was wel een reden voor mij om wasbaar maandverband aan te schaffen toen we het niet breed hadden. Het was een eenmalige investering, maar spaart ontzettend veel geld uit (een menstruatiecup is zelfs nog goedkoper).

Zuul, Gewooniemand, Beausecret en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Ja dat zeker. Ja sommige kunnen niet tegen die goedkope spullen, kan natuurlijk.

19. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Oh dat is naar zeg:eek:
    Vind ik ook eigenlijk niet kunnen. Snap dat je vader een goed bedrijf heeft/had maar dat is een ander gezin. Uiteraard wil je alles doen voor je kinderen maar fijn is anders als je moet bellen voor geld:(

20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.380
    28.678
    113
    Nee, we maakten allemaal deel uit van hetzelfde gezin. Het was gewoon zo dat de belastingdienst alleen keek naar cijfers van voorgaande jaren. Op papier hadden we terecht nergens recht op, maar in de praktijk kwam er geen geld binnen. Toen ze eindelijk naar het juiste jaar gingen kijken was het probleem dat mijn ouders een te duur huis hadden. Dat moesten ze dan eerst verkopen. Maar dat kon niet want de maandelijkse hypotheek was veel lager dan een huurhuis. Ook een ander koophuis zou te duur zijn. En zo waren er allerlei voorwaarden waar we aan moesten voldoen maar niet deden. Echt heel naar.
    Er zijn heel veel van dit soort gevallen, gezinnen die in armoede leven maar nergens recht op hebben.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina