Dat kan, maar als je nouwelijks iets kunt betalen is dat beter dan niks. Ik heb trouwens meer last van al die dure dingen met parfum ect. Verder heb je denk ik alleen jezelf als wel geld uitgeeft aan uit eten gaan en winkelen maar niet ff maandverband koopt. Als je moet kiezen tussen eten of maandverband vind ik het een heel ander verhaal.
Ja is zo maar sommige krijgen jeuk enz, nou dat wil je ook niet. En zeker niet daar staat beetje raar als je constant moet krabben. Kijk maar naar de boodschappen als je bijv 70 in de week krijgt met 4 pers. zeg maar wat. Lijkt me erg moeilijk om dan rond te komen en nog een maandverband of tampons te kopen. Het is nu gewoon enorm duur de boodschappen
Klopt, daar heb je gelijk in, maar dan nog zijn er meerdere merken die betaalbaar zijn. En met dat bedrag kom je er niet, dan krijg je ook steun van de voedselbank waar ze naar wat ik begreep gelukkig ook nu maandverband aanbieden. In zo'n gevallen vind ik het ook verschikkelijk. Maar zo als hierboven in het verhaal, de hele maand geld uitgeven aan onzin om vervolgens te zeuren dat je geen geld hebt voor maandverband, ja dan zot je op de blaren. We hebben hier ook strak budget, we kunne genoeg doen omdat we ons aan dat budget houden. Maar eten, huur, verwarming, kleding voor de kinderen, en basisproducten als zeep, maandverband tandpasta ect gaan vóór uit eten gaan, uitjes voor onszelf, kleding voor onzelf ect. Is er dan over? Dan komen de leuke dingen pas. En niet andersom.
Zo doen wij het inderdaad ook. Nu heb ik het geluk dat mijn ouders mij heel goed hebben leren budgetteren. Als je daar thuis niks over geleerd krijg, en er ook nog een taboe op menstrueren is dan heb je het wel heel moeilijk.
Nee klopt dit is ook niet echt een goed voorbeeld van menstruatie armoede. Ja precies en zo hoort het toch ook. Eerst de dingen die nodig zijn daarna de leuke dingen.
Wij moesten een lange periode van veel minder per week rondkomen (zonder voedselbank) en maandverband kon ik gewoon kopen, dus voordat ik wasbaar maandverband had aangeschaft. Je moet alleen prioriteiten stellen.
Eigenlijk bedenk ik me nu dat maandverband nog best goedkoop is in NL. Hier is het duurder en dan ligt het gemiddelde inkomen ook nog eens veel lager.
Ze hebben niet te weinig geld, ze kunnen niet met geld omgaan. Dat is een ander probleem. En dat los je niet op met gratis spullen geven. Daarmee hou je dit probleem namelijk in stand.
Hier is het ook duurder. Net even snel vergeleken. AH eigen merk is €0,87 voor 14 maandverbandjes, hier betaal je eigen merk €1,35 voor 14 verbandjes. Tampons (normaal) in NL is €1,29 voor 32 stuks, hier kost het €1,75 voor 32.
Heb net zelf ook even gesnuffeld maar 14 maandverbandjes of 10 is dat niet heel weinig dan zou je eigenlijk 2 pakken nodig hebben als je een volle week ongesteld bent. Of zie ik dat verkeerd.
Heb zelf alleen toen ik jong was maandverband gebruikt maar bij tampons gebruikte ik veel meer, dus nam ik de 32 verpakking.
Ja, zeker als tiener had ik 2 pakjes nodig. Toen bloedde ik veel meer, en moest ook echt tussen lesuren gauw naar de wc omdat ik de pauze niet redde. Tegenwoordig wasbaar maandverband, 10 jaar geleden gekocht, dus dat heeft zich wel terugverdiend. Maar dan doen moet je wel die startinvestering kunnen doen natuurlijk
Ja dacht al dat dat heel weinig was. Ik ken dat niet, zal eens kijken. Ja je zal vast wel wat extra moeten kunnen betalen om wasbaar maandverband te kopen. Maar als dat 10 jaar te gebruiken is
Dat is dan misschien handig om op school meer over te hebben, menstruatie meer bij biologieles ook voor de jongens en budgetteren bij economie/wiskunde.
Lijkt me zeker een goed idee. De theorie van economie en hoe die werkt bij bedrijven en landen is heel belangrijk om te leren maar de economie van een huishouden, de simpele praktijk misschien nog wel meer. Hier op de praktijkschool zijn ze daar bijvoorbeeld heel bewust mee bezig. Ze geven er les tot 18 jaar en willen iedereen die daar weg gaat niet alleen een startkwalificatie meegeven maar ook alle basisvaardigheden van op je zelf wonen: koken voor jezelf, budgetteren, je eigen was en huishouden bij kunnen houden en zelfs hoe je je vrije tijd leuk kunt invullen zonder bijv alleen maar te gaan gamen. Een deel daarvan lijkt me voor alle jongeren belangrijk van praktijkonderwijs tot gymnasium, want ook daar ontbreken wel eens vaardigheden
Je hebt ook gewoon eigen merk AH of etos. Dat is een stuk voordeliger. Ah heeft nu ook eigen merk ecokatoene tampons voor 2 euro per pakje. Zitten er 16 in. En als je die dingen onder aan de streep echt niet kan hebben qua jeuk ed. kan je altijd nog zo’n cupje aanschaffen.