Ook mijn zoon eet slecht

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Sanne85, 30 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanne85

    Sanne85 Bekend lid

    17 feb 2008
    669
    0
    0
    Hallo,

    Mijn zoon van 2 jaar en 3 maanden eet, vind ik, heel slecht.
    Nu hoor ik om mij heen dat het een fase is waar hij in zit maar hij moet toch gewoon 3 maaltijden op een dag eten?
    Ook hier hebben we al van alles geprobeerd om eten aantrekkelijk te maken. Meehelpen, gezichtjes, verstopte groenten noem maar op..... maar ook mijn zoon maakt me wanhopig want soms zijn er echt dagen achter elkaar bij dat hij leeft op 2 boterhammetjes en een tussendoortje.
    Warm eten eet hij alleen als het macaroni met ham & kaas is, spaghetti, lasagne, patatjes of pannenkoeken. Bij al het andere eten is het een drama en weigerd hij zijn mond open te doen. Met geluk eet hij wat vlees, een toetje ( meestal yoghurt ) neemt hij altijd wel.

    Zo ziet zijn eet schema eruit. ( in het kleurtje erachter is wat hij op eet, dit heb ik 2 dagen bijgehouden en dat gaf hetzelfde beeld.)

    8.00 uur: 1 boterham met pasta of (smeer ) worst en 1 beker melk. Sven eet een halve bruine boterham met worst, korstjes zijn drama. Zijn melk drinkt hij voor de helft op.

    10.00 uur: fruit, hij mag zelf kiezen en roosvice. Sven kiest meestal voor een banaan die eet hij helemaal op, soms kiest hij een appel daarvan eet hij dan de helft. Roosvice gaat helemaal op.

    12.00 uur: lunch: Sven krijgt 1 boterham, hij mag zelf beleg kiezen en 1 beker melk of optimel. Sven eet een halve bruine boterham met pasta, korstjes zijn weer een drama. Zijn drinken drinkt hij wel netjes op. ( de andere dag kreeg hij een wit bolletje waar hij pasta op wilde, deze ging wel netjes op )

    15.00 uur: drinken en sven mag kiezen tussen een koekje of een snoepje. Dit geeft geen problemen.

    18.00 uur: warme maaltijd met aardappels groente & vlees en de andere dag kip tandoori met kroepoek. beide avonden als toetje yoghurt. Sven krijgt altijd wat drinken bij de maaltijd, een halve beker roosvice. bij de warme maaltijd met aardappels, groente en vlees proeft hij 1 hapje omdat het van ons moet. Uiteindelijk gaat de kip voor de helft op en raakt hij de aardappels en groente niet meer aan. Hij zwigt zelfs niet voor een beetje appelmoes. De yoghurt gaat wel op en zijn drinken ook. De 2e avond raakt sven de kiptandoori niet aan, hij zoekt er wel een paar stukjes kip uit en eet die op maar de rijst en groente laat hij liggen, een hapje proeven spuugt hij uit. Van de kroepoek eet hij wel wat stukjes. Zijn drinken en de yoghurt gaan wederom weer op.

    ik maak me echt zorgen om wat hij binnen krijgt wat betreft eten. Is het wel voldoende? Hij is wel levendig en erg ondernemend. Vorige week heeft hij 3 avonden zijn warme maaltijd geweigerd omdat het hem niet aanstond. 1 avond ben ik zelf gezwicht door hem een boterhammetje te geven omdat ik toch echt vond dat hij wat moest eten. Na de 3e avond heb ik maar spaghetti gekookt en dat heeft hij wel met smaak op, en hij vroeg zelfs om meer....

    We proberen zelfs peuterbordjes als hij niet wil eten, maar ook die weigerd hij....

    Maak ik me terecht zorgen om zijn eetgedrag? Of moet ik er ook even doorheen en het gewoon negeren?

    Alvast bedankt!
     
  2. Friso

    Friso Voedingsdeskundige

    1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

    Hte is niet makkelijk als je kindje niet (goed) wilt eten. Wanneer een kindje tijdelijk wat minder goed eet en drinkt kan dit over het algemeen geen kwaad. Hier kunnen ze wel tegen. Groeit je kindje goed? Dit kan je ook altijd even bespreken met het consultatiebureau.

    Tips om te varieren met het eten:
    - groente door de saus " verstoppen"
    - groente verwerken in een maaltijdsoep
    - groente/rauwkost als tussendoortje geven (tomaat, komkommer)
    - rauwkost als beleg op brood,
    - brood een keer roosteren
    - groente, vlees, aardappelen roerbakken

    Succes! Groetjes Angelique
     

Deel Deze Pagina