mijn dochtertje is bijna 6 maanden en krijgt 1 fruithapje tussemdoor, ik geef nog 5 voedingen van 180/ 6 ze is 67cm en 7700gr wel iets zwaarder dan gemiddeld is de laatste maand wel wat minder aangekomen dan de maanden daarvoor, nou dacht ik dat het wel tijd werd om een voeding te laten vallen maar hoe doe ik dat gewoon langere tijd tussen de voedingen door (biedt het meestal zelf aan ze vraagt er niet echt om) of laat ik de laatste voeding vallen daar maak ik haar ook wakker voor uurtje of 11 en komt dan rond 5uur half 6. Ik was benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan? ik heb ook geprobeert om de laatste fles 23uur een papfles te geven maar daar slaapt ze erg slecht door veel wakker, hebben jullie dat ook gehad?
Wij hebben een half uurtje langer tussen de flessen gelaten ongeveer en daardoor is hij op 4 flessen uitgekomen. Hij krijgt nu 4 flessen van 210 om 7.00/7.30, 11.30, 16.00 en rond 20.00/20.30. En hij is ook door blijven slapen gelukkig. Hij slaapt nu ongeveer van 21.00 tot 7.00. Vond het wel spannend omdat we het wel een beetje lange tijd vonden nog, maar hij slaapt heerlijk en nu hoeven we hem niet meer wakker te maken om 23.00.
Ja daar ben ik ook wel een beetje bang voor dat ze s'nachts niet door slaapt dan, maar dan maak je hem wel dus wakker om 21uur voor de fles?
Hier hadden we rond die tijd nog 4 voedingen... (is overigens ook maximum van opvolgmelk nr 2 --> 800cc/dag) Rond 8u, 12u, 16u en 20.30u. Toen tussendoor begonnen met de fruithap, net zoals het uit kwam. Opvolgmelk nr2 vult ook wat beter, dus misschien ondervang je het daarmee. Hier ging overigens wel rijstebloem in de laatste fles, had ze geen last van, maar komt vaker voor hoor, dat ze minder goed slapen na de pap! Gewoon proberen, heb zelf al ervaren dat mama's zich er zelf meer druk over kunnen maken dan hun kindjes
Meestal is hij dan nog net wakker of anders proberen we hem het laatste half uurtje nog een beetje wakker te houden (even douchen of nog proberen wat met hem te spelen) zodat hij daarna na de fles lekker kan slapen. Maar als hij wel slaapt maken we hem uiteindelijk wel wakker, vind het anders wel erg lang worden. Maar ik zou het inderdaad gewoon eens proberen. Ik durfde het eigenlijk ook nog niet aan, maar je kunt altijd weer terug naar je oude schema als het niet werkt, toch?
Ze is bijna 6 maanden dus heeft nog fv 1, ik zie bij de meeste dat er helemaal geen fles meer word gegeven om 23uur hoop dat dat gaat lukken. Ze heeft ook een avond ritueel, in bad pyama + slaapzak aan en de fles dan sliep ze gelijk (rond 19uur) maar ja dat gaat nu natuurlijk opschuiven vind dat wel laat om dat allemaal pas om 21uur te doen iemand hier nog tips voor om haar niet helemaal uit haar avond ritueel te halen Misschien denk ik gewoon te moeilijk hoor maar vind het allemaal zo lastig
Hoi Lizzy, onze kleine is al wel een maandje ouder, maar wij hebben sinds vorige week de laatste fles laten vervallen, zonder die van 19 uur te verlaten. Gaat helemaal goed. Het ritueel rond 19 uur is bij ons dus helemaal hetzelfde gebleven. De eerste twee avonden hoorden we wel wat onrustige geluiden rond 23 uur, maar hij sliep gewoon lekker verder. Wij wilden juist van die fles van 22.30-23 uur af, omdat we hem niet meer wakker wilden maken. Als wij de fles rond 20.30-21.00 zouden geven, zouden we dat alsnog/weer moeten gaan doen. Oh, en wij geven 's ochtends een fijne granen papfles en rond 19.00 wat rijstebloem bij de melk.
Wij hebben idd van de ene op de andere dag gewoon de voeding van 23 uur laten vervallen. Dit rond de 4 maanden voor de 1e keer. Toen weer een x ingevoerd omdat hij tussen 5 en 7 wakker werd en ik hoopte dat het een x echt 7 uur ging worden met behulp van deze fles, en ook omdat hij weer in een hongerige fase zat. Maar die fles van 23uur deed niets, met of zonder het bleef tussen 5 en 7. En die fles van 23 uur ging gewoon leeg. Nu dus vanaf 5 mnd ofzo weer zonder, en hij slaapt meestal tot 6.30. Soms is het nog 5 uur en af en toe heeft hij een spooknachtje, haha. Trouwens om 19u zit er hier wel rijstebloem in de fles en in de ochtend inmiddels granepap. Je kunt hem ook langzaam afbouwen om eens te kijken hoe je kleine het erop doet, maar meestal maakt het dus geen verschil met 's-nachts slapen. Succes!