Hey, Ik heb weer een vraagje over de bijvoeding. Mijn dochtertje eet sinds een dikke week groentenprakjes. De laatste dagen eet ze ook echt wat hapjes van de lepel. Ze krijgt nu 2 keer per dag groenten (rond 12u en rond 18u) Ik zou over een paar weken één van de 2 groentenprakjes willen vervangen door fruit. Volgens K&G (in BE) moet je dan fruitpap maken (appel, banaan, sinaasappel + koek of koekjesmeel) Maar ik vraag me af of hier echt een koek bij moet? Kan ik niet gewoon een stukje meloen prakken met een vork, en zo geven? Of een perzik prakken, stukje banaan prakken... Zodra ze recht kan zitten, wil ik haar trouwens wel gewoon stukjes gaan aanbieden. Hoe geven jullie het fruit aan je kindje?
Raspen kan ook dat nam die van mij ook. Maar voor te pakken kun je ook wat tarwe vlokken erbij doen ivm de fruit sappen. Ik hebben nooit sinaasappel sap gebruikt ivm de suikers erin of je moet zelf persen. Vond altijd dat het zonder ook ging namelijk.
in het begin prakte ik,banaan of goedrijpe perzik/pruim/peer/meloen, later deed ik stukjes. Kan ze al even in de kinderstoel, of op schoot? Dan kan het gewoon. Enkele keer met liga gedaan maar vond ze niet lekkerder. Heeft alleen extra suikers bij zich en geeft een volle mag. Ik zou het niet doen. Als ze iets groter is lekker een koekje uit de hand bij koffietijd.
Ik heb nooit sinaasappelsap gegeven owv reflux, en heb dus ook nooit koek toegevoegd. Gewoon pletten of raspen of mixen inderdaad.
Ik heb nooit sap of koek gegeven maar direct met ruim 6 maanden hele stukken fruit, ze zat dan in de kinderstoel of op schoot. Appel en peer stoomde ik dan even zodat het wat zachter werd. Prakken, pletten of stukjes (dat laatste als ze rechtop kan zitten) kunnen prima zonder iets toe te voegen. Sinaasappel heb ik ook nog niet gegeven, ze had nogal last van het zuur van mildere soorten fruit. Ik hou zelf (ongeveer) het introductieschema aan op borstvoeding.com.
Okee bedankt! Die extra suikers van een koek of koekjesmeel zijn inderdaad ook niet goed. Ik ga gewoon fruit prakken, of raspen
In nederland is het advies om alle groentes en fruitsoorten in het begin apart te geven. Dus een appel en verder niets toevoegen (hoe je het ook geeft ). Ik vind dit zelf ook logisch, want als je overal koek of sinaasappel aan toevoegt krijgt alles dezelfde smaak. Namelijk die van koek. Als je wat verder bent en ze appel zelf lusten en eten dan kun je het eventueel combineren, bijv met peer oid. Vanaf 6 maanden mag je het ook in stukken aanbieden.
volgens mij is dit best ouderwets.. Mijn schoonmoeder gaf dit 32 jaar geleden ook aan mijn vriend namelijk.... Gewoon lekker puur en vers geven!
Ik gaf ze gewoon stukken fruit in de hand. Ik volgde het schema dat op borstvoeding.com staat. Koek door fruit vind ik erg raar, volgens mij leer je je kind dan wennen aan de smaak van appeltaart, niet aan de smaak van fruit. Citrus met 7 maanden kan natuurlijk niet, veel te scherp, veel te allergeen!
Ik zou eerst een paar dagen appel doen en dan een paar dagen banaan etc. Om te zien of ze allergisch is. Mijn dochter kan helaas niet tegen banaan.
hier als we weggingen een fruitpotje mee. wel zo makkelijk voor onderweg. rest van fruit geraspt en later in stukjes.
Ik vind fruitpap geven inderdaad ook meer iets van "vroeger". Maar hier in mijn omgeving wordt dit nog heel veel gedaan. Het lijkt me ook echt beter dat ze de smaken van verschillende soorten fruit leert kennen. Dus apart geven lijkt me zelf ook echt beter.
Geen koek inderdaad, snap dat ook niet zo. Maar je kunt fruit ook pureren. Dat doe ik ook. Nu begin ik langzaam aan te prakken. Mijn dochter is altijd al een spuugertje geweest (geen reflux verder) en als ik haar nu stukjes geef gaat ze er zo van kokhalzen dat ze er enorm van gaat spugen, echt met golven. Dus ik pureer het verse fruit. Ook de groente/aardappel/vlees pureer ik maar dat wordt nooit helemaal glad dus zo went ze langzaam aan stukjes.
Dat wordt dus standaard voorgeschreven door Kind en Gezin in België tussen 4 en 6 maand. Appel, Banaan, appelsien en 1 glutenvrije koek + mixen = Fruitpap. Ik denk dat er hier in belgië nog veel moet geleerd worden. Als ik vertelde dat ik geen appelsien wou geven zo vroeg kreeg ik bijna een stempel van slechte moeder :x
Soms snap ik het cb in NL niet, maar zulke adviezen uit belgie snap ik ook niet. Juist in dit 'tijdperk' waar mensen steeds vaker 'te dik' zijn en zelfs jonge kinderen al 'te dik' zijn. Wil je dit voorkomen voor je eigen kind. En ik vind dat je daarmee begint dus niet te vroeg en niet te vaak snoep/koek etc te geven. Als fruit naar koek smaakt, hoe moeten ze dan fruit leren waarderen?
Vind ik dus ook. Vandaag nog maar eens het levende bewijs gekregen. Ik had een appeltje in schijfjes gesneden aan mijn zoontje gegeven in een potje en in een ander potje 2 koekjes. Hij wou echt alleen de appel ik ben nog altijd blij dat ik nooit koek aan zijn fruitpap heb toegevoegd
Ik denk dat het probleem bij K&G in België en de CB's in Nederland is dat de commercie een stevige vinger in de pap heeft. Veel adviezen lijken zo uit reclamefolders te komen.