borstvoeding en dagje weg

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cizmo, 2 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Ik geef momenteel nog volledige borstvoeding aan mijn zoontje van bijna 2 maanden oud.

Over een maand ga ik weer werken en wil ik 2 voedingen vervangen door kunstvoeding. Kolven wil bij mij niet lukken. Ik heb 3 soorten kolven geprobeerd, ontspannen, massage, foto's van mijn zoontje, zoontje in de buurt etc.
    Ik weet dat ik het risico loopt dat de borstvoeding terugloopt en ik moet stoppen. Ik wil het toch proberen. Stoppen met borstvoeding kan altijd nog.

Ik heb ook een uitnodiging gehad voor een vrijgezellendag vlak voor ik weer moet werken. Mijn zoontje zal dan overdag dus al 2 keer kunstvoeding krijgen.

Ik zit nu dus met een soort probleem. Ik kan niet vanaf 12:00 uur tot midden in de nacht weg omdat ik voedingen moet geven. Ik denk dat ik maar aangeef dat ik, afhankelijk van wat en waar de activiteiten van de vrijgezellendag zijn, ik bepaal of ik een tijdje mee kan komen. Ik vind het moeilijk om dat te zeggen.

Een paar weken geleden had ik ook een bruiloft (zonder mijn zoontje), ver weg. Mijn zoontje was toen pas ruim een maand oud. Ik ben niet gegaan omdat ik in de tijd tussen de voedingen alleen maar net heen en weer kon rijden.

Binnenkort heb ik weer hetzelfde met een bruiloft vanaf het einde van de middag tot 's avonds. Ook dan kan mijn zoontje niet mee.

Hoe doen andere moeders dat?

En vinden jullie het ook moeilijk om vanalles af te moeten zeggen door de borstvoeding? Ik voel me zo opgelaten en onzeker als ik steeds iets afzeg... Ik vind wel dat mijn zoontje en zijn voeding eerst komen.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Kolven gaat moeizaam,dat is duidelijk.Maar het is niet zo dat het helemaal niet lukt. Als je een handkolfje in je tas stopt,kan je als je ergens bent,zoals op een bruiloft,iig even de druk er af halen.Als je dat een paar keer doet,al is het maar 5 minuten per borst,dan lijkt het me dat je de dag door moet komen. Je kindje krijgt dan al kv, dus dat dagje extra maakt dan toch niet uit?
    Wat betreft dingen afzeggen..ik heb mijn sociale leven de 1e paar maanden na geboorte op een behoorlijk laag pitje gehad. Wat ik wel deed was bijv lunchen bij mij in de buurt met vriendinnen,zodat ik even 2 uurtjes er uit kon.Toen alleen jongste kind er was nam ik haar wel eens mee en voedde ik haar gewoon ter plekke. Later bij langere afspraken,en op het werk,toch de kolf mee. Het is een tijdje zoeken naar hoe en wat maar het is allemaal tijdelijk :) En ik hoop niet dar jij je opgelaten voelt naar de buitenwereld toe:D! Je kindje is nog heel klein en heeft mama nodig.Dat is heel natuurlijk. En nogmaals, die tijd gaat weer voorbij! Jij doet het goed en daar gaat het om. :)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Heb je al eens syntocinon neusspray geprobeerd voor het kolven? Daarme krijg je een toeschietreflex.
    Verder het kolven lukt niet zeg je, krijg je helemaal geen melk of niet genoeg?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In dat soort gevallen kolfde ik. Kolven gaat niet altijd meteen vanzelf, het is vaak ook iets dat je moet leren. Syntocinonspray isern fijn hulpmiddel, en het soort kolf dat je hebt maakt ook enorm uit. De één zweert bij een Avent, de ander krijgt er niets mee uit en heeft het meer op een Medela. Heb je al eens (door te lenen) een andere kolf geprobeerd?

5. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Ik heb inderdaad 3 kolven geprobeerd...

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet meer volledig meedoet aan het sociale leven zoals voor de bevalling.

Ik was gister bij de huisarts en vroeg om een neusspray om de toeschietreflex te stimuleren en kreeg vervolgens een recept. Mijn man haalde het op en het was domperidon. Dat zou de borstvoeding stimuleren, maar live voeden gaat prima. Er hoeft echt niet meer melk in mijn borsten. Of zou het ook helpten voor de toeschietreflex bij kolven?

De vrijgezellendag en de bruiloft zijn in één week. Dat is ook meteen de eerste week dat ik weer werk.

Daarnaast begin ik al vrij vroeg (na 12 weken) met 2 voedingen vervangen door kunstvoeding.

Ik ben bang dat dat allemaal achter elkaar in 1 week te heftig is en dat ik dan nog minder kans maak op het kunnen blijven borstvoeden...

Als ik meedoe aan alles waarvoor ik ben uitgenodigd ziet die week er zo uit:

zaterdag: vrijgezellendag
    zondag: niks
    maandag: eerste werkdag
    dinsdag: vrij, maar bruiloft
    woensdag: tweede werkdag
    donderdag: derde werkdag en dan 's avonds teamuitje

Ik denk dat ik maar niet moet gaan tenzij het in de buurt is en ik tussendoor kan voeden. Of ik ga kort mee, tot aan de volgende voeding. De stress van of het allemaal wel lukt i.c.m. weer moeten werken die week is ook niet bevorderlijk.

Ik heb ook niet veel behoefte om na 3 maanden fulltime bij mijn baby te zijn geweest opeens bijna de hele week bij hem weg te zijn, ook 's avonds.

6. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Ik krijg in totaal 40 tot 60 ml gekolfd in een half uur. Dat is al opgeteld uit 2 borsten. Inclusief borstcompressie. En dat is als ik kolf in plaats van een voeding. Na een voeding is het veel minder.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Nee, domperidon gaat je niet helpen bij het kolven en zou ik persoonlijk ook niet slikken als je verder geen productieproblemen hebt. Je moet echt de syntocinon hebben.

Hier trouwens ook geen sociaal leven hoor, dat komt vanzelf weer. Mijn jongste is nu 10 maanden en nu merk ik dat ik er wat meer behoefte aan krijg. Ik zou zeker wat schrappen die week, want het is allemaal wel heel veel in 1 keer!

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik was ook een heel slechte kolver, maar ik deed het toch maar, want het was allicht beter voor mijn productie dan niet kolven. Uiteindelijk heb ik het met die strategie toch 2 jaar BV vol weten te houden

9. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik zou inderdaad ook Syntocinon halen. Helpt bij mij super goed :) Kolf nu gewoon hele voedingen op mijn werk!

10. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Moet je die neusspray altijd gebruiken, zoals een vast aantal keren per dag? Of alleen vlak voor je gaat kolven? Hoe werkt dat?

Hoe ik het moet gebruiken kan ik niet aan mijn huisarts vragen, die weet er blijkbaar niks van...

Ik zal morgen eens bellen, misschien kan ik het ophalen als mijn zoontje naar het consultatiebureau moet. Dat zit toch allemaal in hetzelfde pand.

11. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb het ook een paar keer gebruikt, 5 minuten voor het kolven sprayen. Werkte ook bij mij prima! Zonder die spray kreeg ik bij 1 borst geen tsr en dan ook maar 10 ml.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ik gebruikte het 2 minuten voor het kolven en dan hoef je het alleen te gebruiken als je gaat kolven, niet op de rest van de dag.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ik heb de spray ook gebruikt. Het is mij helaas bij alledrie mijn kids nooit gelukt om genoeg te kolven, kwam altijd net te kort, wat ik ook proberrde.Maar de neusspray heeft zeker geholpen!
    Overigens wel vaag dat als jij uitlegt wat je probleem is,de huisarts dan domperidon voorschrijft...maar goed.Ik denk dat het met 1 telefoontje idd op te lossen is.

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier ook een doe moeite heeft met kolven ;)
    Mijn huisarts reageerde heel fel dat ik de spray niet zomaar kon vragen. Dus ik aangegeven dat het heel veel voorkomt voor het kolven en toen ging ze het nakijken en het klopte. Ze had het zelf alleen nog nooit meegemaakt. Dus misschien moet je je huisarts even alles toelichten.

Wat betreft de hoeveelheid, 60ml is echt niet weinig hoor! En at de anderen al zgpeggen je moet het ook leren.. Dus wellicht grote kans dat je ver een tijdje meer kolft.

Voor het weggaan. Ik zou wel lekker meegaan! je zit al zo gebonden met een kleine baby, dus geniet ervan! Zo te lezen kun je wel kolven (misschien in jouw ogen niet veel) maar an is de druk er wel zeker af hoor.

Sociaal leven. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk mn eigen dinge te blijven doen. Mijn probleem was vaak dat ik ver van te voren moest kolven om genoeg te hebben voor een avondje weg. Jij hebt al besloten om dan kv te geven dus de hoeveelheid die je kolft doet er niet meer toe dus is het alleen de druk eraf kolven.
    Mijn probleem was dat ik r lastig bij anderen durfde te laten alleen bij ml. Dus de eerste paar maanden gingen ml en ik om en om een avondje weg.

Succes!

Deel Deze Pagina