geen melkproductie meer?!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door anastasia, 19 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Hoi Ilse,

Ik heb weer een vraag ...
    Zoals je weet heb je laatst lang mijn vragen beantwoord, maar nu heb ik toch weer een nieuwe vraag.

Ik kolfde 4x per dag, maar 1 van de kolfsessies op een dag leverde eignelijk geen productie meer op. Dus ben ik naar 3 keer kolven gegaan.
    om rond 8-13-22 uur..
    Het is mij nu opgevallen dat de laatste paar dagen ( sinds ik erythromycine gebruik voor de borstontsteking) de melkproductie terugloopt.
    Was het tot voor kort nog zon 300 cc per dag, nu mag ik blij zijn als ik de 200cc per dag haal.

Kan dat komen door de antibiotica kuur?
    En als het kolven steeds minder productie oplevert... kan ik dan beter die kolftijd ook over gaan slaan.(dat ik dus nog 2x kolf) Vanmiddag had ik 10 cc per borst gekolfd.. ( erg weinig dus) en alle trucjes en tips had ik toegepast!

En nu ze steeds minder borstvoeding krijgt en meer flesvoeding hoe doe ik dit dan. Op de pakken van de nutrilon staat dan zoveel flesjes per dag.. maar Laura krijgt 7 voedingen.. als ik het pak aan moet houden moet dit al minder zijn dacht 6 of zelfs 5
    Wat moet ik nu aanhouden?

ook heeft laura veel last van windjes laten, en had ze normaal heel veel poepluiers maar nu nog maar 1 per 2 dagen! En dat stinkt ook flink.. kan dat kwaad"? Ze heeft wel erg last ervan volgens mij.. Heb je tips om te zorgen dat ze weer wat vaker poept?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Anastasia,

Als gebolg van de borstontsteking loopt meestal de melkproductie (tijdelijk) wat terug.

Afhankelijk van jou eigen besluit. In je vorige vragen stond je op punt te stoppen......

Als je inderdaad wilt stoppen dan laat je inderdaad nog een kolfmoment vervallen.

Als je toch nog door wilt gaan, ga dan gewoon door met kolven, evt tijdelijk een extra moment om even bij te trekken als straks de ontsteking helemaal over is.

Wat betreft de KV. Houdt de voorschriften op de verpakking aan. En trek het aantal voedingen die je met gekolfde melk geeft er van af. Dan maakt het niet uit hoeveel momenten je hebt alleen het volume telt.

Je kan kijken naar het volume KV dat je nu mag geven. Daar haal jehet volume BV af. Dan verdeel je alles over x aantal voedingen.

Meestel duurt de tijd tussen KV langer. Kan dus zijn dat je minder voedingsmomenten hebt wanneer je minder BV geeft.

Door de KV verandert de ontlasting, wordt vaak wat steviger (poepen gaat soms veel moeilijker) en gekgenoeg definieren moeders BV luiers niet als stinkend terwijl KV luiers dat wel doen. Dit komt door de andere darmflora die bij KV ontstaat.

Hangt wel een beetje van het merk af. Alle KV fabrikanten zijn druk doende om het ontlastings partoon en consistentie van de ontlasting net als BV ontlasting te krijgen.

Succes

Ilse

3. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ilse op dit moment heeft laura 7 voedingen waarvan eigenlijk meestal 5 flessen kunstvoeding!
    Volgens de verpakking zou ze 5 voedingen per dag mogen vanaf 3,5kg maar dat red ze natuurlijk nooit!

Ongeacht of ik fles of borstvoeding geeft red ze het bijna nooit 4 uur op een fles KV of BV
    Dus hoe zou ik dat dan moeten oplossen?
    Ben wel benieuwd

Ik heb nu een stuk minder pijn, dus ik probeer gewoon toch vaker te kolven, ik vind het toch belangrijk dat ze BV krijgt.. en zeker nu ik me beter voel wil ik het toch nog proberen.
    Vandaag nu al 5 keer gekolft in totaal nog geen 200cc, nu alleen vanavond nog ben benieuwd waar ik dan in totaal op kom.
    Maar mijn borsten voelen ook slapjes en leeg aan!

Poepen gaat idd moeizaam, wel veel windjes, zijn er nog tips voor om te zorgen dat ze makkelijk kan poepen? Ik hoor het heel graag. vind het zo zielig!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anastasia,

Fijn te horen dat het met de BO beter gaat.
    Het heeft even nodig om de productie weer te herstellen.

Ik mail je prive nog wat gegevens over hoe de productie verhoogd kan worden.

Voor wat betreft het aantal FV, ik denk dat je daarvoor beter even bij het CB langs kan gaan om samen even een schemaatje op te stellen. Zij zijn betre op de hoogte van de doseringen van de FV tegenwoordig.

Zelf zou ik niet kijken naar het aantal voedingen maar naar het volume wat je dan moet/mag geven. Maar goed.

Je schijft dat je poepluiers minder zijn. Hoe zit het met de plasluiers?
    En met haar gewicht? Komt ze nog voldoende aan? Of heeft ze gewoon nog meer voeding nodig dat ze op FV geen 4 uur slaapt......zomaar een gedachte.....

succes verder...

Ilse

5. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ze zit op het randje met haar gewicht wat betreft hoeveelheid FV, ze mag bij 3,5 kg naar 120cc en 4 schepjes maar ze weegt 3490 .. dus zit ze op 90cc en 3 schepjes.
    Ivm obstipatie geef ik haar 100cc met die 3 schepjes.
    Overigens als ik grotere flessen maak dan laat ze gewoon de rest staan :)
    Ik ga volgende week woensdag pas weer naar het CB om te wegen en te meten.
    Maar misschien dat ik ze wel eerder kan bellen .

Ik ga je mail eens lezen en kijken wat ik kan gebruiken in mijn situatie.
    Bedankt nogmaals!
    liefs

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anastasia.

Maak je niet te druk over die 10 gram. Ik denk dat ze met haar gewicht best op de 120 cc / 4 schepjes kan.

120 cc, je schrijft zelf al dat ze dan wat laat staan. Dat is niet erg. Als jij nou kijkt hoeveel volume fles ze mag hebben. Dat verdeel je niet over de voorgeschreven aantal voedingen maar over het aantal voedingen wat Laura heeft op de dag.

Dan verdeel je het toegestane volume toch gewoon over meerdere voedingsmomenten. Dat is wat er bij BV ook gebeurt. Laura bepaalt wanneer en drinkt zoveel als zij die keer wil/nodig heeft.

Als jij 7 voedingen geeft dan verdeel je het toegestane volume FV over die 7 momenten. dat zal dan dus minder dan 120 zijn per keer. Als je nog BV erbij geeft dan kijk je hoeveel dat is. Dat geef je dan in plaats van de FV. Op het eind van de dag krijgt ze dan X ml FV en Y ml BV. totaal genoeg.

Als je eens weinig BV hebt dan zal ze wat meer FV krijgen. Met een maximum van de voorgeschreven hoeveelheden. (Als ze eens wat meer BV erbij krijgt is dat overigens echt geen probleem.)

Alleen geef jij niet 5 voedingen van 120 maar misschien 7 voedingen van 85.

Succes,

Ilse

Deel Deze Pagina