Geen middagslaapje meer.. wat doe je de hele dag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 17 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

@Ukkie1, bedoelde 10 minuten in totaal per dag, dus niet af en toe 10 minuten las ik op een site over mediagebruik, dat dat de richtlijn is bij kinderen van 2 jaar. Toen dacht ik even oh uhh

Meestal ga ik idd al twee keer met haar naar buiten, het dorp in, boodschappen doen, beetje rondkijken, kinderboerderij.. op woensdag gaan we ook naar peuterdans. Heb helaas geen familie in de buurt en goede vrienden wonen ook redelijk ver (we zijn verhuisd). Heb wel wat contacten opgedaan en gaan af en toe koffie drinken.

Mss is dat het ook wel een beetje. Omdat we niet zoveel mensen kennen nog, kan ik niet even met haar zo bij iemand binnen vallen of afspreken. Dan zijn we echt van 7:15 u tot 18 u op elkaar aangewezen (daarna is mn vriend er weer) en dat is soms wat lang. Vooral met slecht weer.. laat haar ook kleien, knutselen etc, maar daar vermaakt ze zich nog niet super lang mee.

In de ochtend tv kijken is vaak ook omdat ze lekker op tijd wakker is (half 7) en ik moet echt ff op gang komen. Dus samen in het grote bed. Ik thee, zij melk.. ik lezen of even internetten, zij even kids Netflix kijken. Soms half uur, soms 45 min. Anders zitten we om 7 uur al beneden, ontbijten .. even spelen, douchen en aankleden en is het 8 uur

Op dagen dat ze naar de gastouder gaat kijkt ze heel even tv in het grote bed (15 min), omdat we dan zelf aankleden/douchen. Is wat onhandig als zij al wakker is en de aandacht vraagt.

Het idee van de ochtend tv opgeven, vooral op mn vrije dagen vind ik wel wat lastig dus haha! Maar is op zich een optie.. met koken is het ook gewoon handig, want dan is het einde vd dag en is ze moe.. en wil ik rustig even koken.

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    @Marie85 maar hij kijkt ook maar heel af en toe kort tv. 2 of 3 keer per week max. En dan t nieuws, kijkt mijn man smorgens en hij kruipt op schoot. Verder staat de tv gewoon uit. Maar ik ben niet heilig hoor, maar ik vind dat hier kindjes wel veel tv kijken.

Lastig als hij niet makkelijk zelf speelt, dat doet mijn zoontje meestal wel. Als je met hem opstart en dan zegt dat jij even..... Moet doen en hijhlekker mag spelens

3. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Dat doe ik inderdaad ook, mama gaat even.. ga jij maar even.. of ik geef aan dat we nu even samen gaan spelen en dat ik dan daarna bijv ga opruimen of stofzuigen. Ze wil alleen alles zien en meehelpen en ik zeg wel 100 x.. ga maar even dit of dit doen, kom ik straks wel even kijken. En dan zegt ze ok, maar 3 min later is ze er weer haha!

Maar ja ik vind idd ook.. als ze 12 a 13 uur op is en daarvan 1 of 1,5 uur tv kijkt.. wat maakt het uit. Maar door die richtlijnen word je soms zo onzeker gemaakt. En ik baal ervan om me steeds schuldig te voelen. Maar ja, ik ben gewoon moe haha!

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier was het slaapje voor mij het moment om de was op te hangen, te dweilen etc. Nu ze dat niet meer doet doe ik dat met haar.
    Verder speel ik met haar, kijkt ze wat tv en speelt ze zelf.

5. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    @Marie85 woeps, zij, haha. Sorry. Ik bedoel t niet aanvallend hoor en ik weet dat mijn kind ook makkelijk is met zelf spelen etc.
    Je moet doen wat voor jullie werkt en goed voelt niemand doet het t zelfde.

6. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier ook sinds 2 weken het slaapje eraf. Hier kijken ze wel 4 uur per dag televisie. Het is nomenteel niet anders, ze gaan altijd 19.15 naar bed en zijn altijd 5.30-6.00 uur wakker. Dan duurt me de dag veel te lang. Dan maar een ontaarde moeder. Ze zijn 0, 2 en 3 jaar.

Lena1982 en Rainbow88 vinden dit leuk.
  7. Marie85

Marie85 Lid

22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Haha poeh ja dat zijn lange dagen!

@Ukkie1, vatte het ook niet zo op hoor geen probleem! Zou soms gewoon willen dat ze wat langer alleen speelt.. of later wakker is haha, dan is het ook al weer anders.

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier geen middagslaapje meer sinds juli, dus hadden wel geluk met het weer. Dus we gingen weg, buiten spelen, wat wandelen, ... Ik vond het wel fijn, geen rekening meer houden met 'Oh nu moeten we door want sewes moet ze haar bed in'. Maar de dagen worden zo idd wel drukker en je hebt minder rust :)

Mijn dochter gaat sinds september naar school, ook fijn, want ze ging ineens hele dagen.
    Afgelopen vakantie zijn we bijna elke dag weg geweest, want met het mindere weer, verveelt ze zich snel. En de hele dag tv kijken vind ik ook maar niks :)

Ukkie1 vindt dit leuk.
  9. TiToTam

TiToTam Bekend lid

8 feb 2017
    699
    400
    63
    Vrouw
    Zoon zet hier ook de eerste stapjes naar geen middagslaapje. Breng hem wel elke middag naar boven, maar soms valt ie dan gewoon niet in slaap, maar ligt met zijn knuffels en tutten te spelen, boekjes te lezen, soms met zijn treinen als ie die mee naar boven heeft.. Op die manier kan hij rustig 1,5 uur doorbrengen en heb ik even rust, maar nog belangrijker, hij ook. Dus probeer dat er ook zo lang mogelijk in te houden. Wellicht kun je van haar bedje ook wat meer een speelplekje maken, waar ze wel even haar rust kan pakken? Lekker knus hoekje met boekjes en knuffels, wie weet gaat ze er lekker bij liggen en pakt dat lijfje iig nog wat rust. En anders idd kijken of je het tv-moment misschien kan verschuiven. Of eindeloos boekjes lezen op de bank.

Hier staat de tv zelden aan, probeer dat tot 1 of 2 keer per week te beperken. Meestal als ie thuis komt van de opvang en doodop is, maar het eten nog niet klaar is. Maar dan kijkt ie rustig een uur.

10. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ik vind het wel fijn als het middag slaap eraf is. Hij is nu ook 2 jaar en slaapt soms wel soms niet. Hij gaat rond 12 uur even slapen, maar daardoor moet ik weer naar huis. Of de hele ochtend thuis blijven en wachten tot hij geslapen heeft en dan in de middag pas weg.

Ik ga graag erop uit. Thuis blijven is alleen met echt slecht weer.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.163
    23.242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier gelukkig wel nog een middagslaapje, wel maar een uurtje. Maar soms niet en dan duurt de dag lang. Als het kan veel naar buiten, of even met de bus naar Appie, dat soort kleine dingetjes. Verder gewoon wat we altijd de hele dag doen, alleen dan dus zonder slaapje. Ik heb een erg actief kind, die stuitert de hele dag, dus dan ben ik 's avonds blij dat ze in bed ligt, haha. Ze kijkt geen tv, maar wel een aantal keer per dag een kwartiertje op de tablet, dat zijn de enige momentjes dat ze stil zit haha.

12. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Zoon wordt in juni 3 en nu beginnen we wat last met slaapjes te krijgen.
    Bij het kdv gaan we nu om de dag proberen, thuis lukt het vaker niet meer dan wel.
    Onze dag begint ook vroeg (tussen 6 en half 7, ook in het weekend), waardoor de dagen ook zo lang zijn. Hij kijkt hier wel wat meer tv, iets meer dan ik zou willen.

Verder gaan we regelmatig naar buiten, al is het maar hem een rondje te laten fietsen (ik erachteraan hollen), of gezellig zwemmen.

Misschien kun je wat activiteiten bedenken (zoals zwemmen en het krijspaleis), waar ze erg moe van wordt. Zo werk je een slaapje wat in de hand. Het is geen dagelijkse oplossing, maar voor hele vermoeiende dagen wel een optie .

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hier ging met 2jr 1mnd de middagslaap er al af. Hij sliep vaak nog maar hooguit 30min, kwam 's avonds niet in slaap en was 's nachts vaker wakker.

Wij lieten hem ook even rustig op de bank liggen en even tv kijken. Was ons plan. Zoon vond dat maar saai, die wilde gewoon buiten spelen....dus dat rustmoment was snel weg.

Ik moet zeggen dat ik het heel fijn vond dat we de dag niet meer hoefden aan te passen aan het slaapje. Gaan vaak naar de dierentuin of op familiebezoek en dan was het vaak of vroeg terug naar huis of pas laat gaan. Want in de auto of buggy sliep hij niet.

Onze zoon kan/wil echt niet zelf spelen, ik vind dat hij dat best mag leren op zijn leeftijd, maar hij denkt er anders over. Gelukkig is het bijna lente, we hebben een grote tuin en buiten kan hij wel zelf spelen.
    Nu wissel ik samen spelen en "iets doen" vaak af, even samen tekenen en dan gaat mama even kleren opvouwen. Of ik laat hem helpen zijn schone kleren 1 voor 1 van het wasrek naar zijn kamer brengen. Ik zorg ook altijd dat er wat boodschappen te doen zijn. Dan ga ik bv 2 dorpen verderop even gezellig shampoo kopen :D samen de shampoo-winkel zoeken in een onbekend dorp, zulke dingen.

Ukkie1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina