32 Uur per week werken te veel. Hoe onderhandelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sassie1981, 17 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Na een paar maanden zonder baan, werd ik gisteren door het uitzendbureau benaderd. Kort daarvoor had ik gesolliciteerd op een hele leuke functie. De functie is tijdelijk en voor 32 uur. Dat is voor mij behoorlijk veel, het liefst zou ik max 24 uur willen werken. Ik heb besloten om mij te laten voorstellen bij het bedrijf. Als alles goed gaat (de kans is groot) kan ik per direct aan de slag.
    Ik wil proberen te regelen dat ik 1 dag thuis kan werken, zodat ik maar 3 dagen opvang hoef te regelen voor de kinderen. Ik vind 4 dagen opvang wel erg veel. Daarbij komt nog eens dat ik nog niet eens zeker weet of er wel is op de opvang voor 4 dagen. Ik word daar morgen over gebeld.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken tijdens het gesprek?

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Kan me voorstellen dat 4 dagen opvang veel is. Maar hoe wil je dan vanuit huis werken als er kinderen rondlopen?

3. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Voor de 2 oudste kinderen zou ik dan 3 dagen BSO doen. Op de andere dag zitten ze op school en de middag is mn man vrij.

Voor de jongste zou 4 dagen opvang wel kunnen, zolang het maar tijdelijk is.

4. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik ben bang dat je je heel erg verkijkt op thuiswerken met kinderen om je heen.
    Ik ken jouw kinderen natuurlijk niet, maar als ik naar mijn zoontje kijk dan is dit echt geen optie. Of wil je thuis werken wanneer de kinderen op bed liggen, of wanneer je man/vriend thuis is?

5. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik was net te laat met reageren zag ik. Maar als de kinderen 3 dagen naar de BSO gaan en je man de andere middag thuis is, dan is de opvang toch niet het probleem?

6. p1982

p1982 Niet meer actief

hier lukt thuis werken niet

manlief werkt op vrijdags thuis op zolder, kids zijn beide naar school maar smiddags ga ik eigenlijk altijd weg met ze , kindjes mee spelen thuis is ook geen optie

7. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik vind de 4e dag opvang voor de jongste behoorlijk veel. Als het echt moet oke, maar liever niet.

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Maar thuiswerken betekent niet dat je de hele dag met de kinderen bezig kunt zijn en tussendoor even wat werk doet.. Zal je werkgever ook niet kunnen waarderen denk ik.

Ik werk ook 1 dag in de week thuis, en dan zijn mijn kinderen niet thuis hoor.. krijg anders niks gedaan op zo'n dag.

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik zou als werkgever eerlijk gezegd afknappen op iemand die het al direct over thuis werken heeft voordat ze nog maar überhaupt begonnen is.

10. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Sorry TS, enigszins off-topic, maar toch even een vraag aan P1982.

Heeft jouw man dan werk waarin hij geen geluiden om zich heen kan hebben? Of laten de kinderen hem niet met rust? (puur uit interesse hoor, geen verkapte kritiek!)
    Bij ons is dat nl. geen enkel probleem, al spelen er 6 kinderen, dus het verrast me enigszins.

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    #11 mamameer, 17 nov 2015
    Laatst bewerkt: 17 nov 2015
    Wat voor soort werk is het? Want als je veel moet lezen/typen of bellen is thuiswerken met een peuter erbij echt geen optie. Het is rot dat je kleine 4 dagen naar de opvang moet, met bijbehorende kosten enzo. Maar ik zou je niet kiezen als je direct al vraagt om een thuiswerkdag, dan zijn er vast andere kandidaten die wel in het plaatje passen. Het kan ook lastig zijn in sommige functies om thuis te werken ivm overleg met collega's en vergaderingen enzo

12. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Gewoon open kaart spelen en zeggen dat je 24 uur wilt werken. Dat je evt. wel de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld in de avonduren wat thuis kunt doen, maar niet standaard een extra dag in de week.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ook. En ik zou not amused zijn als die iemand een sollicitatieplek inneemt van iemand anders terwijl ze eigenlijk al weet dat ze het niet wil doen in 32 uur.

Ik zou van tevoren bellen en vragen of het mogelijk is om 1 dag thuis te werken. Daarmee speel je open kaart.

Ik vind trouwens structureel thuis werken ook alleen een optie als je geen kinderen rond hebt lopen in een leeftijd waarin zxe zorg nodig hebben.

14. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Zou je man niet (tijdelijk) een dag in de week ouderschaps verlof kunnen opnemen?
    Of als dat teveel is zou jij misschien 28 uur kinnen werken en hij 36 uur? Dan kunnen jullie die ene dag om de beurt opvangen.

15. p1982

p1982 Niet meer actief

Me man werkt in de bouw en daar is t bij t gebouw niet gebruikelijk thuis werken
    Collega's mogen dus niet echt horen dat hij thuis werkt

Vandaar dat we geen kindjes hier thuid willen hebben dan.

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dit.

Ik werk 24 uur, waarvan 2 dagen op kantoor.
    als ik werk niet af krijg, neem ik het mee naar huis. Maar een offerte opstellen of boekhoudkundige zaken, kan ik niet doen als er kinderen rond lopen. Teveel afleiding. Ik onderhoud de website van mijn werk en zelfs dat lukt niet tussendoor, omdat er altijd wel iets tussen komt (gepoept, ze hebben dorst, gevallen, ze komen binnenstormen omdat het is gaan regenen, vriendje/vriendinnetje aan de deur). Als ik thuis ben verdienen ze allemaal genoeg aandacht.

Ik doe dus alles in de avonduren. mijn baas is flexibel, maar dit vertrouwen heeft wel moeten groeien (dat het daadwerkelijk gebeurd en op tijd af is). Als ik bij voorbaat al had gezegd dat ik deels vanuit huis wilde werken, had ik de functie niet gekregen.

17. Rombely

Rombely Niet meer actief

In mijn branche is thuiswerken redelijk normaal. Bij een sollicitatiegesprek een maand geleden heb ik ook gewoon gevraagd wat de mogelijkheden hierin waren. Was allemaal heel positief en ze belde de volgende dag al terug met een voorstel qua werktijden. (terwijl ze pas 2 dagen later iets zouden laten horen). Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik 32 uur toch teveel vond. Daarna vroegen ze of ze indien er geen geschiktere kandidaten kwamen ze me mochten bellen en dan wel voor 24 uur.
    Ik zou het wel doen dus!!

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dus eigenlijk wil je drie dagen werken, en de vierde dag op je kind passen op kosten van je werkgever? En je vindt dit een eerlijk voorstel voor je toekomstige werkgever?

19. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie toch echt nergens dat ik dit heb gezegd ;)

20. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik ook. Je wordt voorgesteld voor 32 uur en gaat dan tijdens het gesprek aangeven dat je max. 24 uur wil werken en anders een extra dag thuis :( Vindt het eerlijk gezegd echt niet netjes....

Zou het uitzendbureau bellen en zeggen hoe de vork in de steel zit, zodat Ze het voor je gesprek kunnen melden.

Deel Deze Pagina