Welke zwangerschaps/bevallingscursus hebben jullie gedaan en waarom? Wat verwachten of verwachtten jullie van een cursus? Partner erbij? En wat vindt hij belangrijk? Wat heb je hier in de praktijk aan gehad? Vriendin is met een collega bezig om een cursus bevallen met hypnose op te zetten. Zij zijn op zoek naar hoe maak ik ons concept bekend en waar hebben mensen behoefte aan.
Ik heb alleen de voorlichtingsavond over bevallen bij gewoond bij de verloskundige. Ik wist daardoor een beetje hoe het ging en wat ik kon verwachten. Vriend is toen ook mee geweest en was daardoor veel opgestoken. Nu wil ik alleen een avond bij wonen over borstvoeding maar dat is dan via het kraambureau
Hier geen cursus gevolgd mbt bevallen. Vond ze best aan de prijs. En uiteindelijk weet je toch niet hoe t verloopt. Ik kreeg een weeën storm van bijna 7 uur lang. Die had ik met geen een cursus kunnen opvangen. Wel naar een open avond van t ziekenhuis geweest. Info over de bevalling en pijn bestrijding etc. Wel cursus mbt borstvoeding gedaan. Echt super veel aangehad. Wat ik in t ziekenhuis miste was meer begeleiding met voeden etc. Moest 24 uur blijven en niemand die je iets verteld over de baby, wat je moet doen etc. Was meer; hier aub je baby en succes er mee. Wij komen elke 3 uur temperaturen.
Wij hebben 5 avonden een cursus bij de verloskundige gaan. daarnaast nog naar ziekenhuis geweest voor voorlichting over zwangerschap, bevallen en de rol van het ziekenhuis. Ik deed verder nog aan zwangerschapspilates en daar kwamen ook wel tips en trucs voorbij. Alleen bij pilates was mijn man niet mee, de andere dingen wel. Als ik nu weer zwanger ben ga ik niet dat hele circus weer aflopen. Hooguit iets van pilates of andere sport.
Hier zwangerfit gedaan.. 10 lessen waarvan 1 met partner met daarbij puftechnieken, ontspanningstechnieken.. De overige 9 lessen waren eerst wat informatie; ligging kind (zwangerschap en na geboorte), ademhaling, beweging, geboorte, houdingen tijdens bevalling en nuttige informatie, daarna aangepast sporten en op het einde ontspanningsoefeningen.. Op zich veel gehad aan de informatie.. Maar de bevalling loopt toch zoals hij loopt.. Stormweeën gehad, geprobeerd houdingen aan te nemen en de ontspanningsoefeningen toe te passen maar werd moeilijk.. Ik verwachtte om een beetje te sporten, daar zumba niet meer ging en informatie te krijgen over de zwangerschap en bevalling Partner is 1 les mee geweest, hier ook meer dan voldoende, niet alle mannen zijn geïnteresseerd die vertrouwen dat de vrouw al het werk doen haha
Ik heb helemaal geen cursus gedaan. Bij de eerste geen behoefte aan en werd een keizersnede. Bij de tweede heb ik van de vk geleerd hoe ik moest puffen.
Ik heb hier een gewone zwangerschapscursus gedaan want hypnobirthing en alle andere soorten van cursussen die er gegeven werden spraken me niet zo aan. Die les was opgedeeld in 1 uur theorie van de verloskundige en 1 uur praktijk met de fysio. Ik zoek vooral het volgende in een cursus: - veel praktische informatie betreffende het bevallingsproces, de periode in het ziekenhuis (indien van toepassing), wat je allemaal moet klaar hebben staan en wat je moet meenemen naar het ziekenhuis (vb: hoeveel setjes kledij, luiers meenemen?, etc.). Maar ook praktische tips zoals je setjes voor de baby per setje in een diepvrieszakje zetten en daarop DAG 1, 2,3... schrijven. Ook handig voor als je thuis bevalt en je bed niet uit kan. Want anders komt je man mss wel af met een rood broekje en groen shirtje en blauwe sokjes... - Hoe de bevalling herkennen, hoe onderscheid maken tussen echte weeën en oefenweeën, etc. - Welke administratie moet er gedaan worden na geboorte (aangifte, etc.) En nog meer van die dingen. Het uurtje fysio vond ik niet zo interessant. Dit omdat de oefeningen die gedaan werden nogal moeilijk waren voor mij. Ik ben namelijk wat dikker van nature en zwanger lijk ik eerder een nijlpaard dan iets anders dus allemaal poses aannemen en op de grond gaan zitten was een hel voor mij. En ik vond het ook niet realistisch want er zijn maar weinig bevallende vrouwen die die poses gaan aannemen als ze weeën hebben. Wat ik wel interessant vond waren de oefeningen op de yogabal. Ik vind dat naar het theoretische gedeelte de man zeker mee moet kunnen gaan. Dat vond mijn man ook interessant. Maar die oefeningen vond hij maar niks. En de andere mannen die ik ken ook niet. Hij is dan ook maar 1x deelgenomen aan het tweede deel en daarna niet meer. Wat spijtig is want veel van die oefeningen waren gericht op koppels. Maar ik begreep het want ik vond het ook niets.
Ik ben naar een voorlichtingsavond geweest dat ging over het bevallen.. Toen is mijn man ook mee geweest.. En ik heb een borstvoedingscursus gedaan! Hier is mijn man niet mee geweest, maar dit was wel mogelijk.. Van mij hoefde dat niet zo! Ik zat er toen als enige vrouw alleen de rest was er met de partners!
hier ook geen cursus gedaan. wel naar een voorlihtingsavond van het ziekenhuis geweest. heb het achteraf ook niet nodig gehadde verloskundige en mn vrouw hebben me super geholpen.
Beide bevallingen geen cursus gedaan. Je weet uiteindelijk wat je zelf moet doen is mijn ervaring. Mijn verloskundige heeft letterlijk gezegd als jij denkt dat je er wat aan hebt dan moet je het doen.
Bij de eerste heb ik zwschapsgym gedaan.. Voor de gezelligheid en hoopte op bruikbare informatie. Heb tijdens de bevalling geen moment aan de cursus of het zinnetje: Deze wee komt nooit meer terug, gedacht.. maar wel blij dat ik ben gegaan. Nu bij de 2e geen behoefte aan. Misschien wel borstvoeding cursus omdat dat bij de 1e misging. Maar toen veel kennis opgedaan door de lactatiedeskundige.