Vandaag hebben we de papieren gekregen van de kinderopvang voor ons zoontje. Per 11 april gaat hij drie dagen naar de kinderopvang. De kosten daarvan worden per aut. incasso door ons betaald. Nu willen we graag kinderopvangtoeslag aanvragen, maar daarvoor moeten we ons toetsingsinkomen invoeren. Nu is het echter zo dat ik in 2011 fulltime werkte. Maar...in de eerste 6 weken van 2012 heb ik bevallingsverlof, dus nog fulltime salaris. Daarna heb ik 6 weken betaald ouderschapsverlof en krijg ik 55% van mijn fulltime salaris. Vanaf half april ga ik parttime werken en krijg ik dus een parttime salaris. Ik snap er dus nu niets van hoe ik mijn toetsingsinkomen moet berekenen.....maar als we een te laag inkomen invoeren, ben ik bang dat we straks heel veel moeten terugbetalen. Volgens mij hebben we doordat ik minder ga werken nu ook recht op kindgebonden budget én zorgtoeslag maar daarvoor moeten we dus ook een toetsingsinkomen invoeren... Wie o wie kan me helpen of heeft hier ervaring mee??
Je kan op toeslagen.nl een proefberekening maken en dan bij toetsinginKomen de rekenhulp gebruiken. (bij de vraag of u eerder belastingaangifte hebt gedaan, nee invullen) Je kan dan per maand invullen wat je inkomen zal zijn en heb je je toetsingsinkomen van dit jaar..... Je kunt dan gelijk berekenen of je recht hebt op overige toeslagen....
Inderdaad even op toeslagen.nl kijken. Kinderopvang toeslag krijgt iedereen, maar zorg toeslag en kindgebonden budget, hangt ook af van wat je eventuele partner verdiend.
bedankt voor jullie reacties! Ik zal even kijken, ik wist niet dat je dit per maand kon invullen! Mijn man verdient niet zoveel dus als het goed is krijgen we wel zorgtoeslag en kindgebonden budget.
Anders even bij je personeelsdienst informeren of ze je een proefberekening kunnen maken wat je straks gaat verdienen. Als het goed is kunnen ze dit!
Klopt, dit hebben ze ook gedaan, alleen is de maand februari, maart en april moeilijk te berekenen. In Februari gaat mijn zwangerschapsverlof over in ouderschapsverlof, dus dan is het ongeveer 50% zwangerschapsverlof (100% salaris) en 50% ouderschapsverlof (55% van mijn fulltime salaris). De maand maart is volledig ouderschapsverlof (55% van fulltime salaris) en in april is het gedeeltelijk ouderschapsverlof en gedeeltelijk mijn nieuwe parttime salaris. Beetje ingewikkeld vind ik hihi . Maar dat komt vast goed met uitrekenen. Ik vul liever iets te weinig in dat ik aan het einde van het jaar nog wat terug krijg, dan dat ik terug moet betalen.
Let op, dan moet je dus juist iets te veel invullen! Als je een laag inkomen opgeeft krijg je meer tegenmoetkoming. Blijkt nou dat je inkomen hoger was, moet je dus terugbetalen... Dus je inkomen hoger opgeven dan je denkt dat het is.