Geen naam kunnen bedenken

Discussie in 'Babynamen' gestart door Sofiablablabla, 21 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sofiablablabla

16 jan 2019
    11
    0
    1
    Vrouw
    Hoi,

Ik vroeg mij af hoe iedereen aan zijn babynaam is gekomen. Ik ben nu 21 weken zwanger van een jongen, maar ik weet helemaal niks en ik vind niks goed genoeg. Ik weet dat ik nog even heb maar ik wil graag alvast een idee hebben en kijken of die blijft hangen!

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.516
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Misschien handig om te vermelden in welke richting je zoekt?

Lange of korte naam?
    Top 10 of juist verre van?
    Nederlandse naam of juist anderstalig (en welke taal dan)?
    Etc.

Misschien ook even wat voorbeelden van namen die je mooi vindt.. :rolleyes:

Heb je de zwitsal namenapp of de app Kinder al geprobeerd?

De onze kwam mijn man mee dus daar heb je weinig aan.. :p

3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.786
    7.374
    113
    Jongensnaam is drama bij ons. We gaan dus elke keer voor een middenweg. Naam van de oudste vond ik in een namenboekje bij mijn oma. Naam van jongste is een samenvoeging. Ik vond een bepaalde naam erg leuk, man niet. Man kwam veel later met een naam die hij op de radio hoorde die dag, en die leek wel op de naam die ik leuk vond, dus hebben we beiden samengevoegd tot de naam van jongste zoon.

Meisjesnamen gaat elke keer prima, zodra de test positief was riep 1 van beiden een meisjesnaam en waren we het direct eens.
    Dus als dit een jongetje blijkt te zijn hebben we nog 20 weken om flink te discussiëren, want meisjesnaam hebben we, jongensnaam is weer drama.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij waren er zomaar uit. Hebben beide een lijstje gemaakt met 5 namen die we mooi vonden.
    Naast elkaar gelegd. Bleven 4 namen over. Daar uit gekozen.

5. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Bij de eerste had mijn man één grote voorkeur voor een jongen. Ik vond die niet wauw, maar we vonden snel een compromis. Een meisjesnaam hebben we toen gevonden door op een site van geboortekaartjes te kijken. Daar zagen we bij de voorbeeldkaartjes een mooi kaartje met een leuke naam. Bij de tweede gewoon een mooie jongensnaam gezocht die paste bij onze eerste zoon. De meisjesnaam die we eerst had konden we opnieuw gebruiken en die werd het dan ook.
    Dus ik zou zeggen. Zoek op sites van geboortekaartjes, namenboekjes,... en begin met elk 10 namen op te schrijven die jullie leuk vinden. Dan heb je minstens al een idee welke richting jullie uit willen.
    En dan gooi jet het hier maar even in de groep. Hier krijg je inspiratie genoeg denk ik.

6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.571
    3.507
    113
    Ik kijk best wel veel series en al onze namen komen uit een serie of tv programma.

Emma - kwam ik tegen toen ik baby dandy keek.
    Fayèn - heb ik al mooi gevonden sinds ik de musicalactrice Vajèn van de Bosch ken (2008). Gelukkig vond mijn man dat ook mooi.
    Mia - kwamen we tegen toen we the fast and the furious keken.

De naam van onze 4e komt ook weer uit een serie die mijn man en ik allebei kijken (mijn man kijkt heel weinig tv). De jongensnaam was van een acteur uit Once upon a time (Colin O'Donahue) en de meisjesnaam is van een personage (niet uit once upon a time).

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.629
    113
    #7 EdN, 21 mei 2019
    Laatst bewerkt: 21 mei 2019
    Ga gewoon eens beginnen met een lijstje van namen die je wel leuk vindt, ook al vind je ze niet perse leuk genoeg om aan je eigen kind te geven. Namen ‘groeien’ vaak ook als je er vaker over nadenkt. Laat je man hetzelfde doen. Blader door namenlijsten heen en schaaf het lijstje bij. Bekijk elkaars lijstje en maak een nieuwe lijst van de namen die jullie allebei als ‘wel leuk’ hebben gemerkt. Je hebt dan in ieder geval een richtlijn van het soort namen dat jullie mooi vinden. Meestal kom je zo al schavend en zoekend wel op een paar namen die je steeds leuker gaat vinden.

Denk hierbij ook na over wat jullie belangrijk vinden aan een naam, dat is voor iedereen anders. Zo hadden wij bijvoorbeeld als randvoorwaarden dat het een klassieke naam moest zijn (dus geen modenaam), geen top 10-naam, een logische spelling, ook in het buitenland uit te spreken en geen Engelse naam. Als je dit soort eisen voor jezelf duidelijk hebt kun je ook gerichter zoeken en bijvoorbeeld op fora om advies vragen.

Over onze namen: onze oudste heet David. Toen wij jaren geleden eens samen in Florence waren
    zeiden we al (kijkend naar De David) dat David een mooie naam zou zijn voor een kind, dus die naam hadden we snel. De tweede heet Marcus, dat was lastiger. We hebben maanden gewerkt met een lijstje, maar werden het er niet over eens, tot mijn man opeens ergens aan het einde van de zwangerschap vanuit het niets met Marcus kwam. Eerst zei ik gelijk dat ik dat een beetje te klassiek vond, maar binnen een paar dagen groeide het en was ik er opeens weg van.

Nu met de derde een beetje hetzelfde, weken met een lijstje geworsteld, tot ik opeens hier op het forum tegen een andere naam op liep. Die thuis geopperd en mijn man was gelijk enthousiast. Dus soms loop je opeens zomaar tegen iets aan en soms moet het een beetje wennen en groeit het dan toch uit tot DE naam. Succes!

8. Sunna

Sunna Fanatiek lid

10 okt 2017
    1.103
    600
    113
    Ik vind zelf zeevannamen.nl een leuke site. Als je een naam hebt die je leuk vindt, krijg je op de site ook suggesties erbij.
    Jongensnaam vonden wij ook moeilijk!

LaQueen en Magnolia29 vinden dit leuk.
  9. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.214
    1.278
    113
    Centrum België
    Bij de oudste wisten we dat het een meisje was. We hebben vaak namen voorgesteld aan elkaar (en afgekraakt).
    Uiteindelijk een top 6 van namen - waarvan 1 afviel door de geboorte van het zoontje van mijn broer: Luiz en wij hadden evt Louise in gedachte.
    Vervolgens punten toegekend aan de 5 namen, waardoor er nog 2 overbleven en we niet echt konden kiezen. Voor de proefdruk van het kaartje hadden we de combinatie van de 2 namen (Elise & Lisa) gekozen en uiteindelijk is het die geworden...

Bij de 2e wisten we het geslacht niet. Meisje waren we heel snel uit: Charlotte. Stond ook op de proefdruk. Jongen hadden we een naam, maar zonder overtuiging. Dus hoopten we op een meisje, uit noodzaak o_O.
    Uiteindelijk 5 minuten voor de bevalling tóch de naam gewijzigd moest het een meisje zijn.
    en idd het was een meisje. Drukker viel steil achterover toen we de gewijzigde naam vertelde (hij wist het geslacht wel en had dus alles gemaakt voor een Charlotte :D)

10. 1e wondertje

1e wondertje Fanatiek lid

21 jun 2014
    1.195
    321
    83
    Vrouw
    Mooi verhaal zo!!
    Erg benieuwd wat dan de naam geworden is als het geen Charlotte werd? Stoer hoor..5 min voor bevalling!!! Toen wisten jullie opeens dat het niet klopte Charlotte?

11. 1e wondertje

1e wondertje Fanatiek lid

21 jun 2014
    1.195
    321
    83
    Vrouw
    Hier is het zo dat ik lijstjes heb en had al bij de 1e, sommige favorieten van mij al jaren...gooi ik nog wel eens er in bij mijn man maar wordt meestal niets omdat hij weet waarom hij het toen al niets vond.
    Ik struinde internetfora en lijsten af, zeevannamen, bijbelse en hebreeuwse namenlijsten etc

Nu hebben we dé meisjesnaam al wel maar een jongensnaam echt nog niet!! Inmiddels alles wel gezien denk ik...

Inderdaad eerst selecteren wat voor soort namen, lang, kort, engels, frans, scandinavisch, oudhollands, bijzonder, origineel of juist hip en populair
    Dan kom je al best een eind!
    Zet wat namen die je nu wel leuk vind in dit topic dan borduren we door op verder!
    Succes!!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vond jongensnamen ook zo moelijk! Nooit echt dé naam gevonden. Bij de eerste en de tweede hadden we ook een andere naam, omdat we de eerste jongensnaam achteraf toch niet leuk vonden. Gelukkig hebben we 2 meisjes gekregen ;)

13. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.214
    1.278
    113
    Centrum België
    Gek hé? Het is uiteindelijk J.u.l.i.e.t.t.e geworden. Past haar perfect!
    En het bizarre was, het moment dat ze geboren was (nogal snelle bevalling) kwam het niet eens bij ons op om te vragen of het een meisje of jongen was. :roflmao:
    De VK legde hem/haar op mijn borst en vroeg toen hoe ons prinsesje zou heten. "Ha, het is een meisje?" riepen we uit. Ze waren verwonderd dat we het niet wisten. Komt niet zo vaak meer voor :p

Caro25 vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.516
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je laatste zin is dan vast regio afhankelijk. Hier in Noord-Holland is het namelijk 50/50.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.874
    113
    Bij de oudste hadden we namen, maar het voelde niet echt ‘kloppend’. Na de 20 weken echo werd ik wakker met een compleet andere naam in mijn hoofd; die moest het worden! Ik heb mijn man wakker gemaakt en hem gemeld hoe ze ‘moest’ gaan heten/voor mijn gevoel al heette. Hij heeft een paar weken aan het idee moeten wennen en toen was hij om. ;)

Bij de jongste had ik al veel eerder bij een naam het gevoel van ‘dat is hem’, maar mijn man kon helaas niet wennen aan de naam. Dus zijn we verder gaan zoeken. En hebben uiteindelijk een variatie op een meer gangbare naam gemaakt. Later bleek dat die naam ook op een van mijn eerste namenlijstjes stond. Hoewel ik inmiddels (7 jaar later ;)) volledig aan haar naam gewend ben, vind ik de andere naam nog steeds heel mooi/beter passen. Mijn dochter deelt mijn mening overigens niet, dus dat is een troost. :roflmao:

16. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.017
    3.671
    113
    Samen met vriend zitten wij gelukkig op 1 lijn met namen. Wij hadden er ook maar een paar.

Bij zoon 1 waren we uit de naam totdat ik in mn droom ging bevallen en mn vriend moest bellen van wat moet ik nu zeggen. Die naam werd het toch niet.
    Daarna kwam mn vriend met de naam ik moest even wennen want ken niemand met die naam maar echt nooit spijt van gehad. Past super bij onze zoon.

Nu bij zoon 2 hadden we voordat ik zwanger was al 1 naam nou helemaal perfect past bij zoon nm1 bij onze namen en ik liep toch met het idee rond van het is perfect maar niet voor dit kindje. Nog niks tegen vriend gezegd zegt hij ineens van de week k droomde van een naam en het had de letter ? Maar weet het ff niet meer ik zeg ?....... Zegt ie jah dat was hem.

Dus nu grote kans dat dat hem word....

Ik wil wel met je meedenken hoor. Evt via pb.

17. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik vond eerst hele andere namen mooi dan mijn vriend dus we gooide wat namen naar elkaar en die werden constant afgewezen door de ander.
    Mijn vriend kwam met de naam van C en ik was gelijk enthousiast.
    We wisten het geslacht niet dus moesten ook nog opzoek naar een jongensnaam.
    Ik zag die op een gegeven moment voorbij komen in een aftiteling en opperde die bij mijn vriend.
    Wel gekozen voor de nederlandse uitspraak omdat de engelse uitspraak lijkt op een woord wat mijn moeder vroeger altijd zei:rolleyes:

Meisjesnaam voor N heb ik opgegooid want die vond ik altijd zo mooi.
    Maar het werd een jongen dus die hadden we niet nodig.

Nu hebben we een andere meisjesnaam waar ik altijd al gek op was maar die mijn vriend afwees en nu toch wel heel erg mooi vind (mannen :rolleyes:)
    Jongensnaam was wat moeilijker omdat we naast de naam van N nooit een andere jongensnaam mooi vonden.
    Wel 1 gevonden nu en we kiezen voor een iets andere schrijfwijze dan normaal maar die vaker gebruikt word dus de naam word niet ineens geknutseld oid.

18. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Oh die jongensnaam die vind ik zo mooi (en een mooie piraat ook :D)! Maar mijn man heeft een veto afgeroepen op alles wat amerikaans/engels is of klinkt. Helaas.

19. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Ik heb een lijstje gemaakt met 10 namen die ik leuk vond en man laten kiezen. Die namen komen overal vandaan. Via tv, boekjes, geboortekaartjes etc. Mijn man koos voor mijn nummer 2 (veto op nummer 1 want Amerikaans) en ik ben daar uiteindelijk heel blij mee, want nummer 1 staat nu niet eens meer op mijn lijstje en zou ik ook nooit meer kiezen.

Elke keer als je wat tegenkomt wat je oké vindt even opschrijven. Het kost ook even tijd om aan een naam te wennen.

20. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Naam van ons dochtertje kwam van de film Charlie st. Cloud. Zag later dat ie in veel namenlijstjes en zelfs top 10 stond.

Jongensnaam hadden we bij de zwangerschap van onze dochter al. Ook een populaire naam, al horen we hem hier niet zo vaak.

Deel Deze Pagina