Geen naveltruitje of spaghetti bandjes aan naar school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door vlindermoeder, 18 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar daarom zou ik mijn dochter dus bij voorbaat al niet naar een school sturen waar van haar wordt verwacht dat ze een rok of jurk draagt. Als we met haar toch voor zo’n school zouden kiezen is het vrij simpel; als een broek écht niet mag, dan moet je toch die rok aan of een andere school zoeken. Maar de discussie is voor mij heel anders als het over een openbare school gaat, zonder religieuze basis. Hier is ook een katholieke school waar bv gebeden wordt, als je daarvoor kiest, kies je ook voor de gebruiken, normen en waarden die daar bij horen.

Saartje33 en suus1983 vinden dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Mee eens. Als je voor een bepaalde school kiest met bijbehorende regels, dan houdt je je daaraan. Dat weet je van te voren, dus houdt je daar rekening mee. Dat is in dit geval juist niet zo.

Butchke vindt dit leuk.
  3. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
    Ik word hier heel opstandig van, ik weet nog dat ons als 14/15 jarige meisjes verzocht werd om ons niet te bloot te kleden omdat het anders te prikkelend zou zijn voor leraren. Echt HOU OP. Dat is een probleem van de leraren, niet van de meisjes.

Elsss, SAARC en Butchke vinden dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar die grens is heel lastig te bepalen. Stukje buik is ok, stukje bil ook? Ah, stukje bil is ook ok, halve bil dan? Crop top is ok, bikini-topje ook? Zo’n triangle-topje?

Ik weet voor mezelf helemaal niet waar mijn grens ligt en hoe ik zoiets zou moeten verwoorden, ik heb dus wel echt te doen met degene die hier regels over op moeten stellen. Je kan dit nooit goed doen.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Misschien moet je dat dan ook niet willen. Hoeveel mensen zie jij in een bikinitopje op school verschijnen? Als ik bij mijn zoon kijk zijn ze eerder te warm gekleed dan andersom. Waarom zo'n heisa maken over iets wat nauwelijks speelt.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    De issue is toch niet het volgen van de regels of kinderen leren de regels te volgen. De issue is of die regels kloppen. Er is hier tot nu toe nog helemaal niemand die heeft gezegd: ik leer mijn kinderen om geen regels te volgen omdat ik ze belachelijk vind.
    Best gek om dat er wel van te maken…

Ik leer mijn kinderen prima de regels op te volgen. En tegelijkertijd leer ik ze zeker ook om nog voor zichzelf te denken en hun eigen individu te zijn.

Saartje33, Butchke en suus1983 vinden dit leuk.
  7. Butchke

Butchke Niet meer actief

Net alsof je later op je werk de regels niet volgt , omdat een school nu kledingvoorschriften oplegt waar je het niet mee eens bent... echt niet dus.
    Daar is wel meer voor nodig. Ik volg ook altijd keurig de voorschriften op mijn werk. Maar ik heb toch echt zelf heel snel ontslag genomen toen ik op een accountantskantoor werkte, waar ineens 3 pagina's kantoorregels voor alleen vrouwen golden. Incl. hoe je make-up gedaan moest worden en welke kleding gedragen MOEST worden.
    Dan ga ik echt niet opvolgen als een schaap, mij niet gezien.

En dat geven wij onze ook dochters mee. Doe waar je blij van wordt, waar je je goed bij voelt en kom op voor jezelf. Je hebt je te houden aan bepaalde maatstaven, maar niet alles hoeft opgevolgd te worden. En dat is wat wij onze dochters in de opvoeding duidelijk willen maken.

SAARC, Saartje33, YaelStone en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Ik had ooit een baas die vond dat ik mijn nagels moest laten doen en een mantelpakje moest dragen, want dat hoorde zo als secretaresse. Nou heb heel hard gelachen en gezegd dat ie dan iemand moest zoeken (dat wilde hij dan ook weer niet). Ben later wel weggegaan.

Adje en Butchke vinden dit leuk.
  9. Butchke

Butchke Niet meer actief

Je was me net voor:thumup:

Adje vindt dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier speelde dat wel, zowel bij jongens (enkel een shortje) als meisjes (bikini), daarom dus de kledingvoorschriften.

11. Elizah

Elizah Niet meer actief

Jij vindt t bekrompen regels, dan snap ik dat t averechts werkt.
    Maar als je t niet bekrompen vindt zal je er veel minder moeite mee hebben.

Ik vind het altijd wel vermakelijk om te lezen dat veel buitenstaanders zich druk maken over deze 'bekrompen' kledingregels. Dat ze t moeilijk voor vinden te stellen dat dit opgevolgd wordt.

Zou t zelfde zijn dat ik me niet voor kan stellen dat leerlingen van openbare scholen zonder problemen zich in topjes shortjes enz hijsen. Terwijl ik denk dat ze liever rokken tot hun tenen dragen, bloesjes met lange mouwen en dicht tot hun kin. Maar dat zullen ze dan wel stiekem doen...
    Dit zou een hele rare gedachtengang zijn toch? Want die leerlingen zien niks in die kledingstyle.
    Waarom zouden de meiden van die streng christelijke scholen dan wel iets in de kledingstyle zien van jouw/jullie dochters?
    En ik weet heus wel dat die meiden er ook graag leuk uit zien. En er is genoeg leuke mode voor hen te vinden. Ze hoeven er echt niet uit te zien als iemand uit de 17e eeuw.

Gewooniemand vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Maar goed, dat kan ik dan ook wel begrijpen, er was een aanleiding en de beslissing werd genomen om geen blote buiken meer te zien?
    Maar spaghettihemdjes? Want dan zie je armen?

Saartje33 en Butchke vinden dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Ik vind dit eigenlijk wel een goed punt. Zelf heb ik daar totaal geen moeite mee, zolang ik of dochter het maar niet hoef te doen. Laat elkaar een beetje vrij in alles zou ik zeggen. In dit geval ging het om een school die nieuwe regels invoerde en die voorheen dus niet waren. Dat is wat anders dan naar een school gaan, waarvan je weet dat die regels er zijn.

14. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Klopt, maar er zit wel een verschil tussen heel erg hiërarchisch en zo slecht gewend zijn om je soms even aan te passen waardoor er bijna niet met zo iemand te werken valt. En ik bedoel daar zeer zeker niet mee dat elk kind dat wat vrijer opgevoed wordt daar later problemen mee krijgt, dat ligt natuurlijk aan veel meer aspecten.
    Maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk om balans hierin aan te brengen. Soms is het goed en nuttig om je mening te geven, ook als het tegen het zere been van hoger geplaatsten is, helemaal mee eens. Maar niet te pas en te onpas wat mij betreft.

suus1983 vindt dit leuk.
  15. Paardenbloem

Het is ook niet bedoeld als aanval op iemands opvoeding.
    Maar het viel me op dat er wel veel gezegd wordt; ik vind het onzin als ouder en dus bescherm ik mijn kinderen tegen de bekrompenheid van school (even samengevat in mijn woorden), dat is waar ik op reageer.

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. Butchke

Butchke Niet meer actief

Maar dat is het hele punt toch niet.
    Onze dochters zullen later echt niet te pas en te onpas schoppen omdat ze (en wij) het nu niet eens zouden zijn met kledingvoorschriften van school.

Het is niet iets dat ze volledig vormt of zo.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Die mogen hier wel, dragen mijn dochters ook (of van die jumpsuits met spaghettibandjes, super leuk).

suus1983 vindt dit leuk.
  18. Paardenbloem

Zo zwart wit als je nu je post begint, heb ik het ook niet gezegd. Voor mij persoonlijk is dit wel onderdeel van mijn kinderen dit leren. Voor jou niet, ook prima.

Ik denk overigens dat we het grotendeels gewoon eens zijn want dat voorbeeld van dat accountantskantoor wat je noemt, snap ik helemaal en dat laatste ben ik het ook mee eens.
    Maar ik ben daar dan heel nuchter in, ben je het er niet mee eens, dan zoek je wat anders. Zo zit er in Zeeland een christelijke camping waar ik best naartoe zou willen qua locatie. Maar zij vragen van hun gasten om op zondag niet in zwemkleding te lopen, alleen het terrein te verlaten om naar de kerk te gaan. Nou daar ga ik me dus absoluut niet aan conformeren want ik vind strandbezoek op zondag prima kunnen. Maar dan ga ik niet moeilijk doen en toch naar die camping, maar kies ik een andere uit.

Neuzeke vindt dit leuk.
  19. Paardenbloem

Nee dat is nou net wat ik bedoel in bovenstaande post, ik zeg ook dat daar veel meer aspecten van de opvoeding bij komen kijken. Maar voor mij persoonlijk is dit er wel onderdeel van.

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Of omdat de ouders dat willen. Of bedoel je dat ook met voorschrift?
    Ik heb op een school gezeten waar veel kinderen uit een gelovig dorp kwamen. Type 2x per dag naar de kerk, rokken en hoedjes.
    Die moesten van hun ouders "degelijk" gekleed naar school. Tja, op een gegeven moment wil je gewoon net als je klasgenoten zijn. Supersneu dus als je van je ouders er zo bij moet lopen vanwege hun geloof en niet mag zijn wie je wil zijn.
    Nou, heel wat meiden trokken voordat ze naar school gingen bij een vriendin thuis andere kleding aan hoor:roflmao:
    Dus in rok / " degelijke" kleding van huis weg en bij klasgenoot of in de wc omkleden tot soms totaal het tegenovergestelde inclusief make-up. En dit ging er voordat ze naar huis gingen weer vanaf. En die ouders maar denken dat hun kinderen er degelijk bij liepen en ze ze onder de duim hadden:roflmao:

Deel Deze Pagina