Geen naveltruitje of spaghetti bandjes aan naar school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door vlindermoeder, 18 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dat herken ik overigens ook van de middelbare school waar ik op zat.
    Ik denk dat dat echt te maken heeft met hoe streng of open ouders hierover zijn. Hoe orthodoxer en vasthoudender aan uiterlijke regels de ouders, en hoe minder daar thuis over gediscussieerd kon worden, hoe ordinairder die dochters op school er meestal bij liepen.
    Persoonlijk denk ik dat je dan als ouders ook behoorlijk aan de essentie van geloven voorbij gaat, maar goed dit gaat wel heel ver off-topic;)

2. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.442
    4.368
    113
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Ik vind het een vreselijk mens, maar hier heeft ze gewoon een heel goed punt.

littlemunchkin, Butchke en SAARC vinden dit leuk.
  4. Cedi

Cedi Niet meer actief

Even puur mijn eigen ervaring: als ik kinderen (vaak meiden) in shorts zie lopen waar hun billen uithangen, of in veel te korte rokjes zie, dan word ik daar zelf ook ongemakkelijk van. Niet omdat ik ze nou zo woest aantrekkelijk vind, maar omdat kinderen niet in zulke kleding horen te lopen naar mijn mening. 'Sexy' en kinderen hoort niet. Ik snap dus ook dat leraren er daarom ongemakkelijk van worden. Het is niet automatisch omdat ze het aantrekkelijk vinden.

Syane en Gewooniemand vinden dit leuk.
  5. Elizah

Elizah Niet meer actief

Blijkbaar bepaald de setting of iets sexy/uitdagend is.
    Tijdens het uitgaan wel, op school niet.
    En ook de leeftijd bepaald of t wel of niet sexy/uitdagend is.
    Maar misschien zie ik t verkeerd?

Gewooniemand en YaelStone vinden dit leuk.
  6. Cedi

Cedi Niet meer actief

Ik weet het niet zo goed. Als ik de kont van een kind van 12 uit zo'n broekje zie hangen, vind ik dat echt gewoon om naar van te worden. Als het een vrouw van 22 is denk ik: 'ok, iets te kort!' maar ik word er niet naar van. Dus ik snap wat dat betreft dat leraren het niet fijn vinden als kinderen 'te bloot' gekleed zijn. Hopelijk leg ik het zo goed uit haha

Gewooniemand en Elizah vinden dit leuk.
  7. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ongemakkelijk er van worden wordt gelinkt aan perverse seksualisering. Die term las ik net hierboven.
    En ik denk dat daarom er veel mensen over vallen.
    Bij jou is t ongemakkelijk worden een ander verhaal omdat je t niet vindt passen bij een kind van 12.

Duidelijk verschil, ongemakkelijk voelen kan op meerdere manieren uitgelegd worden.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Waarom is zoiets sexy bij een kind dan? Zo zie ik dat dus echt niet. Juist omdat het nog kinderen zijn.

YaelStone vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Maar dan is dat toch jouw gevoel? Ik herken dat gevoel dus echt totaal niet.

Butchke vindt dit leuk.
  10. Elizah

Elizah Niet meer actief

Soms kopiëren ze t van een volwassene (idool bijv) die wel dat wel wil uitstralen.

Syane en Cedi vinden dit leuk.
  11. Cedi

Cedi Niet meer actief

Nou ja, je hoeft het ook niet te herkennen. Daarom is het MIJN gevoel. Ik zeg ook niet dat het kinderen sexy maakt, maar over het algemeen vind ik dingen als hotpants en korte rokjes 'sexy' kleding omdat je haast kunt liplezen. Er zijn gewoon lichaamsdelen die ik van kinderen niet wil zien. Ik vind het ook irritant als op het strand naakte kinderen lopen. Ik hoef je kind niet naakt te zien.

En je hoeft het ook niet met me eens te zijn, dat is helemaal oké. Ik wil alleen zeggen dat je niet per se een pedofiel bent als je iets ongemakkelijk vindt.

Syane vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Maar dat wil toch niet zeggen dat ze dat zijn of dat ze dat om die reden doen? Mijn dochter draagt naveltruitjes omdat ze dat mooi vindt. Simpel zat. Geen andere reden. Ze is 11, maar heeft nog geen borsten of wat dan ook, echt nog een kinderlichaam en is ook daar nog helemaal niet mee bezig. Vind het heel bijzonder dat er dan mensen zouden zijn die dat ongemakkelijk vinden en dat snap ik ook gewoon niet zo goed.

Butchke vindt dit leuk.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Ho, dat zeg ik nergens toch? Maar als jij je ergens ongemakkelijk bij voelt is dat toch vooral jouw probleem, daar hoeft een ander zich niet anders voor te kleden toch? Net zoals naakte kinderen op een strand, wat is daar nu erg aan. Het zijn kinderen. We zijn allemaal naakt geboren.

SAARC en YaelStone vinden dit leuk.
  14. Elizah

Elizah Niet meer actief

Dat wil t idd niet zeggen dat ze dat zijn of om die reden doen. Maar er zijn blijkbaar mensen die dat moeilijk van elkaar kunnen scheiden. Die vinden dat t er wel zo uit ziet. En die gedachtengang vind ik best beangstigend.
    Verder zie ik echt dat meiden heel snel een volwassen lichaam krijgen tegenwoordig, terwijl hun kijk op alles (ook op hoe ze dingen kopieren) nog heel kinderlijk is.

YaelStone vindt dit leuk.
  15. Cedi

Cedi Niet meer actief

Misschien ben ik onbewust wel iemand die geslachtsdelen aan seks linkt, en het idee van seks en kleine kinderen maakt me misselijk. Misschien is het mijn opvoeding? Wij kregen dat soort dingen ook nooit aan. Het zijn hypotheses, ik heb namelijk echt geen flauw idee. En is dat mijn probleem? Ja, misschien. Maar als een leraar/lerares er ongemakkelijk van wordt, kan ik me voorstellen dat de lessen er niet op vooruit gaan en dán is het wel iedereens probleem.

Nogmaals: ik wil alleen maar zeggen dat je niet per se een pedo bent als je het ongemakkelijk vindt. Dat is een goedkope redenering naar mijn mening en leraren verdienen beter.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Maar is dat dan niet het probleem van diegene en niet van diegene die de kleding draagt? Dat is net zoals het hameren bij onze meiden dat ze voorzichtig moeten zijn (en dat doe ik wel), maar we zouden veel meer aandacht moeten besteden aan de jongens om problemen niet uit de weg te gaan, maar om te voorkomen.

En dat laatste is er idd, maar dat is dan vooral aan de ouders lijkt mij om dat in de gaten te houden.

SAARC en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik begrijp je helemaal. En dat is ook waarom ik begrijp dat er een grens wordt gesteld én dat dat heel moeilijk is. Want voor mij is bv een meisje op de basisschool in bikini niet ‘sexy’ en ik denk dat die regel niet wordt opgesteld omdat een man het mogelijk wel ‘sexy’ vindt, het heeft voor mij niets met seksualisering te maken - maar met ‘was is gepast binnen welke context?’. En op een naaktstrand loop je naakt (dan is zwemkleding soms juist ongepast!), op school draag je kleren. Jongen of meisje, maakt niet uit.
    En bv als je op vakantie een mooie kerk bezoekt, sla je ook iets over je blote schouders. Dat is gewoon de context van die locatie, betekent niet dat de priester blote schouders opwindend vindt.

Dus ik begrijp kledingvoorschriften, en tegelijkertijd begrijp ik ook dat het lastig is; want voor de een is op een openbare school een topje met spaghettibandjes acceptabel, een crop topje ook, en voor de ander is dat een stap te ver. Ik denk dat op een middelbare school wél ook heel belangrijk is dat het meer is dan ‘de plek waar je onderwijs volgt’, het is ook de plek waar jongeren elkaar ontmoeten, zich ook buiten het schoolcurriculum om enorm ontwikkelen etc. Je uiten via kleding hoort daar ook wel weer bij. Maar énige regels begrijp ik echt helemaal.

Syane en YaelStone vinden dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Volgens mij ben jij de eerste die het woord pedo in de mond neemt?

Maar ik denk idd dat het probleem bij jou ligt als jij er ongemakkelijk van wordt. Kan me ook niet voorstellen dat er veel mensen zo over denken? Een naakt kind aan sex linken? Misschien zijn er wel leraren die zo denken, zou goed kunnen, misschien zie ik het wel verkeerd, maar dat vind ik nogmaals niet het probleem van de meisjes.

Butchke, SAARC en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. Cedi

Cedi Niet meer actief

Precies dit. Het is allemaal ook lastig, omdat het allemaal subjectief is. Ik draag korte rokjes als ik uit ga, maar als ik naar mijn schoonouders ga, draag ik een lange broek. Niet omdat ik denk dat mijn schoonvader me nou zo'n stuk vindt, maar omdat het in mijn optiek niet gepast is.

pareltje2212 en Fuddey vinden dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    Maar niemand zegt jou dat je dat wel moet doen toch? Als ik het nu wel gepast vind, hoef je mij toch ook niet te zeggen wat ik moet doen?

Deel Deze Pagina