Hallo, We zijn met 6 maanden begonnen met hapjes. We zijn begonnen met groenten. Ik maak alles zelf, maar wel doe ik het in de vriezer. Ik geef hem nu dan steeds 1 zo'n ijsblokjes + wat stukjes (a la rapley). Met die stukjes doet hij nog niet zo veel. In eerste instantie had hij eigenlijk helemaal geen interesse in vaste voeding. Het moest kokhalzen en spugen maar nu sinds een aantal dagen eet hij ontzettend goed. Hij wil zelf de lepel pakken en huilt als zijn mondje leeg is of het bakje leeg is. Zijn ontlasting word dikker en soms hoor ik hem persen en is er maar een kleine keutel. Hij lijkt er gelukkig geen last van te hebben. Nu is het schema ongeveer zo: 7.00 Borstvoeding 10.00 Borstvoeding en dan daarna hapje groenten 13.00 Borstvoeding (en als ik er in de ochtend niet aan toe gekomen ben dan geef ik nu de groenten). 16.00 Borstvoeding. 18.00 Groenten 19.00 Borstvoeding Hij slaapt de hele nacht door en komt dan weer in de ochtend om 7 uur. (Heeeeerlijk). Nu wil ik de voeding graag rustig opbouwen. Ik wil lang borstvoeding blijven geven en mijn productie is nu mooi op peil. Maar ik had bedacht om wel voorlopig (maar weet niet tot wanneer??) 5 borstvoedingen erin te laten. Wat is dan verstandig qua opbouwen voeding? Is het verstandig om dus eerst 2 weken alleen groenten, dan 2 weken later groenten (1x per dag) + fruit (1x per dag), weer 2 weken later groenten, fruit en brood? Weer 2 weken later weer iets extra's erbij? Vanaf wanneer gaat een borstvoeding dan wegvallen? En dat zou dan betekenen dat hij eigenlijk over het geheel minder vocht zou binnen krijgen toch? Is dat wel goed? Kindjes moeten toch ook drinken? (Wil tot 11 maanden ook geen ander vocht geven). En is het al een verstandig idee om hem 2 ijsblokjes aan te bieden? Of is dat teveel? Hoe doen jullie dit?
Hier wel wat eerder begonnen met bijvoeding, wel 3 dagen een soort groenten/fruit geven. Dit is om te kijken hoe zijn darmpjes op reageren en of er geen allergiesche reactie op is. Daarna kun je het combineren en afwisselen per dag. Bij mij zijn BV momenten vanzelf weggevallen. Ik gaf wel vanaf begin van bijvoeding wat water na elke voeding ook al was dat maar een slokje. Ik dacht meer van zo leert ie wat anders ook drinker. Bijvoeding plande ik ook tussen BV momenten.
Volgens mij ziet je schema er prima uit. Ik gaf dan geen bv maar deed ook bijvoeding via rapley. Overigens helemaal zonder prakjes en voeren. Toen mijn dochter 7 maanden was ging ze zelf naar 4 voedingen en met een maand of 8/9 naar 3. Nu is ze 13 maand en zit nog steeds op 3. Voor zover ik wat weet van bv stabiliseert je productie rond de 9 maanden. Dus tot dan is het denk ik wel belangrijk, die 5 voedingen. In principe kun je, als je via Rapley geeft, de hoeveelheid die je kindje eet aan hem overlaten. En je kunt nu ook al best fruit aanbieden. Zelfs brood zou al mogen.
Wij gaan over een weekje starten met bijvoeding, dan is mijn dochter een half jaar. Ik heb mij laten vertellen dat als je steeds eerst de borst aanbiedt en daarna de bijvoeding ze precies weten wat ze hebben willen. Je bent dan ook verzekerd van het vocht. Ze eten dan net zoveel ze willen, je zou dus ook meer groente kunnen geven per moment en dan kijken wat hij ervan op eet. Zo ergens tussen de 9-12 maanden verschuift de Bv en bijvoeding dan evt. En volgens het voedingsschema te vinden op borstvoeding.com mogen ze nu inderdaad al groente, fruit en brood hebben. veel plezier.