Goede vriendin in MMM, ik zwanger.

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by januari2010, Feb 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Beste Allemaal,

Wist niet zo goed waar ik dit onderwerp moest gaan plaatsen maar denk dat ik de vraag misschien het beste bij jullie kan neerleggen!

Een goede vriendin van mij is nu ongeveer 3 jaar bezig om zwanger te raken, na een jaar heeft ze het mij verteld en is ze naar de dokter geweest. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Heb altijd heel erg met haar te doen gehad en geprobeerd haar te steunen in het hele proces. Ze vraagt ook vaak of wij er al mee bezig zijn maar omdat ik dit voor onszelf wilde houden heb ik hier nooit echt op geantwoord, heb altijd gezegd dat de wens er wel is maar dat we nog niet wisten wanneer.

Jullie voelen hem al aankomen, ik ben nu zwanger maar weet echt niet hoe ik het haar moet gaan vertellen! Ben echt heel blij voor mezelf maar het is weer zo'n klap in haar gezicht. Er zijn de laatste tijd zoveel in onze omgeving zwanger geraakt of hebben inmiddels al een kindje. Ze heeft weleens gezegd dat ze het echt wel leuk vind maar op het moment dat ze het hoort ze er echt boos en verdrietig om is en het eigenlijk een ander niet kan gunnen. Ik snap haar hierin ook wel!
    Waarom iedereen wel en zij niet?! Ik had het haar ook zo gegund om voor ons zwanger te worden! Maar goed, helaas is dit niet zo!

Hoe moet ik haar nu gaan vertellen dat ik zwanger ben!? Weet gewoon niet welke woorden ik moet gebruiken, of ik heel enthousiast moet zijn.... pffff.....

Bedankt voor jullie reacties en bedankt voor het lezen.

2. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Wat een schat ben je dat je aan haar denkt!
    Vind ik echt top van je.
    Want ik merk vaak andersom.
    Misschien haar een lieve kaart schrijven, en deze aan haar geven.
    En beschrijf daar je gevoelens in wat je nu schrijft!
    Proficiat trouwens!
    xxx

3. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoihoi,

Je moet het haar zeker vertellen. Ik denk dat ze het vast wel een keertje aan voelt komen.
    Ik zou het vertellen op een plek waar zij zich het fijnst voelt, ik denk bij haar thuis. Zonder andere mensen erbij.
    Je zet namelijk iemand heel erg voor het blok als er anderen bij zijn, want dan is het heel moeilijk reageren.

Ik zou geen gekke fratsen of zoiets uithalen, (cadeautjes ofzo) maar gewoon een keer afspreken en dan voorzichtig vertellen. Laat zien dat het jou echt wat doet en dat je er gewoon nog voor haar zult zijn.
    Ga geen afstand nemen, omdat jij het moeilijk vindt, laat haar de beslissingen nemen.
    Wil ze even wat afstand houden, accepteer dat. Ze gunt het je echt wel. Wil ze juist wel betrokken blijven bij alles, ook prima natuurlijk. Maar houd het luchtig!
    Maar ga haar niet negeren...dat is mij wel een keer gebeurt en ik vond dat zo erg!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
    En...gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet ervan!

Liefs Loesie

4. regi

regi Fanatiek lid

Jul 23, 2007
    1,671
    0
    0
    ten eerste vind ik het heel dapper van je dat je er uberhaupt zo bij nadenkt over hoe je het haar moet vertellen.
    ik zou het onder vier ogen vertellen en niet te lang wachten voor dat ze het van een ander hoort, vrienden van ons waren ook zwanger toen waren wij al 4 jaar bezig ziekenhuis in en uit, zij hebben het ons toen onder 4 ogen verteld en er bij gezegd dat ze het zo moeilijk vonden om het ons te vertellen zij had daarbij een kaartje gemaakt met een gedichtje speciaal voor ons waaruit ik dus op kon maken dat ze zwanger was maar het voor ons heel moeilijk vonden dat heeft me wel geholpen op zo`n manier.

succes

5. januari2010

Bedankt voor de reacties! Vind het nog steeds heel lastig! Ze komt waarschijnlijk begin volgende week langs en ik ga het haar alleen vertellen, zonder mijn man! Ben ook niet van plan om iets met cadeautjes ofzo te doen wil het haar gewoon zelf zeggen maar weet gewoon niet hoe!! Ben zo bang dat ze in tranen uit barst!
    Tuurlijk wil ik haar verder alle ruimte laten, wilt ze even wat afstand dan begrijp ik dat heel goed!

Als ik eraan denk om het haar te vertellen word ik helemaal misselijk en krijg ik tranen in mijn ogen! Ben zo bang dat het verkeerd valt, juist omdat ik altijd een beetje in het midden heb gelaten dat wij al bezig waren.

Helaas kan ik nog geen woorden vinden die ik tegen haar wil zeggen, een kaartje is ook wel een idee maar vind het ook dan weer moeilijk wat ik erop moet zetten.

Word een lastig gesprek! Zij heeft net 3 weken terug weer een tegenslag gehad! en deze is ze echt nog niet te boven! en dan dit nieuws weer, daar zit ze vast niet op te wachten!

Als iemand nog tips heeft... ze zijn meer dan welkom!

Hoop dat het voor jullie ook allemaal heel snel mag gaan lukken!

Liefs Januari

6. januari2010

Zie nu dat jij vandaag je terug plaatsing hebt gehad!! Wat spannend! Ik duim voor je!!!

7. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,695
    0
    0
    Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd!!

Echt lief dat je daar aan denkt, bij ons is het dus andersom en ik merk dat mensen het wel eens moeilijk vinden om tegen mij te zeggen. Ik vind het altijd wel fijn als iemand het telefonisch of per kaartje ofzo laat weten dan kan ik er zelf even aan wennen zonder dat die persoon meteen naast me zit ofzo.

Suc-6 en het zal in het begin even slikken zijn voor je vriendin maar daarna als ze er aan gewend is dan vind ze het vast helemaal super voor jullie!

8. januari2010

Ja, dat is ook wel weer zo maar ik vind dat ergens ook wel weer onpersoonlijk! Ben ook niet het persoon dat kaartjes stuurt en een sms vind ik al helemaal niet kunnen.
    Denk dat ik het haar toch het liefst persoonlijk zeg maar moet echt nog even goed nadenken hoe ik het ga brengen.

Om nou lukraak te zeggen ik ben zwanger vind ik helemaal voelen als een emmer koud water voor haar, maar hoe moet ik anders beginnen?!

9. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,695
    0
    0
    Ja dat is ook wel onpersoonlijk ja.. Of je belt haar op om te vragen of ze thuis is omdat je haar iets moet vertellen dan is ze misschien al voorbereidt en valt het niet rauw op haar dak..

10. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

Mar 16, 2009
    1,614
    0
    36
    Female
    Als ik jou was zou ik gewoon zeggen dat je het heel moeilijk vindt om het haar te vertellen maar dat je zéker niet wilt dat ze het van een ander hoort. Ik zou het ook fijner vinden dat je het persoonlijk komt vertellen.

Heel lief van je dat je zoveel rekening met haar gevoelens houdt!

En van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

11. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zelf zou het vervelend vinden als ik het per kaartje zou horen, zeker nu blijkt dat je al een poosje zwanger bent.
    Ik zelf kan het het beste handelen als de zwangere het mij onder 4 ogen verteld.
    Iets met dat je haar iets wilt vertellen waar je zelf heel blij mee bent, maar het moeilijk vind om het tegen haar te gaan vertellen. Zulke uitspraken bereiden mij een klein beetje voor op dat een paar seconden later de woorden 'ik ben zwanger' vallen.

En daarna:
    Laat haar niet vallen. Stuur je groepssms aan je vrienden hoe een echo is geweest? Sla haar dan vooral niet over!! Mijdt het onderwerp niet als je bij haar bent, maar houdt er rekening mee dat het de ene keer makkelijker/leuker is om het over je zwangerschap te gaan hebben dan de andere keer. Je kunt bijvoorbeeld met haar afspreken dat als zij het een keer liever niet over babykamers en oprekken van zwangerschapsbanden hebt, dat zij dat dan eerlijk kan zeggen.
    Verder, niet te veel en te vaak klagen over je zwangerschap. Klagen dat je zo misselijk bent, of dat je buik lelijke striemen begint te krijgen, doe dat maar bij andere vriendinnen. ;)
    Ik zelf persoonlijk kan daar namelijk niets mee, en met mij denk ik wel meer MMMmeisjes.

Maar laat haar ook zien hoe blij jij met je zwangerschap bent, dat doe je bij andere vriendinnen ook, en ondanks dat 'wij pechvogels' er soms verdrietig over kunnen zijn dat het ons nog steeds niet gelukt is, zijn wij ook heeeeeel goed in staat toch wel ontzettend blij te zijn voor onze dinnetjes waarbij het wel is gelukt. Behandeld worden als een paria is namelijk ook niet nodig, gewoon een beetje rekening houden met zonder dat we als een vreemde diersoort worden behandeld.

En ohja, mij doet het altijd wel goed als ik hoor dat vriendinnetjes zich keurig hebben aangemeld bij Moeders voor Moeders ;)
    Solidariteit met ons ;)

Vergeet ik het bijna, sorry... VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE ZWANGERSCHAP!!! :)

Verder ook heel belangrijk: vraag regelmatig naar haar dingen!!! Ik vind het prettig als dinnetjes er belangstelling naar tonen (en niet steeds ALLES vergeten wat ik de vorige keer gezegd heb. Ik snap best dat als je er niet in zit, dat het dan soms lastig allemaal te onthouden is, maar in grote lijnen het onthouden, doet menig MMMmeisje goed ;)

12. Emmely

Emmely Niet meer actief

Hee meid heel herkenbaar. Idd onder 4 ogen bespreken en eerder laten weten dan de andere vrienden. Maak ook kenbaar hoe lastig jij dit vindt. Wij zijn zo vruchtbaar dat ik me soms bijna schuldig voel dat het nu al is gelukt bij ons. Denk soms anders eerst die maar of die en dat van ons komt nog wel. Maar natuurlijk helemaal happy met onze zwangerschap! Geniet er van meid en succes met het vertellen aan je vriendin. Zou fijn zijn wanneer er een stuk openheid kan blijven.

13. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    2,834
    3
    38
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik vind het echt super van je dat je zo aan de gevoelens van die vriendin denkt. In mijn omgeving zegt iedereen het doodleuk als er heel veel mensen bij zijn en dan verwachten ze ook dat iedereen heel blij reageert. Ik reageer ook blij hoor, maar met een boer met kiespijn, had het liever persoonlijk van die persoon gehoord.
    Ik zou het haar dan ook zeker vertellen voordat je het aan anderen verteld zodat ze het niet via via te horen krijgt. En verder ga ik mee in wat Maartje schrijft;).

Share This Page