Hi allemaal, even een kleine check onder de ervaringsdeskundigen. Bij onze eerste ICSI poging hadden we 1 8 cellige type 1 op dag 3, die is teruggeplaatst. De rest was op dag 3 allemaal 5-6 cellig type 2, en dat vonden ze niet goed genoeg om in te vriezen. Uiteindelijk groeide er 1 op dag 4 nog door naar 8 cellig, en hebben ze die toch nog ingevroren. Nu bij de tweede ICSI hebben ze een 6 cellige type 2 teruggeplaatst en hadden we daarnaast nog maar 1 bevrucht eitje over, die op dag 3 4-cellig, type 2 was. Ze wilden die invriezen. Direct op dag 3, dus ook niet eerst wachten hoe hij zich zou ontwikkelen tot dag 4. Ik snapte niet helemaal waarom, want waarom was deze nu wel goed genoeg om in te vriezen en de vorige keer de 5-6 cellige type 2 niet? Haar verklaring was een beetje vaag ("hoeveel cellen zegt niet alles, en de vorige keer had je er ook eentje die op dag 4 opeens toch een flinke sprong maakte") en ik heb het er maar bij gelaten. Maar ik vroeg me toch af of iemand dit ook heeft meegemaakt? Wat vinden jullie hiervan?
Het beleid in Nl is gelukkig veranderd dat ze tegenwoordig alle embryo's invriezen en observeren. Sinds jan 2016. En gelukkig maar want in het buitenland doen ze dit al jaren. Ik heb een tweeling van een klasse 2 en klasse 3 embryo, geboren in 2014 door ivf in Duitsland. In Nederland zouden ze dit vernietigd hebben destijds.
Ik heb juist de ervaring dat ze bij mij in Gent nóg strenger waren in de selectie van embryo's die ingevroren werden. Er leefden er nog 8 op dag 5, waarvan ze er uiteindelijk maar 2 goed genoeg vonden om in te vriezen. Maar wellicht ligt dat ook aan het dag 3/ dag 5 verschil van invriezen.
Wij hebben toevallig gisteren uitleg gehad over embryokwaliteit. Ook bij ons gaven ze aan dat het niet om het aantal cellen gaat, maar hoe deze zich ontwikkelt en hoeveel fragmentatie. Wij hadden bij ivf 2 maar één 4-cellig embryo, deze was achteraf wel van goede kwaliteit (nauwelijks fragmentatie), ook al liep die qua deling dus wat achter (je verwacht op dag 3 dat ze 6 tot 8-cellig zijn). Bij de eerste poging was er een 5-cellige met veel fragmentatie die een dag later bij invriezen doorontwikkeld was tot morula en ingevroren, terwijl een mooie 6-cellige alleen 8-cellig was geworden en niet ingevroren. Waarom ze die 4-cellige van jullie meteen ingevroren hebben, weet ik niet. Mogelijk kun je dit bij een volgende afspraak nog navragen?
Lees mijn blog even, dan weet je dat het echt helemaal niets hoeft te zeggen hoeveel cellig je embryo is De eerst was 12 cellig, de tweede 8 en de laatste 4 cellig. Allemaal eind dag 3 ingevroren.
@ Klaasje82 wist niet dat dat nu het beleid was, misschien hebben ze het in Leiden later geïntroduceerd? Ik zie dat je uiteindelijk in DD bent geweest, wij hebben daar intake gehad en willen er indien de cryo terugplaatsing niks oplevert voor onze 3e ICSI ook naartoe. Er zijn nog best veel dingen die dokter Scholtes wilde onderzoeken die ze in NL niet hebben onderzocht, ik ben het beleid in NL echt een beetje zat. @Kaila ja ik denk dat dat misschien met verschil 3/5 dagen te maken heeft. In Duitsland zeiden ze tegen ons dat invriezen op dag 3 echt een loterij is omdat er op dag 4 en 5 nog zoveel kan gebeuren. Zie dat je zwanger bent? Gefeliciteerd!! @Jolandadijk ik dacht altijd dat het type (1,2,3) iets zei over de fragmentatie, dus ging er vanuit dat bij onze 4 cellige type 2 ook de fragmentatie redelijk was. Maar eigenlijk weet ik niet of dat klopt...zal het zeker nog navragen. Succes alvast met jullie volgende ICSI, ik denk dat we zo ongeveer gelijk op zullen gaan (afhankelijk van hoe snel we in DD kunnen starten). Welk zkh zitten jullie? @JJ1980, dat geeft zeker hoop! Dank je wel! Wat super om te horen dat je drie kindjes via IVF hebt gekregen.
Alleen onze laatste is er via ivf gekomen hoor . Door een miskraam kreeg ik asherman en waren mijn baarmoeder en eileiders totaal verkleefd. Er zijn 1 verse terugplaatsing en twee cryo's nodig geweest om zwanger te worden. Onze laatste prut-cryo (zo sprak de arts ) heeft het toch maar mooi gefikst!
Oh sorry ik had het verkeerd begrepen, zie het nu inderdaad. Welke arts zegt nou zoiets he? Snap ik echt niet. Toch begrepen ze in Duitsland ook niet toen we vertelden dat er een 4 cellige type 2 op dag 3 was ingevroren in NL. De reactie van de arts in Dusseldorf gaf niet echt vertrouwen dat onze Eskimo nog zijn weg goed gaat vinden in mijn lichaam, maar na jouw verhaal toch weer wat vertrouwen gekregen! Dank je wel 😄
Mijn arts vertelde me dit gelukkig pas op de 10 weken echo, toen ik werd ontslagen van die afdeling Ze zaten daar in de twijfelfase of ze deze soort embryo's nou wel of niet zouden invriezen. Ik heb gezegd dat ik vind dat ze dat wel moeten doen, zij twijfelden omdat het slagingspercentage klein is. Waarop ik antwoorde dat ik maar wat blij was dat het dus wel gelukt was en dit me dus een hele nieuwe ivf behandeling scheelde. Het was onze laatste kans van die ivf ronde. Gaf hij ons ook wel weer gelijk in. Ik had nu dus gewoon een embryo die in een soort van rustfase ging, zo zie ik het maar. Eerst met doordelen erg langzaam, daarna stilstand (en verlies van een cel) tijdens ontdooien. Maar daarna is hij gaan delen als een gek, want mijn hcg was prima op de testdag. Tijdens terugplaatsing was die arts wat positiever, je hebt uiteindelijk maar 1 cel nodig die gaat doordelen zei ze, dus alles kan nog. Ze kreeg gelijk. Ik hoop dat het bij jullie ook positief uitpakt en dat jij binnenkort ook zwanger bent!