Gastouder worden voor " bijzondere " kindjes, is hier vraag naar?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lilly1989, 9 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly1989

Lilly1989 Niet meer actief

Hoi allemaal!

ik zit al een tijdje met een plan in mijn hoofd.. Ik werk momenteel op een woongroep met jongeren met een licht verstandelijke beperking. Maar ik zit erover te denken om een gastouder bedrijf te beginnen thuis voor " bijzondere" kindjes. Heb diploma voor SPH. Ik heb thuis ds ruimte en heb de mogelijkheid om naar mijn vader toe te gaan die 5 min van mij vandaan woont en veel grond heeft en met allerlei dieren ( pony's, kippen, konijnen etc). Ik zou dus met de kinderen elke dag lekker naar buiten kunnen gaan naar de dieren en die samen verzorgen. Ik wil met de opvang dan ook echt gaan richten op bijzonder kinderen. Nu is mijn vraag, is hier veel vraag naar? En zijn et hier gastouders die dit ook doen of hebben gedaan ? Wat is jullie ervaring ?

2. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik ben een "gewone" gastouder en heb in alle jaren wel peuters gehad waar "iets" mee was. Maar vaak als het duidelijk is wat het "iets" is gaan ze naar een speciaal kinderdagverblijf. En daar zijn ze dan hele dagen en krijgen ze ook behandelingen daar dat kun jij niet bieden. Kinderen die geen verdere gezondheidsproblemen hebben kunnen ook naar een gewone gastouder of kinderdagverblijf.

Waar wel vraag naar zou kunnen zijn is bso.
    Dus na schooltijd en in vakanties. Want voor deze kinderen is een bso of gastouder vaak veel te druk. Maar dan heb je dus alleen na school en in vakanties kinderen.

Pas was hier ook iemand die een oplossing zocht voor haar kind, dat kind kan ook niet naar een gewone bso of gastouder. En zij liep na schooltijd en in vakanties vast.

3. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik sluit me aan bij catou. Vooral nood aan bso en vakantieopvang. Daarnaast misschien wel ook behoefte voor opvang als bijzondere kindjes nog heel klein zijn. Of kindjes met bv sondevoeding.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoon heeft autisme en diabetes. Naschoolse opvang is te druk voor hem en gastouder vinden die hem kan en wil prikken is erg lastig. Nu komt thuiszorg op school of ik als ouder voor de medische handelingen. gastouders vinden het vaak te eng. Echter is thuiszorg te regelen ook bij de gastouder voor insuline te geven en is het aan de gastouder om tussendoortjes uit te rekenen en af en toe bloed suikers te meten. Ik zou er dus erg bij gebaat zijn. Echter heb ik ook een dochter die ik graag bij dezelfde gastouder plaats maar die is gelukkig helemaal gezond. Hoe ga je dat dan doen?

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn collega heeft stad en land afgezocht naar een goede GO, die voor haar zoontje met hoogstwaarschijnlijk autisme kan zorgen. Het heeft haar vier maanden gekost. Er is dus vast wel vraag, maar als ik jouw was zou ik proberen eerste even gedegen te onderzoeken hoe groot die vraag precies is. Succes!

6. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik heb het geluk een hele fijne gastouder te hebben gevonden voor mijn "bijzondere "zoon.
    Het is idd lastig om opvang te vinden, er was zelfs een andere ouder die het niet zag zitten dat onze zoon naar "haar" gastouder zou gaan.

Ook de gastouder moest goed bedenken of zij het wel aan kan om voor onze zoon te zorgen. Hij is dan wel 3 maar lopen en praten kan hij nog niet. Dus lichamelijk voor haar ook een stuk zwaarder.

Vooral opvang voor school (voor KDC) was voor ons niet te vinden, het blijkt dat er wel opvang is na school (KDC) maar dat is voor ons nu niet meer nodig gelukkig.
    Zoals jij het beschrijft spreekt het mij wel aan trouwens.

7. Lilly1989

Lilly1989 Niet meer actief

Ik denk misschien toch wel gecombineerd maar dan zou ik wel minder kindjes opvangen zodat de "bijzondere" kindjes wel de aandacht krijgen die ze nodig hebben

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Jaaaaaaaa!!! Hup, naar eindhoven verhuizen jij :D Ik heb zulke opvang nodig (Bso) maar het bestaat hier niet en dus werk ik niet :(

9. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Mijn ervaring is dat onze dochter met 2,5 gediagnosticeerd was en direct naar een medisch dagopvang mocht. Dus geen opvang nodig gehad, ze heeft op een gewoon kdv gezeten tot die tijd.

Zou je het al vroeg weten zou er vraag naar zijn denk ik, maar veel vraag weet ik niet. Je moet weten wat voor kindjes je op wil vangen, zwaar autisme zou bijvoorbeeld inhouden dat je maar een kindje op kunt vangen omdat het anders al te druk word weer.

Buitenscjoolse en vakantie zou idd veel vraag zijn, tenminste dat is de reden geweest dat ik moest stoppen met werken....

10. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat valt wel mee hoor! Mijn oudste heeft zwaar autisme en kan echt wel met meerdere kinderen, als hij maar naar een rustplek toe kan als hij dat aangeeft en er individuele aandacht gegeven kan worden indien nodig en er heel veel structuur is. Gewone bso's bieden dit niet. Tot 4 jaar was de opvang geen probleem, nu wel.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben oorspronkelijk verpleegkundige en gastouder geworden, werd wel snel benaderd voor kindjes met 'extra zorgen' maar helaas konden we geen match maken ( in combinatie met mn eigen gezin, wat toch op 1 bijt staan )

Deel Deze Pagina