Inleiden met 37 weken als de baby ervoor groot was?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Victoria30, 23 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik ben nog niet zwanger. Maar wij zijn aan het overwegen om er weer voor te gaan. Echter zit mij rondom de bevalling daarbij nog iets dwars.

Ik heb twee kindjes die beiden met een termijn van 41 weken geboren zijn. De eerste had een normaal geboorte gewicht van iets minder dan 7 pond maar de tweede baby was bijna een kilo zwaarder, terwijl hij een paar cm korter was.

De tweede baby is nog een aantal keer gemeten geweest aan het einde en niemand had gezien dat hij behoorlijk aan de maat was. Pas toen hij geboren was waren ze even bang dat hij een macrosome baby was.

Ergens ben ik wel een beetje bang dat nr3 dan een overtreffende trap zou zijn. En mijn vertrouwen in de echo metingen zijn ook een stuk minder nu.

Ik had dan wel de mazzel dat ik er zonder scheuren of hulpmiddelen vanaf kwam maar toch...

Kan je op basis van de geschiedenis vragen of ze een baby eerder komen halen?

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Hier een zelfde soort ervaring gehad. Wat een goede verloskundige zal doen (je valt hiervoor niet automatisch onder een gyn alleen als daar andere of bijkomende redenen voor zijn) is extra groei-echo's maken. Ook kan ze in overleg met het ziekenhuis vragen of men daar nog een groei echo wil doen. Alleen als blijkt dat dit kindje ook veel te groot gaat worden zal men een inleiding doen. Dit is helaas niet iets dat je vooraf kunt afdwingen of om kunt verzoeken. Zeker als jij of de vorige baby's verder geen complicaties hebben gehad zullen ze weinig reden zien om zo vroeg in te leiden. Daar zitten immers ook tal van risico's aan.

3. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Hmm lastig. Als het bij mij gaat gebeuren gaat het ook heel snel. van 5-10 cm bij de eerste in 20 minuten en bij de tweede in 10 minuten. Ik krijg dan een bizarre weeënstorm over mij heen. De laatste bevalling duurde totaal 2 uur als ik reken vanaf het moment dat er weeën kwamen de doorzette. Die ervoor 5 uur. Bij een derde weet ik niet of ik de tijd heb om nog naar het ziekenhuis te gaan.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij doen ze dat niet zo snel en ik zou het ook niet willen, zeker als alles bij de andere kinderen goed is gegaan.

Mijn eerste was groot (4350 gram en 53 cm bij 41 weken) en het ging niet helemaal goed, maar dat kwam vooral doordat ze verkeerd lag (sterrenkijker, goed gedraaid maar niet helemaal). Ben wel thuis bevallen en alles is helemaal goed gekomen.

Heb bij de jongste een groei echo gehad met 34 weken en toen was ze gemiddeld, maar blijkbaar is ze daarna flink gaan groeien, want met 40+4 was ze 4490 gram ;). Heb wel getwijfeld om in het ziekenhuis te bevallen, maar toen ik daar met 36 weken ofzo ben gaan kijken hadden ze zoiets van, dat lukt je wel thuis. Wilde toen wel thuis bevallen en had een super bevalling :)

Bij beiden geen knip of scheur trouwens, bij de eerste met tussenpozen 1 uur geperst (hartslag ging telkens teveel omlaag dus moest weeën wegzuchten), bij de tweede 5 minuten geperst.

5. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Ik ben bij de 2e exact met 40 weken ingeleid ivm wederom een enorm grote baby. Mijn eerste was ruim 9 pond met 42 weken en geboren met vacuum. 2e kindje werd bij 35 weken al ruim 7 pond geschat en ik had het fysiek erg zwaar. Maar het ziekenhuis wilde absoluut niet eerder inleiden als het niet medisch noodzakelijk is.

6. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    hier met 35 weken 3.5 kilo.
    nu nog zwanger en mag kiezen ingeleid te worden met 38+6 maar hun advies is niet doen.. dus is nogal een lastige keuze. het is beter voor t kindje om spontaan te komen..
    maar dan kan hij wel 5 kilo gaan wegen.
    mn e is gehaald met 38 weken en was 4 kg. beleid was soepeler hij had alleen enorme slechte start... maar of het daardoor kwam weten we niet.

Deel Deze Pagina