Hallo allemaal, Ik heb 2 kinderen, waarvan de tweede keer ik bevallen ben middels een keizersnede. Inmiddels ben ik voor de derde keer zwanger en stond van tevoren vast dat ook dit een keizersnede gaat worden. Ik vond, gezien de omstandigheden, dat mijn vorige keizersnede perfect is gegaan. Mijn zoon had wat opstart problemen, en door omstandigheden wisten we van tevoren al dat hij de eerste nacht in de couveuse zou moeten. In mijn ziekenhuis doen ze zoveel mogelijk een "gentle sectio" ofwel een gezinsvriendelijke keizersnede. Maar 1 ding vond ik wel moeilijk. Ik lag daar, een scherm voor mijn gezicht, mijn man naast me. Hij kon kiezen of hij het wilde zien of niet, als hij geboren werd zouden ze het zeggen en kon hij gaan staan om over het scherm heen te kijken. Ik zag mijn zoon toen ze hem even omhoog hielden, en na de check nog 5 minuutjes en daarna pas weer na een uur. Ik hoorde en las over de natuurlijke keizersnede. Die is nog redelijk zeldzaam, want de meeste ziekenhuizen hebben de expertise niet, of vinden de risico's te groot die ermee gepaard gaan. Terwijl ik de 2 opties vergeleek was er eigenlijk maar één ding wat ik dit keer graag anders zou willen. Ik wil namelijk dolgraag mijn kind geboren zien worden. Dus geen scherm voor mijn gezicht, maar gewoon alles kunnen zien. Ik ben niet bang voor bloed of de wond te zien, ik kan daar tegen. Afgelopen controle dit schoorvoetend aan de gynaecoloog voorgesteld, geen idee hebbende over hoe ze zou reageren. Maar ze reageerde heel enthousiast!! En ze zei gelijk dat dat geen enkel probleem zou zijn, en dat als er meer dingen zouden zijn ik het vooral moest zeggen, dat er heel veel mogelijk is, en het belangrijkste is dat ik me goed voel over mijn komende bevalling. Ik ben zo opgelucht! En ontzettend blij met haar, zo'n fijne gynaecoloog.... Ik voel me net zo thuis als bij een verloskundige, zelfs nog beter Wie heeft er nog meer specifieke wensen gehad wat betreft de bevalling, en heb je die wensen kunnen realiseren? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen
Wat fijn. Ik heb ook meegekeken en vond dat ook heel fijn. Ik mocht de baby ook bij me houden na de geboorte op de slaapkamer terwijl het kindje daarna wel nog onder controle moest op de couveuseafdeling (maar niet in couveuse zelf). Hier kun je dus ook best om vragen hoor, officieel hoort het bij een gentle sectio dat moeder en kind niet direct gescheiden worden.
Ik mocht meekijken, maar durfde niet haha, val flauw als ik bloed zie. Verder was het dus een natuurlijke keizersnede (alleen de 3e) en dat was een heel mooie ervaring.
Wij krijgen over een paar weekjes ook onze eerste gentle sectio. Ik ben er heel benieuwd naar want de vorige sectio bij de eerste was midden in de nacht na een lange bevaling, waarbij ik bijna niet wakker kon blijven en ik mn kind pas na een paar uur in mn armen kreeg...
Wat leuk dat je gyn zo enthousiast was! Ik ga het zelfde vragen volgende check-up! Ik wil graag deze x natuurlijk bevallen (vorige spoedKS) maar ALS er een sectio van komt en het is geen spoed wil ik heel graag de baby zien geboren worden en ook niet gescheiden worden van hem. Ik hoop zo dat mijn gyn er open voor staat, anders zal ik van ziekenhuis veranderen..
Ik kon ook meekijken via de lamp erboven. Prachtig om te zien! Je voelt toch geen pijn en ik kan ook wel tegen bloed. Er zijn ook foto's gemaakt nog, prachtig om terug te zien. Bij mij was het spoed en ze vroegen nog snel tussendoor wat ik wilde, geen idee op dat moment maar bij een volgende eventuele sectio zou ik het precies zo willen. Succes met je bevalling straks
In het ziekenhuis hier kan het ook, overigens alleen bij een geplande keizersnede. Er komt een doorzichtig doek voor te hangen, in plaats van groen. Deze doen ze naar beneden op het moment dat de baby geboren wordt. (Dit weet ik overigens niet uit ervaring, maar gelezen in een pdf van het ziekenhuis.)
Wat fijn om jullie reacties te lezen @Loeka: Ik kan helaas momenteel niet buiten bepaalde medicatie. Omdat ik medicijnen gebruik die de baby ook binnen heeft gekregen tijdens de zwangerschap, moet de baby een nacht ter controle in de couveuse. @Khaleesi: ik duim voor je, hopelijk krijg je net zo'n fijne reactie als ik! @Suusjeuh: Ik vond de keizersnede heel fijn gaan. Het personeel van de OK was relaxed en er was een fijne sfeer onderling tussen hen, dat kon je duidelijk merken. Een van hen zei lachend dat dat kwam omdat ze de leukste baan van het hele ziekenhuis hadden, ze mochten elke dag kersverse ouders zielsgelukkig maken en meemaken, aldus de chirurg Er was ook een verpleegkundige aanwezig die zich letterlijk maar met 1 ding bezig hield, en dat was mij op mijn gemak stellen en ze hielp me tijdens de ruggenprik en week geen moment van mijn zijde, tot alles klaar was en mijn man er ook was. Er was ook een zogeheten omloopverpleegkundige, zij maakte met onze camera foto's en vroeg ook nog exact wat we wilden qua foto's. Ik hoop dat jouw keizersnede ook zo fijn zal verlopen @Logan: Wat bijzonder dat ze je bij de spoed keizersnede nog naar je wensen hebben gevraagd, dat is volgens mij heel zeldzaam