Bloeden en jeuk na bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door appelappel, 4 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appelappel

appelappel Bekend lid

1 mrt 2007
    684
    0
    0
    Lieve verloskundige.

Ik ben 4 weken geleden bevallen van Luuk. Nu heb ik een aantal vraagjes!

1. Ik wil graag weer wat bewegingen doen, maar welke oefeningen mogen al voor bijvoorbeeld de buikspieren/rug/schouders? Dit omdat ik graag al iets wil doen en mijn rug/schouders is belangrijk omdat ik veel last heb van RSI en dat begint nu weer op te spelen.
    Verder vraag ik me af hoe vaak en hoe lang je het beste de bekkenbodemspieren kunt aanspannen? Ik doet het 3 keer per dag ongeveer vanaf dag 4 van de bevalling en dan 5 min per keer ongeveer. Is dat voldoende? Ik doe het eerst 1 één keer, dan in fasen (aanspannen tot 4 keer). De afgelopen dagen heb ik het niet zo consequent gedaan en ik merk het eerlijk gezegd meteen dat het een heel klein beetje loopt soms. Kan dit meteen al zo'n verschil zijn? En hoe lang moet je ermee doorgaan?

2. Ik bloed nog steeds en nu weet ik dat dat normaal is. Maar het is bij mij nog steeds helderrood. Het is niet veel, de ene dag niets, de andere dag opeens weer wat meer (lang inlegkruisje heb ik voldoende aan). Is het normaal dat het helderrood blijft? Er zitten nu opeens ook heel af en toe kleine stolseltjes in (sinds 2 dagen).

3. Ik heb, vooral 's avonds/'s nachts en 's ochtends ontzettende jeuk (kan er soms niet van slapen) tussen mijn anus en vagina. Ik dacht gisteren ook een paar kleine bultjes te voelen. Wat zou dit kunnen zijn? Een bekende kwaal ? Of naar de dokter?

4. Zolang ik bloed, mag ik niet in bad of zwemmen of vrijen toch? We willen a.s. weekend of het weekend erna namelijk naar Center Parcs, en zwemmen is wel heel erg leuk! Mag de kleine mee zwemmen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Liefs,
    NN

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Nog van harte gefeliciteerd!

1) vanaf 6 weken na de bevalling kan je weer beginnen met het rustig aan opbouwen van je sport/oefeningen die je altijd hebt gedaan. Rug en schouders zou je nu al mee kunnen starten. Rustig aan! Nog geen buikspieren! Indien je 5-10min per dag je bekkenbodemspieroefeningen doet ben je goed bezig! Ja je kan absoluut verschil merken indien je het een paar dagen inet hebt gedaan dit komt omdat je zwangerschap hormonen alles nog week en slap maken. Daarom is het belangrijk door te gaan! tot dat je geen klachten meer hebt.

2) Ja het is normaal dat je op en af wat bloedk verlies hebt,ook helderrood. Vaak is het pas helemaal over als je je menstruatie weer hebt gehad.

3)Het is niet iets wat ik zo een twee drie kan verklaren. laat het daarom inderdaad even zien bij je huisarts of aan je verloskudnige bij de nacontrole.

4)Het is inderdaad nog niet aan te raden te gaan zwemmen. Niet geheel hygienisch omdat je nog vloeit en ik weet niet of je hechtingen had maar deze hebben 6 weken de tijd nodig goed te genezen. met zwemmen is de kans dat het verweekt aanwezig.
    De baby mag alleen in de speciale baby badjes,deze zijn extra verwarmd.

Groetjes imke

Deel Deze Pagina