Duurzaam scheiden

Discussie in 'De lounge' gestart door Ennas86, 14 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ik probeer het even kort uit te leggen...

mijn vriend en ik hebben vorige week besloten om uit elkaar te gaan. Het ging niet meer, en dan kunnen we beter goed uit elkaar gaan.
    Nu hebben we een probleempje, nou ja probleempje.. we hebben een koophuis. Ik kan hier sowieso niet blijven wonen, voor mij is het te duur. Maar mijn vriend (ex dus, he, wat raar!:() wil hier graag blijven wonen, zodat hij in de buurt van mij en ons zoontje blijft wonen. De rentestand hebben we vast laten zetten op 10 jaar dus we moeten nog 7 jaar. Nu heeft hij het een beetje uitgezocht en hij had het over 'duurzaam scheiden'.
    Dat betekent dat ik nog wél eigenaar blijft (tot 7 jaar dus) en daarna kan hij de hypotheek kosteloos overzetten op zijn naam.
    Als hij het huis voor die tijd verkoopt, heb ik recht op de eventuele winst, óf op de eventuele schuld.
    Ik moet dan wel m'n sleutels enzo allemaal inleveren en bewijzen dat ik er niet meer woon.

ik kan hier alleen erg weinig vinden op internet, vandaar dat ik mijn vraag hier even neerplant!
    Heeft hier iemand meer te maken (gehad) of mensen die hier meer van weten, want ik heb er nog een paar vraagjes over,

2. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Pfff ik zou het niet doen denk ik....heb deze situatie helaas zelf ook 2 keer gehad.

Ik zou hem 2 keuzes gegeven:

1: Jou uitkopen en het huis + hypotheek overnemen
    2: Gewoon verkopen en de winst/verlies delen. Dan moet ie iets anders zoeken om dichterbij zijn zoontje te blijven?

Het lijkt me beter als je jezelf loskoppelt uit de situatie. Nu kan je dus nog 7 jaar meebetalen, hij woont er en na 7 jaar is het zijn eigendom? Wat schiet jij ermee op dan??

3. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Nou, ik hoef er niet aan mee te betalen, hij wil alles vast laten leggen bij de notaris, en nu heeft hij ook nog een plan. Dat ik alleen de eventuele winst krijg, maar als er een schuld ontstaat, dat ik die niet krijg. Maar het klinkt te mooi! Ik ben een beetje bang voor de zogenaamde addertjes onder het gras.

4. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben het met bovenstaande eens. 7 jaar is heel lang, en wat als een van beide een nieuwe relatie krijgt of weet ik wat.
    Ik ben erg voor uitkopen. Jullie kind komt dan af en toe weer in een oud vertrouwd huis. En jij bent helemaal los van je ex + dat je geld hebt om wat nieuws re huren of te kopen.
    Wens je veel sterkte.

5. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    We waren niet getrouwd, hadden wel een samenlevingscontract. Maakt dat ook nog uit trouwens?
    Ik wil inderdaad ook graag van het huis af, of hij moet nu de hypotheek over laten schrijven op zijn naam, en dan maar een boete, want dat kan ook nog. Maar uitkopen, hoe werkt dat dan? Hoeveel krijg ik dan? een percentage of?

6. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Ik weet niet hoe het in zn werk gaat, maar zou zelf bang zijn voor wanneer hij bijv. een betalingsachterstand op zou lopen. Dan staat jouw naam op de hypotheek en ben jij dus aansprakelijk voor de afbetalingen.

Ik zou hem de keus geven om jou uit te kopen. Jullie gaan uit elkaar, dan wil je er niet nog 7 jaar aan vast zitten toch?

Sterkte met de situatie!

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Uit laten kopen.. dat zeker!

mijn vriendin is 2 jaar geleden bij haar vriend weggegaan, hij is in het koophuis blijven wonen.. huis staat echter nu nog steeds ook op haar naam. Het is al paar keer voorgekomen dat hij achterliep met hypotheek.. waarop zij verantwoordelijk werd voor de schuld en er is al paar keer loonbeslag bij haar gelegd.
    Inmiddels heeft zij een nieuwe relatie, en doordat dat huis nog op haar naam staat.. kan ze niets anders kopen, zelfs bij huren loopt ze tegen probleem aan dat ze een koophuis op naam heeft staan.

haar ex zegt niet te kunnen uitkopen.. en ook verkopen was geen optie omdat ze dan beide met een restschuld achter bleven.

Ook al staat het allemaal zo mooi op papier, de hypotheekverstrekker heeft er geen boodschap aan, die wilt gewoon zijn geld hebben.

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Persoonlijk vind ik dat wanneer je uit elkaar gaat, je ook dat soort banden door moet snijden. Er komt vaker gedonder van dan dat 't goed gaat, is mijn ervaring..

Wel balen dat je relatie stukgelopen is zeg! Sterkte!!

9. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ja, jullie hebben denk ik gelijk.. maar hij wil dat ik en ons zoontje goed terecht komen, dus hij wil allerlei dingen vastleggen bij de notaris, maar als puntje bij paaltje komt, en bij betaalt bijv. zn rekeningen niet, komen ze als nog bij mij! dat wil ik echt niet!
    pff.. maar het is zo moeilijk en zoveel te regelen! Ik snap er sowieso al niet te veel van:( dus meer tips over bepaald zaken zijn echt welkom!!

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Grote tip: ga naar 't juridisch loket en regel 'n advocaat. Maak dat ook gewoon bespreekbaar met je ex, indien mogelijk.

Het is natuurlijk prachtig dat je ex het nú goed wil regelen, maar de ervaring leert dat mensen vaak pas na een aantal maanden echt goed kwaad worden (hoort ook gewoon bij 't verwerkingsproces) en dan kún je de poppen aan 't dansen krijgen.
    Ik zeg niet dát dat gebeurt, maar ik zou 't risico niet nemen.

Belangrijkste dingen: zo snel mogelijk de financiële zaken scheiden, eigen woonruimte hebben en een ouderschapsplan vast laten leggen bij de rechtbank.

Je moet nu dus simpelweg echt iemand hebben die 100% aan jouw kant staat.

11. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ik heb morgen een afspraak bij de sociale dienst. Omdat ik nog onder het minimum verdien, schijnt er een subsidie zijn (bijzondere bijstand ofzo) dat ik een klein bedrag zelf moet betalen voor een advocaat en de gemeente de rest. Dus dat ga ik morgen regelen.
    dus dan kan ik ook meteen een afspraak maken met een advocaat

12. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik ben zelf 5 jaar geleden gescheiden, en 't is inderdaad beter om alle banden mbt financiën helemaal door te snijden. Ook om het voor je eigen verwerking makkelijker te maken. De kinderen hoeven daar helemaal niks van mee te krijgen. Mijn ex man woont zo'n 10 km verderop, en we hebben co ouderschap. Dus de kids komen net zoveel bij hem als bij mij, en zitten gewoon op dezelfde school en clubjes en hebben bij allebei hun eigen vriendjes. Zelfs voor de regeling over het pensioen van m'n ex, waar ik ook voor een gedeelte recht op zou hebben tegen die tijd, heb ik me voor laten uitkopen. Ik ontvang ook geen allimentatie voor mezelf, enkel een klein bedrag voor de kids. Om echt helemaal los van hem te zijn en mijn eigen boontjes te kunnen doppen. En mocht het ooit nog een keer gebeuren (wat natuurlijk niet de opzet is) aangezien ik inmiddels hertrouwd ben, doe ik het precies zo. Totale geen enkel verantwoording voor elkaar met financiele dingen, dus als er iemand een zooitje van maakt moet diegene het zelf oplossen. Wij hebben alles met behulp van een mediator gedaan, dus niks geen advocaten.

13. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou me ook laten uitkopen... of jullie zetten het huis te kopen en delen de winst... 7 jaar is alng en wat nou als hij een nieuwe relatie krijgt met eventueel nog een kind.... je kan dan voor zoveel verassingen komen te staan... ik zou mezelf goed indekken en ook even langs een adviseur gaan hoe je dit moet aanpakken...! verder wens ik je veel sterkte in deze tijd!

14. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Tsja, hij komt in ieder geval oprecht over, maar er kan veel misgaan in een mensenleven, ook dingen waar hij misschien zelf niets aan kan doen en dan blijf jij misschien met de rotzooi achter. Dat wil je niet! Uitkopen zou ik zeggen.

15. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ohja en las hier ook iets over een ouderschapsplan! dat is ook niet verkeerd om te laten opstellen!!

16. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Er zijn ook advocaten die mediator zijn en vaak wordt in 'n rechtbank ook wel voorgestaan dat mensen een mediator in de arm nemen.

In overleg afspraken vastleggen (en dan ook echt vast laten leggen en je er aan houden. Zeker in 't begin niet teveel wisselen of ruilen van tijden etc. Werkt averechts, eerst alles laten bezinken..) is altijd beter dan in strijd...

Klinkt trouwens perfect geregeld Xandra! Daar kunnen veel mensen nog van leren!

17. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    als jullie pas 3 jaar in het huis wonen, heb je wel kans dat je met een schuld weggaat. Wij zijn nu net zelf verhuisd, en hebben ons oude huis waar we 4 jaar gewoond hebben toch nog met een verlies verkocht. Dat komt door de kosten koper die je niet terug krijgt. Wij hadden wel het hele huis verbouwt,maar dat kregen we er niet allemaal voor terug.
    Een vriendin van mij is na een jaar uit elkaar gegaan met een koophuis, en hij is uitgekocht,maar had daardoor wel een schuld van 20000 euro meegekregen.
    Laat dus wel eerts goed uitzoeken wat financieel het beste is voor jullie beide, anders heb je ook nog een schuld!
    heel veel sterkte de komende tijd!

18. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36

ja dat denk ik ook.. maar ik denk dat ik sowieso met een schuld kom te zitten, en die heb ik dan liever nú, dan iets minder over 7 jaar! De huizen in onze buurt stijgen niet zoveel...

19. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.561
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik lig ook in scheiding en wij maken gebruik van een mediator,ik ben er heel positief over!
    Is ook goedkoper en prettiger dan ieder apart een advocaat.
    En omdat wij laag inkomen hebben betalen we ieder 50,00 eigen bijdrage.Onze mediator heeft dit geregeld.
    Veel sterkte&wijsheid verder.

20. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Ik zou me uit laten kopen. Het probleem is dat als het huis nog op jou naam staat (of deels) jij niets nieuws kunt kopen. Stel jij komt in de komende 7 jaar iemand tegen met wie je wilt kopen, dan zorgt deze sitatie ervoor dat jij vastzit. Sterkte met alles.

Deel Deze Pagina