Hoi, Ik heb een vraagje namens mijn schoonzusje. Ik zelf gebruik momenteel de cerazettepil, omdat ik bv geef. Mijn schoonzusje gebruikt de prikpil, omdat ze de kans dat ze ongesteld moet worden, zo klein mogelijk wil houden. (zware klachten) Ze wil misschien binnenkort voor een 2e, echter door de prikpil kan het wel een jaar duren. Bij cerazette ben ik nog niet ongesteld geweest, (ook door de bv natuurlijk) maar wat ik me afvroeg, of dit ook zo is als je geen bv geeft zoals mijn schoonzus. En hoe dat in zijn algemeen gaat. Zij kende de pil niet, maar is dus heel erg bang dat ze toch ongesteld gaat worden, en dat wil ze echt, echt niet.. iemand ervaring hiermee??
Ik heb ook de cerazette gebruikt, echt wel met bv. Toen mijn zoontje 14 maanden was ben ik gestopt met de pil. Ik was op dat moment nog niet ongesteld geweest, en gaf nog ongeveer 1 a 2 keer per dag bv. Echt werd ik 3 weken na het stoppen met de pil voor het eerst ongesteld, dus naast de bv. Ik ga ervan uit dat de cerazette bij mij de menstruatie heeft tegengehouden, en dat dit niet te wijten was aan de bv... Ik denk dat het bij iedereen wisselend is, of zij wel/ niet ongesteld wordt met deze pil. Het scheelt wel dat je hem doorslikt denk ik. Maar als ze echt niet ongesteld wil worden, moet ze voor een ander soort anti-conceptie kiezen, omdat cerazette de menstruatie niet per definitie tegenhoudt.
Ik zou dan eerder een mirena spiraal overwegen, toen ik die had waren mn menstruaties echt geen menstruatie te noemen, meer een klein beetje slijm verlies een paar keer per jaar. Of gewoon de pil doorslikken?
Dit zijn de bijwerkingen van Cerazette, dus zou het er niet op gokken... Zeer vaak (> 10%): onregelmatig bloedverlies (50%), frequenter bloedverlies (2030%), minder frequent of uitblijven van bloedverlies (20%). Bloedingsperiodes kunnen in lengte toenemen. Na enkele maanden zijn onregelmatige bloedingen gewoon. Vaak (> 1%): misselijkheid, pijnlijke borsten, acne, stemmingswisselingen, gewichtstoename en hoofdpijn. Soms (0,1-1%): irritatie van de vagina, dysmenorroe, ovariumcysten, overgeven, alopecia, vermoeidheid. Zelden (< 0,1%) uitslag, urticaria en erythema nodosum.