geen poepluiers

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mie, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Opnieuw een vraagje van mij... Mijn dochtertje is nu 2weken en 5 dagen oud. Borstvoeding startte moeilijk op maar uiteindelijk leek alles goed op gang te zijn. Ze was 10 procent lichaamsgewicht verloren maar kwam nu goed bij. Wel zit ze nog steeds niet terug op haar geboortegewicht maar omdat ze pas zo laat is beginnen bijkomen was dat volgens de LK geen probleem.

Nu is het probleem dat ze al drie dagen geen poepluiers meer heeft. Ze heeft wel steeds voldoende plasluiers (zo'n 8 à 10 per dag). Ik heb wel last van overproductie maar probeer dit probleem weg te werken door maar één borst per keer aan te bieden. Op aanraden van de vroedvrouw hebben we een paar keer voor en na de voeding gewogen en ze drinkt telkens zo'n 70 à 90 cc.

Nu huilt ze sinds deze nacht onophoudelijk en lijkt het alsof ze erge krampen heeft. Wel zijn we gisteren ook bij de osteopaat geweest ivm kiss syndroom en die vertelde dat ze de komende dagen wel wat meer kon huilen.

Op borstvoeding.com vond ik het volgende:
    e weinig melkinname is de meest voorkomende oorzaak van te weinig ontlasting in de eerste weken. Vaker voeden en effectievere voedingen geven snel verandering van het ontlastingspatroon. Als een baby voldoende plasluiers en geen ontlasting heeft, kan dit een aanwijzing zijn voor caloriearme en vetarme melkinname. Veranderen van het borstvoedingspatroon, waarbij de baby de kans krijgt de eerste borst goed leeg te drinken voordat hij de andere borst krijgt, geeft de baby de mogelijkheid vettere melk te drinken.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer en weet even niet meer wat te doen. De gebroken nachten beginnen te wegen en het vertrouwen over de bv dat zich net had opgebouwd begint zo weer stilletjes aan weg te faden...

2. LiliB

LiliB Actief lid

27 mrt 2012
    351
    0
    0
    Je zou kunnen proberen om je borst voor een voeding (handmatig) een beetje te kolven, zodat je dochter wat meer van de vettere "achtermelk" binnen krijgt. Maar het lijkt me verstandig de LK hierbij om hulp te vragen, want als je te veel kolft neemt je productie alleen maar toe.

3. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Op aanraden van de LK kolf ik af en toe voor een voeding al wat af. Alleen heb ik idd ook de indruk dat mijn productie daar alleen maar van toeneemt.

4. vogel

vogel Actief lid

23 okt 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Onze kraamhulp vertelde dat we niet moesten schrikken wanneer een borstgevoede baby dagenlang geen poepluiers had. Dit mag bij borstgevoegde babies zelfs tot 10 dagen duren, zolang de baby er geen last van heeft. Is het huilen nu opgehouden?

5. vogel

vogel Actief lid

23 okt 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Groeit je kindje verder weg goed? Want als hij goed groeit en voldoende plasluiers heeft, zou ik niet snel verwachten dat je melk caloriearm is...

6. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Is het buikje nog zacht?
    Hier had ze ook een keer 10 dagen niet gepoept, ben toen langs de ha geweest en die heeft gekeken en zij wacht maar gewoon af, toen heeft ze na 12 dagen gepoept. Er is nu nog steeds geen regelmaat in, soms poept ze een paar dagen achter elkaar en dan ineens weer dagen niet. Maar ze heeft er niet of weinig last van en van bv raken ze niet gauw verstopt zei de ha hier.

7. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    MamaVanAnne: haar buikje is vaak keihard maar dit is eigenlijk sinds de geboorte al zo. Er komt sinds deze middag wel af en toe een heel klein beetje poep. Zo de grootte van een 20 cent stuk. Weinig dus.

Vogel: sinds 13u is het huilen gestopt. Ik denk dat ze nu gewoon doodmoe is. Groeien doet ze matig. Ze komt bij maar niet zoveel als de LK en vroedvrouw hadden verwacht/gewild. Nochtans heb ik echt genoeg melk en drinkt ze wel degelijk goed.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Is de ontlasting wel soepel / dunnig? Bij harde ontlasting zou ik wel even contact opnemen met je huisarts.

M zat pas na 3w ophaar geboortegewicht en heeft 2w niet gepoept. Dat verhaal van bv.com klinkt mij raar in de oren. Bv geeft weinig afvalstoffen dus waarschijnlijk is dat ze alles opgebruikt.

9. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Je baby is nog erg jong. Als je je echt zorgen maakt zou ik toch naar de ha gaan. Los van de bv, kán er natuurlijk ook iets met de darmen zijn. Ik wil je niet ongerust maken, maar omdat je zegt dat haar buikje zo vaak hard is... Het kan geen kwaad om te checken toch?

10. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Salapio, is M daarna goed blijven bijkomen toen ze eenmaal op haar geboortegewicht zat? En is bv verder goed gegaan toen?

Mrs Hair, dat denk ik idd ook. Heb een afspraak met de kinderarts morgen voor alle zekerheid.

11. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ons meisje poept, sinds de meconium eruit is, eens of hooguit 2 keer in de week!

Kramp is ook normaal,darmpjes zijn nog niet helemaal "af" de eerste maanden. Als je denkt dat het huilen komt door het niet poepen, dan zeker naar de HA gaan! Maar als je beeb verder "blij" is, goed eet en genoeg plast, mag er tot 10 dagen tussen de poepluiers zitten. (onze CB arts heeft mij ook gerust moeten stellen, hihi)

12. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Vreemd verhaal op bv.com :(

Ik heb juist altijd gehoord dat er bij BV kindjes nooit echt een peil op te trekken is. 10x poepen per dag? 1x poepen per 10 dagen? Allebei goed. Bij Miriam en Rohan fluctueerde dat ook zo in het begin.

13. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Vandaag is ze gewogen en ze is 100 gram bijgekomen in één dag. Zo zit ze nu terug op haar geboortegewicht. Ik veronderstel dat ze dus gewoon genoeg binnenkrijgt maar alle voedingsstoffen opgebruikt. :) Toch voor de zekerheid naar de arts deze avond.

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Aiden had destijds ook maar 1x in de 10 dagen een poepluier.

Finley poept gemiddeld 1x in de 7 dagen.

Met borstvoeding heel gewoon, zolang je kindje er geen last van heeft.
    (Finley krijgt trouwens sinds kort een groentehap en sindsdien is hij ook vaker gaan poepen...:p)

Deel Deze Pagina