tepelhoedje(s)

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Janneke2, 1 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke2

Janneke2 Lid

24 nov 2006
    16
    0
    0
    Beste Verhoeven,

Ik zou graag te weten willen komen wat de voor- en/of (met name de)nadelen zijn voor wat betreft het voeden met een tepelhoedje. Het klinkt mij nl echt als briljant in de oren maar hoorde laatst dat het weer terug naar de 'blote' tepel dan lastiger zou zijn maar ik kan mij niet eens bedenken waarom dat wenselijk zou zijn. Heeft mij wel aan het denken gezet dat er dan dus mogelijk nadelen aan zouden kunnen/moeten zitten....

Bij voorbaat dank+
    groet, Janneke

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Inderdaad een tepelhoedje lijkt een uitkomst maar kan in veel gevallen ook tot problemen leiden, namelijk:
    - als de baby aan de borst drinkt, is er contact tussen de baby en een zenuw in de tepel. er worden prikkels naar de hersenen van de moeder gestuurd en die zorgen voor de aanmaak van melk en het toeschietreflex. met tepelhoedje zie je dus vaker problemen met het toeschietreflex en in het begin zie je vaak ook een terugloop van de voeding.
    - zuigen met een tepelhoedje vraagt om een andere zuigtechniek dan rechtstreeks aan de borst te drinken. het kan dus leiden tot zuigverwarring bij het kind.
    - een tepelhoedje voelt een kind direct in zijn mond, tegen het gehemelte. het bestaat namelijk uit wat harder plastic. wanneer een kind hieraan gewend is weet het geen raad meer met het zachte van de borst wanneer het zonder tepelhoedje wordt aangelegd. het kind kan dan steeds de borst los laten en gefrustreerd raken.
    - ook kan het gebruik van een tepelhoedje leiden tot kloven. wanneer een tepel schuin in het hoedje wordt gezogen bijvoorbeeld.

een tepelhoedje kan voor sommige vrouwen een uitkomst zijn. echter wanneer je kind gewoon aan de borst kan drinken is het echt af te raden om het te gebruiken.

Deel Deze Pagina