nee dat is nou heel het punct als je al denkt "sociaal doen om hoe het hoort" vergeet je al heel de clue het zou uit je zelf moeten komen en moeders kijken je al boos aan als je te lang (per ongeluk) hun kant op kijkt... waar gaan we dan heen denk ik dan?
kwestie van interpretatie. maar je zegt wel dat het zou moeten, een praatje maken dus dat indiceert toch wel dat het hoort? en waarom zou iemand eigenlijk gehandicapten niet helpen als ie niet van praatjes maken houdt? daar begrijp ik je even niet. maar zoals je het schreef, kwam het op mij over als doen omdat het hoort. mensen hebben er misschien minder zin in. tja, kan toch. ik maak me er niet echt druk om. misschien bespreken ze babyzaken liever met anderen. vind ik niets zeggen over hun sociaal voorkomen. en al zijn ze wat minder sociaal, maak ik me wederom niet druk om. ik geloof niet dat we daardoor van elkaar vervreemden en niet meer in staat zijn onze medemens te helpen.....ik oordeel niet over iemand omdat juist veel praat of juist niet. iedereen is weer anders. iedereen ziet het CB weer anders, cool toch? ik heb nog nooit een boze blik gekregen overigens. het verschilt denk ik per CB.
Hier is het ook een grote open ruimte met 5 aankleedkussens. Ze zeggen wel of je je kindje al mag uitkleden of niet. En als ze nog even bezig zijn dan gaat Sem in zijn kleertjes even zitten spelen. Ik heb er ook geen problemen mee.
Ja, dat is hier ook dat ze zeggen wanneer je kunt beginnen met uitkleden. Vind ik wel fijn anders zit die kleine daar maar met een badcape-je om. Bij mijn CB staat er ook een box en echt een hele zooi aan speelgoed. Ik neem altijd speeltjes van thuis, 1 of 2 kleine dingetjes. Muziekdoosjes werkt ook wel als afleiding!
Uh ja? Waarom zou dat niet geaccepteerd worden? zowel in NL als Belgie is het niet verplicht hoor. Mijn kinderen krijgen enkel de (in Belgie) verplichte inenting voor polio, en die halen we bij de HA. Ja dan kost het geld, maar ik word tenminste op tijd geholpen, er zitten geen prutsers aan mijn kind die van mening zijn dat doordat ik als moeder met mijn zoon van 1,5 in bad ga hem aan een trauma help enz.
Ik negeer geen mensen, maar jij komt schijnbaar bij het CB om je sociale behoeften te bevredigen, ik niet, ik heb wel betere dingen te doen. Ik help iedereen die hulp nodig heeft, oudere mensen help ik met liefde, evenals gehandicapten, maar ik hoef geen praatpaal te spelen voor mensen met gebrek aan sociaal leven die dat dus bij het CB proberen op te lossen.
bij is het zelfs zo dat er in dezelfde ruimte mensen worden opgeroepen om bloed te prikken. aangezien er genoeg zieke geesten rondlopen werd ik daar helemaal niet blij van. vooral omdat ik mijn meisje uit moet kleden en iedereen hij bijna naakt ziet. ik heb er geen fijn gevoel bij.
Ik ga graag naar het consultatiebureau om inzicht te houden in de groei en ontwikkeling van m'n dochter. Ik vind het een geweldige voorziening! De gezondheidszorg is enorm duur en op deze manier kunnen alle kindjes, hoe rijk of arm de ouders ook zijn, een goede start krijgen. Volgens mij mogen we in Nederland echt heel blij hiermee zijn. En kom op, je kunt daarbij toch gewoon je gezonde verstand en je moedergevoel gebruiken om de adviezen hier en daar met een korreltje zout te nemen? Heb hier nooit langer dan 10 minuten hoeven wachten, ik krijg goede adviezen waar ik wat mee kan en er werken goed opgeleide artsen en verpleegkundigen (hier dus absoluut geen 'prutsers') waar ik veel vertrouwen in heb. Als ik er ben, geeft de weeg en meet mevrouw een seintje wanneer ik m'n dochter kan gaan uitkleden. Ze krijgt van mij dan altijd gelijk een badjasje aan en is alleen even bloot tijden 't wegen en meten. Tijdens 't verschonen en aan/uitkleden zijn er hoogstens 4/5 andere ouders in de ruimte (zonder tussenschotten, gewoon een aantal tafels bij elkaar gezet met verschoonkussens erop). Ik heb er nog nooit bij nagedacht dat daar misschien mensen met verkeerde bedoelingen bij kunnen zijn, maar er komen dan ook geen mensen binnen die niet voor het consultatiebureau komen. Iedereen zit dus in hetzelfde schuitje. De speelgoedjes die tijdens het onderzoek gebruikt worden, worden hier telkens schoongemaakt voor een volgend kindje trouwens. Volgende week mag ik weer!
heb alleen het begin van de ts gelezen dus de reacties daaropvolgend niet, maarre ik zie het probleem niet zo hoor? wat is er mis om je kindje daar te moeten uit kleden? ze komen er allemaal met dezelfde reden als jij, ik en iedereen. kindje weten en meten, prikken, eventueel vragen stellen als dat nodig is etc etc. ik zie echt het probleem niet hoor. enige wanneer mijn kind heel even bloot is, is wanneer het gewogen is maar als je daar problemen mee hebt, en je doet de kleine een schone luier aan en zegt dat is er ook geen probleem hoor, heb ik daar ook wel eens meegemaakt van een buitenlandse mijnheer die daar met zijn dochtertje kwam, en dat was geen probleem. verder heb ik eigenlijk nog nooit iemand mee gemaakt die hier problemen mee had of wat dan ook. enige waar ik me wel eens aan erger zijn die vrouwen die soms schijnen te denken daar nieuwe vriendinnnen op te doen ofzo praatje maken oke maar ik hoef geen levensverhalen te horen en of ik in de buurt woon omdat ik zo gezellig praat en ze wel eens een bakkie koffie wil komen halen als ik dat ook leuk vindt
TUURLIJK dat je dit op deze manier plaats zegt mij al genoeg, ik hang geen hele levensverhalen op en sociaal heb ik genoeg vrienden en een erg succesvolle zaak dus spreek elke dag genoeg mensen, dus heb echt geen gebrek aan sociaal leven, sommige mensen hebben helaas een gebrek aan ouderwetse normen en waarden, en normaal fatsoen, jouw reactie spreekt dan ook helemaal voor zich. het gaat niet om een levensverhaal of een hele praatgroep maar een simpel hallo hoe gaat het, hoe oud is je kindje kan er al niet meer vanaf, tegenwoordig krijg je als je op straat loopt met een puppie nog meer aandacht als een wereldwonder in je wagen.. en dat vind ik toch wel erg hoor, dus dat je het bij het CB minder ziet is een algemeen verschijnsel dat mensen teveel haast hebben en amper interesse in elkaar tonen of elkaar nog geeneens een hallo gunnen met een gemeende glimlach (of hun kids geeneens meer bij elkaar durven uitkleden in sommige gevallen) vin dik echt te erg voor woorden, dat spreekt namelijk boekdelen over onze samenleving van tegenwoordig.
Goh, nooit geweten! Dat is mij ook niet verteld, het is op zo'n manier gebracht dat ik dacht dat het verplicht is. Weer wat geleerd!
Helemaal mee eens, snap haar aparte reactie ook niet, alsof anderen haar te min zijn ofzo Ik kom dan amper bij het cb maar een praatje als : goh wat een lief jasje, waar heb je die vandaan? oh bij de hema. Ah ja daar hebben ze heel leuk spul he voor die kleintjes, gebeurt regelmatig hoor, ook in de supermarkt, wat heeft dat nou te maken met gelijk je hele levens verhaal ophangen. I sense a lot of hostility Fiene =; Sociaal zijn heet dat...
Toen ik bij het consultatiebureau kwam, kwam ik er eigenlijk met de gedachten dat het een persoonlijk gesprek zou zijn, en wist ik niet dat het op deze manier zou gebeuren. Daarnaast was mijn dochter bij de geboorte bijna 9 pond, dus een flinke baby. Ik vind het dan niet leuk als ze gewogen wordt, en er wordt door die dame leuk door de ruimte geroepen: 'zo héé, wat een dikkerd zeg!' En je vervolgens alle andere moeders ziet kijken.. Ook had ze luieruitslag, wat een schimmel blijkt te zijn, en dan vind ik het niet leuk als er door die dame gezegd wordt: ja, die heeft een schimmel bij haar vagina en billen. Ik vind dat dat soort dingen niemand aan gaat, behalve de ouders van het kind. Maar dat werd wel mooi geroepen waar iedereen bij was. Ook werd het gewicht en de lengte geroepen, en niet alleen opgeschreven. Dus ja, daar heb ik best moeite mee.. En ik vind het gewoon niet leuk dat iedereen die over de gang loopt (het is een groot gebouw, waar veel mensen liepen), zo naar binnen kan kijken en daar je kindje ziet liggen... Dan maakt het me niet uit hoe oude een kindje is, want waarom zou het wel uitmaken bij een kindje van een maand, maar als het kind 12 is, is het ineens een probleem?
Hier is ook een grote wachtruimte waar tevens bloot gewogen en gemeten wordt. Ergens vind ik het ook een beetje vreemd dat je kind geen privacy krijgt. Waar ligt de grens en waarom mag je dat niet zelf bepalen? Ook het "praatje maken" met andere ouders.... soms vind ik dat best leuk, maar soms heb ik er echt geen enkele zin in. Maar wat moet je als iemand je aanspreekt, negeren? Dat is ook raar.
Tja aan jouzelf de keus om daar wel of niet uitgebreid op in te gaan toch? Ik snap niet dat dat nou ook al als een probleem gezien wordt. Wees blij dat er nog ergens een beetje sociaal met elkaar wordt omgegaan. Vind het persoonlijk veel erger dat er overal in deze maatschappij zo agressief en asociaal met elkaar wordt omgegaan.
Lezen is moeilijk he? IK heb geen tijd om een uur te wachten en te gaan zitten ouwehoeren, ik heb dingen te doen die belangrijker zijn. Als ik die dingen namelijk niet doe hebben die dodelijke gevolgen voor sommige van mijn dieren. Overigens is een puppy voor mij net zo'n groot wonder als een mensen baby. Beide is een wonder van de natuur, de een niet mooier dan de andere..
sja, wat het praatje maken betreft.. hier daar wordt met mij erg weinig een praatje gemaakt door andere moeders. Veelal zijn dat buitelandse vrouwen, die al in groepen binnen komen. Ik zit daar dan, met piercings, lange zwarte velour jas, 'andere' kleding, veel make-up, dreads.. weinig mensen die naar mij toe komen. Ik moet zeggen dat ik in de flat waar ik woon wel een heleboel leuke contacten heb, dus aan 'sociaal contact' heb ik geen gebrek hoor!
@netmoeder; zo dat is ook zeker niet gepast zoals ze met je kindje omgaan.. een beetje respect is wel op zijn plaats en ik zou het de volgende keer gewoon zeggen, van joh, alleen opschrijven in het boekje is voldoende want voor de rest gaat het niemand wat aan. Zulke dingen zou ik ook niet pikken!