Geen recht op bevallingsverlof bij vroeggeboorte 23+5?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Lien90, 23 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lien90

    Lien90 Nieuw lid

    23 jul 2023
    1
    0
    1
    Vrouw
    Misschien heeft iemand hier ervaring met eenzelfde soort situatie die me kan vertellen waar ik recht op heb?

    3 juli ben ik met 23 weken en 5 dagen bevallen van mijn dochter. Tegen alle verwachtingen in bleef ze leven en doet ze het heel goed. Ze zal nog flink wat weken in het ziekenhuis moeten blijven maar nu heb ik een probleem met mijn werk. Omdat ik voor de 24 weken bevallen ben geeft mijn werkgever aan dat ik geen recht heb op bevallingsverlof (zij krijgen dit niet vergoed van het uwv). Ik sta nu ziekgemeld maar dit kan niet de gehele ziekenhuisduur van mijn dochter zo blijven, mijn werkgever opperde vandaag om anders vanaf 1 augustus onbetaald verlof op te nemen als ik overdag bij mijn dochter wil blijven. Dan kunnen zij een tijdelijke vervanger voor mij inhuren. Ik heb aangegeven een arbo arts te willen spreken maar kreeg te horen dat ze deze niet hebben en er ook niet voor verzekerd zijn.

    Ik heb een goed betaalde baan maar het is voor mij als alleenstaande financieel niet haalbaar om een aantal weken/maanden geen salaris te ontvangen. Ik heb gegoogled maar ik wordt er niet wijzer van. Ik ben er de hele tijd vanuit gegaan dat ik gewoon net zoals iedereen recht zou hebben op bevallingsverlof en heb hier nu best wel stress van.

    Weet hier toevallig iemand waar ik eventueel recht op zou hebben? Of zal ik toch echt weer aan het werk moeten terwijl mijn kindje nog in het ziekenhuis ligt?
     
  2. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Wat bizar dit!

    ik heb geen inhoudelijk antwoord maar wil je veel sterkte wensen met de gehele situatie en natuurlijk van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter, wat ontzettend fijn dat ze het zo goed doet.

    enige tip die ik kan geven: wacht met ook maar iets toezeggen richting werkgever totdat je het goed hebt (laten) uitzoeken.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  3. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Ik zou zelf even contact opnemen met het UWV. Lijkt mij een administratieve regel waar gewoon uitzondering op gemaakt wordt in jou situatie.
     
    LaQueen en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.571
    7.569
    113
    Wat een vreselijk verhaal en wat knap dat je dochter het goed doet. Wat zal jij andere dingen aan je hoofd hebben dan je druk maken om werk.
    Het klopt dat je vanaf 24 weken recht hebt op een uitkering van het uwv. Daar vóór dus niet. Maar goh... wat zou ik dit als werkgever niet kunnen vragen van je vanuit goed werkgeverschap.
    Is het een grote werkgever waar je voor werkt? Dat maakt ongetwijfeld verschil. Ik zou HR even inschakelen als ik jou was. Op zijn minst een gulden middenweg zou erg gepast zijn in zo'n situatie. Kijk ook even naar betaald ouderschapsverlof, 9 weken ouderschapsverlof voor 70% betaald en mogelijk vanuit je cao aangevuld tot 100% betaald. Dat zou al wat lucht kunnen geven.
    Ik wil altijd verder met je meedenken indien nodig.
     
    Zoe123, bluedrake en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    948
    1.409
    93
    Allereerst; gefeliciteerd met de geboorte van je dochter. Wat een spannende tijd zal dit zijn.

    Ik zou telefonisch contact zoeken met het uwv en - als je dat hebt - met rechtsbijstand. Volgens mij zit je werkgever er naast namelijk. Ik denk dat de 24 weken grens geldt voor miskramen en vroeggeboortes waarbij het kindje maximaal 24 uur leeft. In jouw geval is er sprake van een levend kindje en volgens mij dus gewoon recht op verlof.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  6. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    6.033
    5.754
    113
    Vrouw
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.571
    7.569
    113
    Ik denk dat dit inderdaad klopt! Dat gaat over doodgeboren kindjes inderdaad. Maar alsnog; ook al zou werkgever géén uitkering ontvangen, moet je wel even in gesprek. Sjiek is dit niet.
     
  8. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.396
    8.516
    113
    Dit dus. Je hebt gewoon recht op 16 weken verlof. En doordat je kind extreem vroeg geboren is zal het lang in het ziekenhuis verblijven. Hiervoor kan je nog extra verlof aanvragen.
    Je kunt de maatschappelijk werker in het ziekenhuis om hulp hierbij vragen.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.873
    10.799
    113
    Wat ontzettend fijn dat je dochtertje het met die termijn zo goed doet, gefeliciteerd met haar geboorte!

    Dit is echt de keerzijde van de automatisering, maar ik vind het ook schandalig dat je werkgever de optie voor onbetaald verlof aanbiedt. Hij zou alles uit moeten zoeken om je wel bevallingsverlof te geven en als dat niet lukt, dan maar langdurig ziek. Je zit in een uiterst stressvolle situatie en zou je niet druk moeten maken om dit soort gedoe. (Want als het om de geboorte/ het overleven van je kind gaat, is er niets zo belangrijk)

    Ik zou dus niet akkoord gaan met onbetaald verlof, je hebt een kind gekregen, hoe ze het regelen, regelen ze het, maar de komende maanden heb jij iets belangrijkers aan je hoofd. Sterkte met alles!
     
    Zoe123, Milena92, Bloem2310 en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. Wat een kanjer, zo vroeg geboren worden en het zo goed doen.
    Maar wat een waanzin dit, hoe durft een werkgever dit van jou te vragen, onbetaald verlof. Ik kan me ook niet voorstellen dat hier geen regeling voor is, dat zou zo krom zijn. Het komt vast goed! Maar snap dat je op dit moment echt niet zit te wachten op dit gedoe. Sterkte en succes hiermee.
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  11. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.662
    4.038
    113
    Vrouw
    Ik hoop dat alles goed gaat met je dochter! Laat inderdaad iemand goed uitzoeken hoe dit zit, je zal zelf wel even wat anders aan je hoofd hebben.
     
  12. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.945
    4.001
    113
    Vrouw
    #12 Oilell, 2 aug 2023
    Laatst bewerkt: 2 aug 2023
    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter. En wat fijn dat ze het zo goed doet. Ik zou even contact opnemen met het uwv.

    Het klopt inderdaad dat als je voor 24 weken bevallen bent er geen bevallingsverlof geldt omdat ze uitgaan van een stil geboorte. Maar volgens mij is jouw dochter het bewijs dat dat niet klopt. Zou kijken of je bijvoorbeeld rechtsbijstand of via juridisch loket e.e.a. kan laten uitzoeken, want kan me voorstellen dat je hoofd daar helemaal niet naar staat.
     
  13. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    675
    736
    93
    Vrouw
    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter en wauw wat een vechter dat ze het zo goed doet!

    Ik zou zeker even zelf (schriftelijk) contact opnemen met het UWV hierover, zou toch te gek voor woorden zijn als je geen recht zou hebben op bevallingsverlof. Lijkt mij dat je zelfs de Max 10 weken extra verlof zou moeten krijgen omdat je baby langdurig in het ziekenhuis moet verblijven.. en dat je werkgever het probleem van de arbo arts enzo bij jou legt in de situatie, echt slecht.. sowieso tot er duidelijkheid is je gewoon ziekgemeld laten staan, en laat ze maar hoog of laag springen, dan moeten ze maar een bedrijfsarts regelen. Maar dit is echt niet waar je je óók nog druk over zou moeten en willen maken in deze situatie zeg, bah!
     
  14. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.800
    2.725
    113
    Noord-Holland
    Er is altijd een arts van het uwv beschikbaar als er geen eigen arbo is. Wel of niet verzekerd is gewoon het probleem van je werkgever, niet van jou.

    Voor nu zou ik ziekgemeld blijven staan en zeker niet akkoord gaan met onbetaald verlof. Vreselijk ongepast voorstel.

    Gefeliciteerd met je dochter!
     
    Imyselfandi en lorreke vinden dit leuk.
  15. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    890
    1.184
    93
    Vrouw
    Nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter @Lien90 en wat geweldig dat ze het zo goed doet! Ik ben heel benieuwd hoe deze “discussie” met je werkgever is afgelopen. Heb de hele Wazo er voor je op nagespit maar kon het antwoord daar niet vinden. Maar het kan toch niet zo zijn dat zoals jij het schetst de uitkomst is?? Ben erg benieuwd!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.407
    2.672
    113
    Vrouw
    Op de site van het UWV staat dat je bij vroeggeboorte of miskraam voor 24 weken ziektewet krijgt voor 100%. Heb even ene chat gedaaan met UWV. Dit is een bijzondere situatie. werkgever kan contact opnemen met het UWV

    Reactie chat:
    Wat een heftige situatie. Veel sterkte! Wat de werkgever zegt dat klopt, In principe is er pas recht op zwangerschapsverlof na 24 weken. Gezien de situatie raad ik je aan om even telefonisch contact op te nemen, om dit kenbaar te maken bij de afdeling die over het verlof gaat.

    Wij zijn op werkdagen van 08:00 – 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer 088-8989294. Mijn collega daar helpt je graag verder.

    Zij kunnen dan alsnog verlof toekennen. Heel veel sterkte en geluk. Hopelijk redt jullie kindje het.
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  17. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    @Lien90 Hoe is het met jou en jullie dochter?

    Is het gelukt om de zaken te regelen rondom je verlof met je werkgever?

    Hoop dat het goed gaat met jullie dochter!
     

Deel Deze Pagina