geen recht op toeslag?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door maja82, 19 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wie heeft hier ervaring mee....?


    Mijn vriend werkt 36 uur en verdient niet super veel. Ik studeer nog maar in deeltijd, dus heb geen uitkering of studiefinanciering. Ik moet na de geboorte van ons kindje 1 dag in de week naar school en 2 dagen stage lopen. Mijn vriend wil 1 dag thuisblijven dus we willen ons kindje straks 2 dagen naar de creche doen (geen 'standaard' oppas van de opa's en oma's mogelijk)
    Nu hebben we op de site van de belastingdienst gekeken hoeveel toeslag we krijgen voor de kinderopvang, krijgen we niks! :confused: Hebben we geen recht op omdat ik niet werk of geen uitkering of studiefinanciering ontvang.. Dus dan moeten we de volle pond betalen terwijl ik geen inkomen heb, dat kunnen we nooit betalen! :(

    Zijn er meer mensen die in deze situatie zitten/zaten en er een oplossing voor hebben gevonden? Wordt hier wel een beetje moedeloos van :(
     
  2. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    hmmm dat vnd ik wel raar hoor.
    Je bedoelt toch kinderkorting enz?
    Ik werk ook niet, vang geen uitkering en al helemaal geen studiefinanciering.
    En ik krijg gewoon geld van de belasting dienst hoor.
    Misschien toch even bellen naar de belastingdienst.
    Want juist zonder werk (inkomen) heb je er recht op!
     
  3. Michelle20

    Michelle20 Actief lid

    3 jan 2007
    455
    0
    0
    Fulltime moeder
    Hilversum
    nee ze bedoeld de kinderopvangtoeslag!

    Ik kan je helaas niet verder helpen maar het lijkt mij dat je het gewoon krijgt aangezien je vriend wel inkomen heeft.
    Je moet anders even naar het belastingkantoor gaan of even bellen.
    Ik neem aan dat je het berekend heb via het internet?
    Ik heb ook wel eens gehad namelijk met bijv huurtoeslag dat ie zij dat ik er geen recht op heb.
    Terwijl ik er dus wel recht op had en dat wist ik doordat ik naar het kantoor geweest was.

    suc6
     
  4. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Maar heb je het dan over kinderbijslag of kinderopvangtoeslag? Ik bedoel het laatste, we krijgen wel kinderbijslag maar omdat ik dus niet werk en niet een of andere uitkering of studiefinanciering ontvang behoor ik niet tot de 'doelgroep' en hebben we geen recht op kinderopvangtoeslag :(
    En om mijn studie te halen moet ons kindje straks toch echt 2 dagen naar de creche..
     
  5. Ariel

    Ariel VIP lid

    8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Wat raar! Volgens die berekening krijgen wij namelijk wel gewoon toeslag. En anders moet je 1 dag in de week in het weekend gaan werken ofzo. Dan krijg je het wel gewoon.
     
  6. sassie1980

    sassie1980 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

    Ik neem aan dat je een proefberekening hebt gemaakt op www.toeslagen.nl?
    Een aantal dingen die met het invullen misschien fout zijn gegaan en dat je dus een verkeerde berekening hebt gemaakt:
    - Voor jezelf kun je gewoon invullen dat je werkt, want studie of opleiding geldt ook als 'ja'. Je kunt dat gewoon '0' invullen als toetsingsinkomen.
    - Het aantal uren opvang die je moet invullen, zijn het aantal uren per maand, dus niet per week. (daar ben ik zelf ook eens de mist mee ingegaan)

    Groetjes Saskia
     
  7. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Als je het nou echt niet krijgt, kan je altijd nog via een bureau een gastouder inschakelen.

    Dat kost ons bruto voor 1 dag in de week (8 uur) 150 euro in de maand. dat is veeeeeeeeeeel goedkoper dan een creche.

    Linda
     
  8. dianne

    dianne Fanatiek lid

    10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    nee je hebt wel recht op studiefinanciering, kijk eens op de site van de ib-groep ik zit in het zelfde schuitje en ik krijg gewoon studiefinanciering, en ook belastingteruggave. Als je me ff een berichtje stuurt leg ik het je ff veder uit!
     
  9. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dit heb ik gedaan, heb nog even gekeken en er stond idd dat werk ook studie of opleiding is en er staat niks bij over studiefinanciering :D Heb het zo ingevuld en zoals het er zo uitziet krijgen we bijna alles terug :D
    Morgen nog even bellen voor de zekerheid maar ben wel wat gerustgesteld!
    Goeie tip dus! Thanks!
     
  10. 00Marij

    00Marij Actief lid

    17 mei 2007
    407
    0
    0
    in principe geld een studie pas als werk als je ook studiefinanciering daarvoor krijgt. Als dat zo is, is er geen enkel probleem.

    anders redeneert de belastingdienst dat jij thuis bent en je partner werkt. als 1 van de 2 thuis is, hoeft er geen kinderopvang geregeld te worden (immers kan de thuisblijvende partner wel voor het kindje zorgen).

    nu jij toch in deeltijd studeert (maar geen studiefinanciering ontvangt) én jullie bovendien geen groot inkomen hebben, kun je bij de gemeente een beroep doen op de wet tegemoetkoming kosten kinderopvang. Deze vangnetregeling is juist bedoeld voor gevallen zoals die van jullie!

    dus vraag goed na bij de belastingdienst. krijg je niks, dan op naar de gemeente en een aanvraag doen. Je krijgt dan via de gemeente net zoveel als anders via de belastingdienst.


    succes!
     
  11. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik heb de IB-groep al gebeld en mijn studiefinanciering is stop gezet sinds ik ben overgestapt naar de deeltijdopleiding. Is volwassenenonderwijs en ik heb in de voltijd al een aantal jaren studiefinanciering gehad en krijg nu niks meer.
     
  12. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hmm, das een goeie. Wou sowieso al even bellen voor de zekerheid. Maar dankjewel, ik ga er even achteraan!
     
  13. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ik denk dat je van de belastingsdienst niets krijgt. Je krijgt de tegemoetkoming alleen als je beiden werkt. Is het geen oplossing voor jou om parttime te gaan werken? Al is het maar een halve dag per week. Aangezien je deeltijd studeert moet dat kunnen. Zo krijg je dan toch de tegemoetkoming en dat scheelt veel. Ik betaal voor 3 dagen opvang per week van 8 uur per dag, maar 130 euro in de maand. Misschien is het toch de moeite waard om daarvoor iets te gaan werken
     
  14. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik studeer wel in deeltijd maar moet (minimaal) 2 dagen in de week er bij stage lopen en ws meer omdat ik wat achterloop. Plus dat ik in mijn laatste jaar zit en het gigantisch druk krijg, moet afstuderen en ook nog wat inhalen van afgelopen jaar. Ik volg een HBO opleiding en vooral in het laatste jaar wordt er nogal wat van je gevraagd. Als het lukt ga ik zeker een halve dag of en dag erbij werken maar ik wil me daar niet op vastleggen omdat ik niet weer studievertraging wil oplopen. Maar als het moet dan moet het. Maar ik ga eerst eens bellen naar de belastingdienst en de gemeente ;)
     

Deel Deze Pagina