Welke voeding laten vallen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by cupcakes, Nov 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Hoi Ilse,

Ik wil op den duur nog een voeding laten vervallen (nog niet direct) maar ik weet niet zo goed welke.

Thijs krijgt nu

7.00 BV
    10.00 KV
    13.00 BV
    16.00 KV
    19.00 KV
    23.00 BV

(KV is 180cc met 6 schepjes, soms laat ie 40 cc staan).

Volgens mij krijg ik gigantische stuwing als ik een van de voedingen laat vallen. Gisteren had Thijs bijvoorbeeld op het KDV heel slecht gedronken om 13.00 uur (ik voed hem daar live) en 's avonds had ik behoorlijke stuwing, ik heb rond 21.30 uur 140cc gekolfd en hem gewoon kunnen voeden om 23.00 uur.

Kun je me misschien wat tips geven?

2. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb eigenlijk nog een vraag die ik eraan vast wil plakken:

De laatste 3 dagen drinkt Thijs slechter aan de borst, heel onrustig: vaak loslaten, om zich heen kijken, maar soms ook alleen spartelen (en niet per se ergens naar kijken).
    Vanmiddag begon ie wel goed te drinken, maar na een tijdje was het spartelen. Daarna is hij dan wel tevreden, maar het lijkt erop dat hij toch weinig drinkt, want ik heb nu al 3 keer moeten kolven 's avonds vanwege stuwing (gister en eergister rond 9.30 uur, maar nu heb ik net al moeten kolven).

Waar kan dit door komen? Ik dacht eerst dat het met fruit te maken had, maar nu heb ik het fruit na die voeding gegeven en maakt het dus geen verschil. (ik ben begonnen rond half 10 z'n fruit te geven, vandaag heeft ie het rond 15.00 uur gehad.)

Of zou het een soort tepelverwarring kunnen zijn? Doordat hij nu borst, fles, speen en lepel krijgt om van te eten/drinken?

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Excuses voor het late antwoorden, een griepje en de Sint hebben de boel aardig opgehouden.

Om te beginnen met het afbouwen. Kies die voeding waarop je het makkelijkst kan ingrijpen als je na het overslaan teveel stuwing krijgt. Er zijn geen standaard regels voor maar gevoelsmatig zou ik die van 13 uur laten vallen. Dan kan je na de nacht wel goed leeg worden om de dag te beginnen en voor de nacht nog goed leeg voor het slapen. Mocht je overdag teveel stuwing krijgen dan kan je makkelijker heel even de spanning er iets afhalen (kolven met de hand of een kolf). Na verloop van tijd zal je ook op dat tijdstip geen voeding meer aanmaken.

Over het aanhappen, tja, daar kan ik niet direct iets over zeggen. Ik verwacht niet dat hij ineens verward raakt. Hij beheerst immers alle technieken. Misschien last van doorkomende tandjes of iets anders. Soms is dat reden om niet overtuigend aan te happen.
    Soms kan het zijn dat bijvoorbeeld de menstruatie weer op gang komt, de smaak van de melk veranderd en de productie/melkstroom is wat minder. (Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe ver je daarmee bent). Als dat het geval was dan weet je dat na een aantal dagen en herstelt het zich weer na de menstruatie.

Succes

Ilse

4. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je reactie!

Als het niet echt uitmaakt ga ik de ochtend voeding denk ik laten vallen, want het lijkt vaak al of hij niet genoeg krijgt. Soms geef ik hem daarna nog een klein flesje.

Het loslaten is denk ik niet door tandjes of menstruatie. Tandjes heb ik naar gekeken, maar ik voel echt nog niks en zie ook geen bobbels etc op zn tandvlees.

Menstruatie is het denk ik niet omdat ik nog steeds niet ongesteld ben.

Maar heb uiteindelijk het idee dat ie vaak gewoon teveel afgeleid is (hij vind het heel leuk om naar papa te kijken tijdens het voeden) en soms is hij te moe om te drinken, ik merk dan erg dat hij steeds zuigt, maar zodra hij echt een slok naar binnen krijgt gaat ie piepen en laat ie los, als ik dan zn speen geef valt ie haast in slaap.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Het kan heel goed dat je de ochtend voeding laat vallen. Wat je beschrijft over afgeleid zijn is heel herkenbaar. Heel vaak helpt het om in een prikkelarme omgeving te voeden. het is echt zo'n fase.....heel vervelend.

Succes in elk geval en fijne feestdagen

Ilse

Share This Page