Hongerig of normaal?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Merijn, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn mannetje weegt zo'n 5400 gram en krijgt 6 voedingen van 150 cc op een dag, op de volgende tijdstippen:
    08.30
    12.00
    15.30
    19.00
    22.30
    04.00/05.00 (maar net wanneer hij wakker wordt)

We voeden hem niet op verzoek omdat hij toen we dat wel deden de neiging had om veel te veel te drinken (toen nog borstvoeding) waardoor ie veel last had van buikpijn/krampen (en heel hard groeide, maar dat was geen probleem als ie er niet zo'n last van had).

Nu is het nog steeds zo dat hij zo'n 3 kwartier voor zijn voeding onwijs onrustig. Als hij zijn speen dan niet krijgt, zet hij het op een krijsen. En die speen valt er om de minuut uit. Ik ben dus meestal voor zijn voeding 3 kwartier met hem in de weer om hem rustig te houden totdat het tijd is.

Nu vraag ik mij af of dit nou normaal is (ik kan me voorstellen dat je voordat het etenstijd is al wat honger begint te krijgen) of dat ik er misschien wat mee moet doen? Bijvoorbeeld hem toch iets meer gegeven, of hem een ander voedingsschema aanbieden? Ik weet het niet zo goed omdat ie in principe ruim voldoende cc binnen krijgt... Maar het zorgt er wel voor dat ie vaak al ruim voor zijn voeding niet meer kan slapen en dus ontzettend onrustig is. Ik neem aan dat ze hem straks op het kdv ook niet constant bij zich kunnen houden als hij honger begint te krijgen?

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hij krijgt trouwens friso comfort vanwege veel spugen. Spugen doet ie nog steeds wel eens, maar niet meer na iedere voedingen in grote hoeveelheden. Ik denk nu gemiddeld zo'n 1 a 2 keer per dag zo'n 20 cc.

3. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    Hoi,

lijkt mij dat al gewoon honger heeft dan hoor. Wij hebben hier ook een onwijs vreetzakje! Meneer melde zich in de eerste maanden om de 2 en half uur. Wij zijn voeding voor hongerige baby´s gaan geven en toen ging het prima. Heb trouwens ook nooit moeilijk gedaan over flesjes eerder of extra geven, dus bij mij zou ie gewoon 3 kwartier eerder eten!

4. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Je zou inderdaad kunnen overwegen om andere voeding te geven die een meer verzadigd gevoel geeft. Maar het moet zoals ik begrijp dan ook weer iets zijn tegen het spugen. Wellicht even overleggen met het CB. Ik heb ook wel eens gehoord dat er johannesbroodpitmeel wordt toegevoegd aan een voeding om deze dikker te maken.

Het is natuurlijk heel zielig voor jouw kindje als jij 3 kwartier hem probeert af te leiden van zijn honger. Hij wilt gewoon eten!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha ja het is ook heel sneu, hij trekt dan echt een pruillipje. Arme schat :) Hij heeft vannacht overigens langer doorgeslapen waardoor ik nu 5 voedingen geef ipv 6 maar dan wel in een grotere hoeveelheid. En tot nu toe houdt ie dat veel beter vol. Dus hopelijk slaapt ie aankomende nacht weer langer want dan kan ik deze trend doorzetten en dan is hij volgens mij ook meer tevreden.

Voeding voor hongerige baby's is inderdaad wat lastig met friso comfort. Ik heb wel eens gelezen hier dat de combinatie friso comfort en friso extra (voor hongerige baby's) geen succes is. En ik ben bang dat als ik overstap (bijv. extra combineer met nutriton) zijn ontlasting weer moeizamer zal gaan (dat was ook een probleem bij hem).

6. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    En als je gewoon de comfort combineert met Nutriton?

Comfort is, naar wat ik heb begrepen, ook lichter verteerbaar dus is het logisch als hij wat sneller honger krijgt. ;)

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

In comfort zit al johannesbrootpitmeel, ik weet niet of het mengen met nutriton dan wel mag eigenlijk?

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    en forte met johannes spul erin, zo deden wij dat en ging perfect!

9. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Merle, ik zou 5x180 gaan aanbieden...

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat doen we nu en dat gaat inderdaad een stuk beter! Hij heeft vannacht doorgeslapen tot kwart over 6 en ik heb het weten te rekken tot 7 uur. Dus ik kan dit patroon doorzetten :)

Nu vraag ik me alleen af wat ik moet doen als ie bijv. komende nacht toen weer om een 6e voeding vraagt? Want dan krijgt ie dus te veel?

11. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Bij mij op het cb zeggen ze dat je de nachtvoeding niet mee hoeft te tellen. Hiermee halen ze vaak in wat ze overdag te weinig krijgen... Hoe lang doet hij over de fles?

12. LovelyDK

kissie dat is absoluut niet waar.. waarom zou de nachtvoeding niet mee tellen? Is precies dezelfde fles!

Merle, dat dacht ik al :) zo ging het bij K. ook... waarsch. komt die niet meer voor een flesje nu, omdat hij overdag genoeg binnen krijgt... je kan hem vast rekken met een speentje tot de volgende voeding... hier is nu echter het probleem ontstaan dat hij snachts een fles wil en ik vrees dat ik over moet op nutrix in de laatste fles

13. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Ja dat zeggen ze hier op het cb....

14. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    die nachtfles hoor je er gewoon bij te tellen hoor.

persoonlijk vindt ik 200 voeding (180+de schepjes) redelijk veel voor een kleine van 6 weken. wat ik niet zou doen, is gaan lopen rekken. mensen houden nog steeds te veel vast aan die standaarden van 3-4 uur er tussen houden, als jij trek hebt ga je ook eten, en zo is het met die kinderen ook, als ze honger hebben ga je toch niet wachten, dat vind ik zo zielig.

het het eens een keer bij de pfaffs gezien, de kleine was aan het huilen tot en met, maar kreeg geen flesje want hij mocht :confused: nog niet, hij moest nog 45 min wachten :(

als ik zie dat de kleine 6 flesjes drinkt van 165 en die schijnbaar ook nodig heeft zou ik daar niet te veel problemen van maken hoor. ik zou het zeker niet gaan rekken, wat je wel zou kunnen proberen is wat nutriton bij de voeding te doen zodat hij er meer moeite voor moet doen en wat moeier zal zijn en misschien wat langer zal kunnen wachten.
    succes meis

15. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Ik moet zeggen dat ik 5*180 ook veel vind voor een kindje van 6 weken. Als hij dat verder gewoon mag hebben en lekker mee drinkt, is dat natuurlijk prima. Het risico bestaat alleen dat als hij 6 weken verder is niet meer tevreden is met 5*180 omdat hij gewend is geraakt aan deze hoeveelheid. En dan?

Met 5400 gram zou hij in principe 810cc voeding mogen en maximaal 910cc. Nij krijgt hij dus al het maximale wat een kindje in principe aan voeding mag hebben.

16. LovelyDK

Ja maar op een gegeven moment moet je wat... ik denk dat K. met de 6 weken ongeveer ook al op 5x180 zat.. ligt er ook heel veel aan hoe groot/zwaar je kindje is en hoe hard hij/zij groeit...

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik kan nu moeilijk gaan minderen, hij krijgt namelijk al 2 weken een ruime hoeveelheid aan voeding. Daarmee vererger ik het probleem toch alleen maar? Toen hij nog aan de borst dronk, dronk ie waarschijnlijk nog veel meer (in verhouding met zijn gewicht) aangezien hij toen ook 2 keer zo hard groeide en er zelfs buikpijn van kreeg. Hij was al zwaar bij zijn geboorte dus ik persoonlijk denk dat hij gewoon die voeding nodig heeft.

En niet rekken vind ik ook wat vreemd... Dan moet ik hem dus minder gaan geven ofzo? Omdat niet rekken zou betekenen dat ik hem ook vaker moet voeden. Maar dan verschuif je het probleem volgens mij ook alleen maar. Daarbij heb ik al aangegeven dat hij zich voorheen overat toen ik nog voedde op verzoek. Hij drinkt gewoon door. Na die 180 cc die ik nu geef zou hij nog steeds door kunnen drinken.

Overigens gaat het nogmaals nu goed. Hij krijgt dezelfde hoeveelheid, alleen in minder flessen waardoor ie 's nachts langer zonder doet (en hij komt ook niet eerder dus dat geeft ie zelf aan) en hij overdags nu gewoon tevreden is tussen zijn voedingen. Ik laat er nu 4 uur tussen (voorheen 3,5 uur) en nu slaapt ie zelfs meestal nog op het moment dat ie de volgende fles alweer moet!

Trouwens, die richtlijn van max. 180 is er toch niet voor niets? Hij is lijkt mij niet opgesteld om vervolgens te zeggen dat het niet zou mogen...

180 maal 5,4 is trouwens 972 en geen 910. En hij krijgt nu 5 keer 180 cc is 900 cc (ik laat 20 cc van de 200 staan namelijk, dus hij krijgt geen 200 cc per keer). Hij zit dus nog niet eens op zijn max.

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hij doet nu overigens 15 minuten over zijn fles... Dat was voorheen sneller dan 10 minuten (toen ik nog geen comfort gaf) dus gelukkig al een hele verbetering...

19. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Lars is net zo oud en weegt 5,6 kg. Hij krijgt 6 flessen van 135 water en 4,5 schep omdat ik nog niet naar de 5 scheppen wil... Lars heeft ook wel eens te vroeg honger en dan rek ik ook wel eens met de speen hoor. Anders kom ik 's avonds in de knoei, dan kom ik niet rond 23 uur uit....

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh ja dat was voor mij inderdaad ook een reden om wel te rekken omdat je anders 's avonds niet goed uitkomt. Het is ook niet zo dat Tobe ontroostbaar is op moment van voeden, ik moest hem alleen echt vermaken met de speen ;)

Lars is trouwens ook een flinke jongen! :D

Deel Deze Pagina