Van een ruggenprik kan je meer erge bijwerkingen krijgen dan van dat pompje, zou niet zomaar een epiduraal ophemelen alsof het niks is.. Besef je namelijk wel goed dat een epiduraal alles stil legt met het gevolg dat dat zo kan blijven als hij verkeerd gezet wordt, of dat je hier ook zo heftig op reageert dat je dezelfde bijwerkingen qua ademdepressies krijgt, zeker als hij iets te hoog zit..
Ik ben een paar dagen geleden bevallen en heb voor een ruggenprik gekozen omdat ik al vanaf 4 cm persdrang had. Echter werkt de ruggenprik dan niet, zo bleek. Dus ruggenprik uitgezet en aan het pompje. Ze waren er van overtuigd dat dat beter zou gaan. De weeen waren voor mij nog net zo sterk, het enige verschil was dat ik tussendoor steeds wegviel en ze me terug moesten roepen omdat ik 'even moest ademen'. Op dat moment kon het me weinig schelen maar ik zou het niet weer willen/durven gebruiken. Wil je niet bang maken TS, maar er zitten meerdere kanten aan!
Bbbrrr als ik sommige verhalen zo lees.... Krijg er de kriebels van. Ik snap heel goed waarom in sommige gevallen medicatie nodig is. Maar echt zolang het zonder kan probeer ik het zonder. Misschien ben ik gewoon een bange poeperd, maar ik vind als ik dit allemaal zo lees veel toch eng. Vooral over dat doorademen jeetje je zou er maar in blijven hangen pff.
Ik vergat ook telkens te ademen. Gelukkig was mijn vriend er bij om er op te letten. Daarbij vond ik het spul lang niet krachtig genoeg.
Het 'stoppen met ademen' wordt naar mijn mening vertekend weergegeven. Het werkt met morfine en morfine-gerelateerde medicatie als volgende: Het doorgeven van de prikkels richting de hersenen wordt beïnvloed. Hierdoor kunnen er apneus ontstaan, dat zijn korte pauzes in de ademhaling. Echter, reageert de een er wat sterker op dan de ander, maar valt een ademhaling niet zomaar stil zonder weer gecorrigeerd te worden. De prikkelgeleiding is beinvloed, niet compleet onderbroken. 9 van de 10 keer reageert het lichaam zelf ook weer op het uitblijven van de ademprikkel door adem te halen. Tijdens het toedienen van hoeveelheden morfine die van invloed kunnen zijn op het ademen wordt je zoals het hoort in de gaten gehouden ook met je bloeddruk en polsslag. Deze lopen samen met de ademhaling (algehele conditie bekeken van een mens) Er blijven wel echter mensen die een bepaalde reactie geven op morfine krijgen waardoor het gebruik afgeraden wordt
Het is ook niet mijn bedoeling om gelijk naar medicatie te grijpen hoor, maar zou wel zelf de keus daarin willen hebben en niet omdat de regering ineens besluit dat het pas met 6 cm mag....dat bedoelde ik er eigenlijk mee
Ik heb ook ervaring met het pompje, maar geen enge ervaringen van stoppen van ademen of dat ons zoontje er last van heeft gehad. Ik vond het heel erg fijn en zou het eventueel een volgende keer weer willen. ik kreeg het ook pas vanaf 6 cm. Had het wel eerder gewild, maar dan moest ik nog te ver idd tot de 10 dus dat mocht niet. Helaas..haha.. ik vind het super dat er pijnstilling is en heb er totaal geen spijt van of het gevoel gehad dat ik het natuurlijk had moeten doen. Pak ook pijnstilling als ik om wat voor reden ook pijn heb..dus why not. En zoonlief doet t prima hoor Succes!!
Ik heb ook remifentanil gehad tijdens mijn bevalling en heb geen enkele keer een adempauze gehad. Werd er wel heel rustig van, maar ook tussen de weeën door sliep/viel ik niet weg. Voor mij haalde het de scherpe randjes ervan af en ik zou er zo weer voor kiezen. Onze dochter had ook nergens last van na de geboorte, hadden ze overigens ook niks over gezegd! Aan elke vorm van pijnstilling zitten risico's en hoe je erop reageert is per persoon verschillend, dat kun je van tevoren nu eenmaal niet weten. Wat ik wel weet is dat ze je sowieso goed in de gaten houden, ik heb me dan ook nergens zorgen om gemaakt wat dat betreft. Ze kwamen regelmatig even kijken en verder had ik ook een hartslagmeter om Als je je er niet prettig bij voelt zou ik het niet doen, en mocht je het toch doen en op dat moment er een naar gevoel van krijgen kun je altijd vragen of ze het pompje weer afkoppelen, binnen enkele minuten is het spul uitgewerkt.
Maar misschien is het wel niet nodig! Kan je ze goed opvangen. Zonder pijnbestrijding heeft ook veel voordelen. Ik was heel helder, je mag je bed uit en na de bevalling kon ik snel lekker naar huis. Ik had trouwens hetzelfde als jij hoor. Dat pompje leek me het enige acceptabele voor mij haha. Hoewel ik bij een volgende de geboortetens ook wel interessant zou vinden.
Ik heb tijdens mijn bevalling ook zo'n pompje gehad en ik zou het bij een volgende zo weer doen. Nergens last van gehad. Ik had al 14 uur hevige weeeen en pas 5 cm ontsluiting. Ik vond het echt fijn! Het haalde de scherpe kantjes eraf, ik werd er een beetje duf van, maar niet slaperig en zeker geen problemen met m'n ademhaling. Zoonlief heeft ook nergens last van gehad. Van te voren had ik bedacht om thuis te bevallen, maar wat was ik 'blij' toen ik eenmaal in het ziekenhuis was (omdat de ontsluiting niet vorderde) en pijnstilling kreeg. Als ik had gekund had ik het liever zonder pijnstilling gedaan, maar ik was echt gesloopt.
Ik ben vandaag uitgeteld. Dus weet nog niet hoe het is met of zonder pijnstilling de bevalling! 1 ding weet ik wel de ruggenprik zou ik zelf niet willen. Zou zelf de prik in mijn bovenbeen willen mocht het zover zijn dat ik pijnstilling wil. Maar wil graag in bad bevallen dus in dat geval kan ik niks pakken want dan gaat dat niet door. Ik had ook de risico's gelezen bij het pompje en zag er ademstilstand bijstaan en dan denk je toch wel even dat word hem niet. Denk dat het bij iedereen verschillend is wat de bijwerkingen zijn en hoe het uitpakt. zijn ook genoeg verhalen waar de mensen juist blij zijn met het pompje. veel kiezen voor de ruggenprik maar dat is ook niet alles daar kan ook vanalles mee mis gaan maar hierbij denken veel mensen dan niet aan. Je moet doen waar je je goed bij voelt. en wie weet lukt het je wel zo zonder pijnstilling.
Mmmm nou ik was zoooo blij met dat pompje!! Ik kreeg het bij 5/6 cm en heb tot de 10 cm liggen slapen!! Kon me goed ontspannen erdoor en ging ook mega snel naar de 10cm. Ik wist niet dat je dit erdoor kon krijgen....wou eigenlijk bij een 2e er ook om vragen...
Ik beval in VUmc en daar bieden ze het ook niet standaard aan, voornamelijk vanwege de adempauze. Het is wel mogelijk het te gebruiken maar dan moet je er apart voor tekenen, zodat het ziekenhuis niet aansprakelijk kan worden gesteld. Tijdens de bevallingscursus die ik had, begreep ik van degene die de cursus gaf, dat er iemand is overleden na gebruik van dit middel en dat ze daarom zo voorzichtig zijn. Niemand weet de lange termijn effect van remifentanil.
In Zwolle is er onderzoek gedaan naar deze vorm van pijnstilling tijdens de bevalling, dit is ook gepubliceerd in het ntog (tijdschrift voor obstetrie en gynaecologie) dit onderzoek liep van 2007-2009 en nog steeds gebruiken ze het in Zwolle heel regelmatig (en het is 1 van de grootste ziekenhuizen van Nederland wat verloskunde betreft) http://www.ntog.nl/dynamic/media/3/documents/NTOG%202011-07.pdf deel van de conclusie was: Resultaten: Van 543 patiënten bevielen er 479 vagi- naal. De gemiddelde duur van het gebruik van de PCA- remifentanil was 2,29 uur. Er deden zich geen ernsti- ge, onomkeerbare maternale problemen voor. Bij 10% van de patiënten daalde de saturatie onder de 93%, wat te verhelpen was met zuurstoftoediening. Uit de VAS-score bleek een halvering van de pijnervaring na de start met remifentanil. Ook bij de neonaat waren er geen problemen die te wijten waren aan het gebruik van de PCA-remifentanil. Over het algemeen waren de patiënten erg tevreden over deze vorm van pijnstilling. Conclusie: Er deden zich tijdens het gebruik van de PCA-remifentanil geen maternale ernstige en onom- keerbare problemen voor. Ook waren er geen foetale of neonatale problemen ten gevolge van de remifen- tanil.
Ik heb ook een pompje gehad terwijl ik die eerst niet wilde. Vanaf 5/6 cm gehad en bijna tot de volledige ontsluiting lekker gedoezeld tussen het wegpuffen door. Wat een uitvinding!
Het gaat er om dat vaak alleen de negatieve verhalen worden verteld en dat vrouwen bang worden van die verhalen. Aan elke pijnstilling tijdens een bevalling zitten risico's. Daarom zeg ik ook dat je zekersteweten goed in de gaten word gehouden en omdat remifentanil zo snel uit je lichaam is kan het ook heel snel worden gestopt.