Geen Reuma wel Hypermobiliteit

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dienares, 18 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja dat klopt helemaal, maar hypermobiliteit is geen ontstekingsaandoening, dat is juist de crux. Er kunnen wel ontstekingen ontstaan, maar die ontstaan door overbelasting. Je kunt met hypermobiliteit best ontstekingsvrij leven.

RSI is toch ook geen reuma, daar kun je het het beste mee vergelijken. De ontstekingen bij hypermobiliteit zijn niets anders dan RSI. Ontstaan dor overbelasting.

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Niet van het meest negatieve uit gaan. ik heb met mijn hypermobiliteit niet eens BI gekregen en het is ook helemaal niet gezegd dat je het na je bevalling houdt.

Kans is wel dat je bevalling vlot zal verlopen, dat is dan weer een voordeel. ;)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Toch vreemd dan dat op de site van het www.reumafonds.nl onder Soorten Reuma ook Hypermobiliteit genoemd wordt. Dat het niet aantoonbaar is in het bloed is geen reden dat het geen reumavorm is, dan is Fybromyalgie dat ook niet! Je zou toch denken dat het reumafonds het wel zou weten, niet?
    Mijn oude reumatoloog kon alleen artritis en artrose diagnosticeren, tegenwoordig zijn er ook andere onderzoeksmethoden om bepaalde reumavormen vast te stellen.

@Dienares: ga eens praten met je huisarts, misschien kan hij je verder helpen met een medische urgentie/indicatie! Je kan trouwens op indicatie wel thuiszorg krijgen, dat wordt ingeschaald aan de hand van je inkomen, dus als je weinig inkomen hebt, betaal je minder.;)

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Blijkbaar is de definitie REUMA niet duidelijk. Want volgens mij is artrose ook geen reuma, dat is namelijk gewoon slijtage van je kraakbeen. Mijn moeder heeft artrose, maar geen reuma. Artritis is wel weer reuma.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb artrose en dat is zeer zeker een vorm van reuma.
    Vaak verward met "gewone" ouderdomsgewrichtsslijtage.

"Artrose
    Artrose is de meest voorkomende vorm van reuma in Nederland. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben artrose. Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit en op den duur kan het zelfs verdwijnen. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën en heupen."

Alles over reuma valt te lezen op www.reumafonds.nl .

6. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik ga niet in discussie over de teksten van het reumafonds. Ook hier zullen we het niet eens worden. Er zijn evenveel sites die artrose wel en geen reuma noemen. Gelijk aan hypermobiliteit denk ik.

7. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Wat een gedoe allemaal, haha.
    En wat betreft RSI, ik wou dat ik dat weer kreeg en dat dit ophield. Ik heb in 2003 en 2004 RSI gehad, nou dat was wel uit te houden. Ik had toen de pijn alleen aan mijn polsen. Maar nu heb ik overal pijn, mijn bekken, schouders, enkels, knieeen, polsen, vingers en rug. Pfff
    Vanacht haast niet geslapen van de pijn in mijn linkerschouder. Ik kon geen juiste lighouding vinden.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Dienares: dat zal destijds dus geen RSI zijn geweest bij jou... maar ook al symptomen van hypermobiliteit die niet herkend zijn....
    Maarrehm, om nogmaals terug te komen op je vraag rondom huisvesting, hulpmiddelen en ondersteunende hulp: als jij fysiek niet in staat bent de dingen te doen die je zou moeten doen, heb je vanuit de AWBZ recht op hulp daaromtrent. Geef het aan bij je arts, overleg met hem en vraag een verwijzing naar een ergotherapeut: die kan jou, behalve ondersteuning bij aanvraag van de juiste hulpmiddelen e.d., ook helpen om samen met je te zoeken naar manieren om zorg voor je kinderen en huishoudelijke taken te doen met zo weinig mogelijk fysieke belasting!

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Die RSI was dus idd een gevolg van je hypermobiliteit.

Lastig dat je niet kunt slapen. ik zou iig even contact opnemen met je fysio, dat gaf mij heel veel verlichting.

Deel Deze Pagina