Mijn schoonmoeder past drie dagen per week op mijn zoontje, als ik ga werken. Nu ben ik hier heel erg blij mee, het spaart me handenvol geld en voor mijn zoontje is het ook fijn. Nu vertelde ze me laatst dat hij altijd huilt als ze hem de fles geeft. Heel vreemd, want dit doet hij thuis echt nooit. Toen ik vandaag uit mijn werk kwam, moest ik hem bij haar eventjes de fles geven want ik moest meteen door naar een afspraak in het ZH. Ze maakt de fles warm en als ze hem deze geeft, begint hij te huilen en is erg onrustig. Heb het toen van haar overgenomen en ik merk dan dat de fles gloeiend heet is! Ik zeg: "de fles is veeeeel te warm!!!". "Oh ja?, zegt ze, "ik doe dat altijd zo". Ik laat haar een vinger in de fles steken om te voelen en het is echt heel warm. Gezegd dat het niet gek is als hij dan huilt en niet drinkt. Maar ik irriteer me er mateloos aan, en ik denk; hoe vaak heeft ze hem niet al zo'n gloeiend hete fles laten drinken!! Echt zielig. Ik vind ook eigenlijk dat het erg raar is dat ze dit niet checkt. Dit is toch het eerste wat je doet als je een flesje maakt? Pff zo zijn er wel meer dingen waarvan ik denk: OMG! Zo heeft ze ook eigen kleertjes voor mijn zoon. Wat heeft dit voor zin? Ik geef altijd een extra setje mee dus het is gewoonweg niet nodig. Vaak als ik hem ophaal, heeft hij dus een vreemd truitje aan (omdat hij dan opeens erg gespuugd heeft ofzo)... Het is dan de bedoeling dat ik deze kleertjes was en dan weer aan haar teruggeef. Zo zijn er wel meer dingen. Ik vind het maar erg vreemd....en heb vaak zoiets van HALLO het MIJN zoon! Ik probeer hier altijd op een subtiele manier iets van te zeggen...want ik wil haar ook niet voor het hoofd stoten want ik ben erg dankbaar dat ze op wil passen. Stel ik me nu aan?
Als ze drie dagen oppast, dan zou ik toch wel goede afspraken maken en duidelijk aangeven wat je wel/niet wil (en bij sommige dingen ook gewoon accepteren dat ze het misschien anders doet, maar dat dat niet per sé fout is - bv. dingen als 'eigen' kleertjes zou ik apart vinden, maar ik zou er geen drama van maken). En als ze zich daar niet aan kan of wel houden, dan moet je je, denk ik, de vraag stellen of je dan wel wilt dat ze oppast. Misschien kan je vriend/man dit ook wel met haar bespreken? Is toch makkelijker als het 'eigen' is, denk ik.
Dat van die veel te warme fles zou ik zeer zeker goed op het hart drukken dat dat niet goed is. Het feit dat ze eigen kleertje voor hem heeft is misschien vreemd, maar ik vind het ook eigenlijk wel een beetje lief. Weet niet of het haar eerste kleinkind is, maar vaak bij de eerste gaan opa en oma helemaal los (ook in het kopen van kleertjes). Misschien dat je haar de volgende keer kan vragen of je zoontje in de pyjama moet brengen en zij haar aankleed of dat je hem zelf kleertjes aan moet trekken
Dat van die kleertjes vind ik wel lief. Ze vindt het duidelijk leuk om met haar kleinkind te tutten en als hij dan toch verschoond moet worden, laat haar dan lekker los gaan . Maar dat van die fles is erg zielig, gaan andere dingen wel goed, bijvoorbeeld het middagslaapje? Dat je iets over het hoofd ziet, ook je schoonmoeder, is op zich menselijk. Daarom krijgt iedereen advies van de kraamzorg over de basis, dan maak je dat soort fouten als het goed is niet meer. Maar die voorlichting is voor haar natuurlijk een eeuwigheid geleden. Misschien haar op gastoudercursus (of hoe die certificering dan ook heet) sturen (op jouw kosten natuurlijk), dan is ze weer helemaal bij.
Die fles kan echt niet, maar wat is in godsnaam toch het probleem met schoondochters als schoonmoeders kleren heeft? Ze past 3 dagen per week op, wees blij dat ze daar zo blij mee is dat ze zelfs kleertjes voor hem heeft? Mijn moeder past niet structureel op (ze werkt nog fulltime) maar soms gaat hij er in het weekend heen om gezellig te logeren. Nou je zult wel schrikken hoor maar mijn zoon heeft daar een eigen kamer, met commode, bedje, speelgoed en heel veel kleren. Super toch dat ze zoveel om haar kleinkind geeft dat ze alles in huis heeft?! Dat van die fles, nogmaals, daar moet je het écht over hebben dat kan nl. ECHT niet. Je schoonmoeder past structureel op dus je moet goede afspraken maken. MAAR wil je echt een oppas? Dan moet je maar eens bedenken wat een gastouder/kinderdagverblijf kost. Oma zal altijd ook oma zijn ipv een oppas. En daar is niks mis mee. Mijn oma heeft vroeger altijd op mij opgepast en wat ben ik daar als kind toch ontzettend blij mee geweest. Heerlijk, die onverdeelde aandacht, leuke dingen doen etc. Tuurlijk moest ik naar haar luisteren, maar dat is toch altijd anders als een "normale" oppas. Tuurlijk moet je afspraken maken, maar je ergeren aan kleine dingen zoals extra kleertjes? Kom op! Je hebt gewoon gratis oppas die ook nog eens erg veel om je zoon geeft daarom koopt ze die kleertjes. Laat haar ook gewoon in haar waarde, dat zal een hoop schelen.
Hmm die kleertjes is wel schattig maar eerlijk gezegd vooral ook heel vreemd! Als de moeder kleertjes aantrekt en schone meegeeft waarom dan andere ( eigen) kleertjes aandoen. Enneh wat betreft die fles, daar zou ik wel echt boos im worden, is echt niet normaal!
De fles zo heet kan natuurlijk niet maar die andere dingen.. Mijn schoonmoeder heeft bij haar thuis een heel kamertje voor Jamila ingericht. Ook heeft ze een aantal setjes kleding,luiers,doekjes enzo. Dat is toch alleen maar handig? Zo hoef ik niet steeds een volle luiertas mee te geven.. Natuurlijk geef ik extra kleding mee maar als Jamila kleding aanheeft wat mijn schoonmoeder gekocht heeft, ook prima. Zolang ze maar iets aanheeft
Bedankt voor jullie reacties! Van die kleertjes heb ik ook geen drama gemaakt hoor, maar ik vind het toch een beetje raar (vooral ook omdat ik zelf altijd een extra setje meeneem). Het is haar eerste kleinkind, dus ik begrijp dat ze helemaal hotel de botel is, maar ergens gaat het me soms een beetje te ver. Zo heeft ze ook haar eigen maxicosi (is eigenlijk overbodig want als ik hem breng, zit hij al in zijn eigen maxicosi). Ze heeft ook een kamertje voor hem hahaha Maar dat vind ik ook allemaal niet erg. Het gaat zich denk ik erom, dat ze een beetje "claimend" gedrag vertoont. En ik ben er zeker een voorstander van dat bij oma dingen nu eenmaal anders gaan als thuis, dat was bij mijn oma ook zo. Maar de grote lijnen moeten toch wel gelijk zijn vind ik. Altijd als ik hem op ga halen, is hij wakker. Slaapjes doen gaat dus niet goed. Nu is dit thuis ook al lastig en moet ik veel moeite doen om hem in slaap te krijgen, maar als hij niet slaapt is hij vaak erg jengelig. Ik geef haar altijd tips hoe ze dit als beste kan doen maar ja... Ze gaat ook de hele dag op pad met hem, naar de bank, naar de markt, op bezoek enz. (in de auto, uit de auto, in de wagen, uit de wagen) waardoor hij aan het einde van de dag soms erg overprikkeld is. Ik krijg hem dan krijsend terug. Ook als ze hem wel eens op komt halen, geeft ze me nog niet de kans om hem even te knuffelen voordat hij weggaat. Ze is dan zo "in de ban" van haar kleinkind dat ze niets meer om haar heen meekrijgt ofzo Van een kant wel lief natuurlijk, maar ook soms wel irritant hoor. Ik vind het wel moeilijk om hier een middenweg in te vinden.
Omdat dit geen gewone oppas of gastouder is maar oma van het kind. Het is ook haar kleinkind en waarschijnlijk een kleine wijze waarop ze haar liefde wil uiten. Ze mag 3 dagen per week met hem tutten, dus snap ik wel dat ze ook graag iets 'van haarzelf' wil doen. Waarom zou dat raar zijn? Koopt de oma van jouw kinderen nooit iets onbenulligs of onnodigs voor hem? Qua fles: ik zou haar een duidelijke instructie geven en samen uitzoeken hoe lang de fles in haar magnetron moet staan (dat is verschillend). Ook op haar pols laten voelen wat de juiste temperatuur is, zodat ze een graadmeter heeft. Mijn schoonmoeder wist dit ook niet, ik moest haar echt overtuigen dat je de fles niet na het drinken in de koelkast kunt zetten en later weer opwarmen.
Tja. Ze blijft een oma, tuurlijk wil ze met haar (eerste!) kleinkind pronken. Als jullie samen geen goeie afspraken kunnen maken of jij je niet bij dingen van haar neer kunt leggen dan zou ik naar een kinderopvang gaan kijken. Dat kost je wel geld maar daar kun je wel dingen eisen. Dat kun je bij je schoonmoeder een stuk lastiger, ook omdat ze het gratis doet etc.
Communicatie ... En anders gewoon je kind naar een KDV brengen. Dan kan oma oma zijn en niet de opvoeder ... Oma heeft duidelijk iets fout gedaan met betrekking tot de fles, maar blijkbaar wist ze zelf niet beter en ik lees ook nergens dat ze het toch op haar manier wil doen. Kan je natuurlijk heel boos worden en oh, wat een draak van een schoonmoeder ... Maar ze neemt het toch van je aan? En qua kleertjes ... Ach ... Als dat het ergste is. Ik vind het wel lief.
Je opmerking 'het is MIJN kind' zou bij mij als schoonmoeder de reactie opwekken van 'zorg er dan ook zelf voor!' Breng hem anders naar het kinderdagverblijf daar claimen ze tenminste niet. Sterker nog, je kind moet de beschikbare tijd van de leidsters delen met velen anderen, ook wanneer hij huilt en zij hun handen vol hebben. Ik denk dat, als jij een schoonmoeder hebt wie met liefde oppast, je daar blij mee mag zijn en haar ook haar plezier moet gunnen. Zelfs als jij je wenkbrauwen erbij optrekt.
Hmm misschien ben ik overgekomen dat ik niet blij ben met mijn schoonmoeders hulp? Tuurlijk ben ik daar blij mee! Zoals ik al zei, ook voor mijn zoontje is het fijner om bij familie te zijn dan bij vreemden in een opvang. En ik zeg ook niet tegen haar het is MIJN kind dus je moet doen wat IK zeg. Maar door al die dingen, krijg ik soms wel een beetje dat gevoel. Ze slaat bepaalde dingen die ik belangrijk vind gewoon soms in de wind, en dat vind ik lastig. Laatst had ze hem omdat hij een uurtje gehuild had gewoon maar een zetpil gegeven. Mijn vriend was hier erg boos om. Dat soort acties vind ik erg lastig, ook om duidelijk te maken dat ik dit niet oke vindt. Maar nogmaals: ik ben HEEL blij dat ze op wil passen! En het zal ook uiteindelijk allemaal wel goed komen, maar moest het ook eventjes van me af schrijven. Die gloeiend hete fles was ff de druppel die mijn (niet altijd even redelijke) emmertje deed overlopen...
Heb je een oppasboek? Ik gebruik een oppasboek en omschrijf daar precies hoe ik een flesje oid klaarmaak zodat er geen vragen of twijfels over kunnen komen. Mijn schoonmoeder past 1 a 2 keer in de week op en ik merk ook dat dingen heel anders gaan. Zo slaapt hij maar 1x ipv 2x bij mij wat betekend dat hij voor het avondeten eigenlijk al helemaal op is. Situaties die ik echt vervelend vind bespreek ik met haar, ookal ben ik blij met haar (gratis) oppasdienst, het wil niet zeggen dat alles maar goedgekeurd moet worden.
Begrijpelijk, maar juist daarom: blijf communiceren. Mijn moeder vind mij een ontzettend goede moeder (hoewel ze dat niet had verwacht ) en neemt daarom ook makkelijker dingen van mij aan. Ook zitten we qua opvoeding redelijk op 1 lijn (alleen water, geen snoep/koekjes) dus dat is makkelijk. Ik zou met je schoonmoeder in gesprek blijven gaan en proberen aan te geven wat je niet prettig vindt. Ook misschien iets van richtlijnen aan haar aangeven wat betreft het huilen. Geen manifest, maar gewoon aangeven dat je bijv pas een zetpil wil bij koorts ofzo? Of dat hij gewoon minimaal 1x per zoveel uur even naar bed gaat?
Geef inderdaad goed bij haar aan hoe je graag wil dat de fles gemaakt wordt en hoeveel slaap je kindje nodig heeft en wanneer ze hem in bed moet leggen om drama's te voorkomen. Als hij goed slaapt in de kinderwagen, prima dat ze hem in de kinderwagen meeneemt naar de bank etc. op de slaaptijden. Als jij uitlegt dat hij snel overprikkeld raakt en 's avonds moeilijk in slaap komt omdat ie oververmoeid is, dan zal ze daar vast rekening mee willen houden. De rest van de tijd kan ze heerlijk met hem knuffelen en doen wat ze wil.
Ik stel schema'tjes op over flessen en voedingen, maar voor de rest is de oppasdag voor oma en hoe zij die invult, bepaalt ze zelf (natuurlijk wel binnen de normale grenzen). Maak gewoon een duidelijke instructie over hoe ze de fles moet klaar maken en op welke temp deze moet zijn en hoe ze dat kan voelen. En ja, mijn schoonmoeder heeft ook van alles gekocht voor hem. Een maxicosi (zit ie nooit in), een hele dure buggy (ze heeft m 3 keer gebruikt, want ze past meestal bij ons thuis op en we hebben zelf een kinderwagen), een bedje, babyfoon, bestek, bordjes, kleding, speelgoed, luiers, doeken etc. etc. etc. Dat doen de meeste oma's nu eenmaal. Ik laat haar lekker begaan. Het is haar 1e kleinkind, ze is enthousiast, maar ze verzorgt m fantastisch en het is voor ons ook heel fijn dat ze hem de hele dag bezig houdt. En ja, soms is dat even slikken als je heel netjes bezig bent om je kind geen (iig zo min mogelijk) suiker te laten eten en hij bij oma een heerlijke lange vinger wegkauwt. Maar dat is dan zo. Voor mij is het ook belangrijk dat oma oma kan zijn en niet verplicht wordt tot het volgen van allerhande regeltjes. Ik heb dit bij mijn opa en oma ook altijd net iets meer gemogen en net iets meer zoetigheid gekregen en dat wil ik mijn zoon ook graag mee laten maken.
Ik snap je gevoel wel, ook met die kleertjes. Al is het ook lief. Zo heeft mijn schoonmoeder slofjes gekocht van leer die mijn dochter alleen daar aan mag. We mogen ze niet mee nemen. Dat vind ik ook vreemd. Gevolg is dat ze ze nog nooit aan heeft gehad, want als we daar zijn heeft ze al schoentjes aan van thuis. Maar goed, als dat het ergste is... Wel vind ik dat er een verschil is of je schoonmoeder drie dagen oppast of dat je bij oma op visite gaat. Bij drie dagen oppassen neemt ze een deel van de opvoeding over. Dat ze dat naar eigen inzicht invult is vanzelfsprekend, maar dingen die jij belangrijk vindt moet je kunnen aangeven. Wanneer je op visite gaat mag oma verwennen en teveel snoep etc geven. Maar dit is mijn mening en zo heb ik het mijn moeder afgesproken en bij ons werkt dat goed.
idd zoals al meer is gezegd ga ff goed met oma in gesprek. idd 3 dagen oppassen is ook niet niks voor oma. das bijna de helft van de week dus dan mag/ ga je ook je eigen ritme en ding bepalen. en ja dan zullen er ook boodschappen enzo gedaan moeten worden. ik zou aangeven als ze kleren koopt dat jij ze meeneemt, zodat ze ze veel vaker aan kan, en dan kan je ze nog aandoen als ze naar oma gaat toch? en idd ik schreef toen mijn zoontje klein was alles op voor oma (1 dag in de week) hoelaat de fles, van hoelaat tot hoelaat slapen. wat wel en wat niet. wil niet zeggen dat het dan altijd zo gebeurt maar dan heb jij het iig goed doorgegeven. mijn zoontje slaapt bij oma ook heel slecht, oma zit er de hele dag bij, is geen 2 minuten stil dus kind s avonds helemaal kapot... je bent niet de enige dus!