Hoi mensen, Heb gisteren 20 weken GUO gehad in het ziekenhuis, ivm 1:165 risico die uit de combinatietest naar voren kwam (bloed, geen nekplooi). De conclusie van de GUO was: "geen structurele afwijkingen", "geen stigmata passend bij Down", maar wel twee soft markers waardoor ik met 30 weken terug moet komen. Namelijk, iets verwijde nierbekken en een cyste in het hoofdje. En de aanwezigheid van twee softmarkers betekent dus meer kans op een chromosomale afwijking, al hoewel deze twee niet echt op een Down duiden en los van elkaar vrij onschuldig zijn... Ik ben nog steeds tegen een invasieve test, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen bij wie ook twee (of meer) soft markers zijn gevonden. Wat was jouw uitslag van VWP (als je dat hebt laten doen)? Of hoe is je kindje uiteindelijk geboren?
Tjee meid, wat naar! Kan hier helaas niet over meepraten. Geloof dat sommige softmarkers (zoals die in de hersentjes) vanzelf weer verdwijnen en niets hoeven te betekenen. Bij 30 weken zien ze meestal niets meer. Maarja dat zegt natuurlijk niet dat dat bij iedereen zo is. Ik wil je wel heel veel sterkte toewensen. Je zult wel geschrokken zijn. Hopelijk kun je toch nog een beetje genieten van je zwangerschap. Dikke knuff!
Bij mijn zwangerschap van m'n zoontje is bij 20 weken maar 1 softmarker gevonden (een witte vlek in een de linker hartkamer), maar in ons ziekenhuis is het gebruikelijk om met 30 weken een extra groeiecho te maken. Hieruit kwam nog een 2e softmarker, namelijk een vergrote hersenholte. Hierop zijn we doorgestuurd naar het EMC voor een uitgebreid onderzoek. Hoop stress daar, is aangestuurd op een VWP en een bloedonderzoek om evt sporen van een besmetting met een kinderziekte of toxoplasmose ed. Toen ik voor die uitslag kon bellen, was het bloed allemaal in orde en gaf hij een kans aan van maar 1% dat ons kindje een afwijking zou hebben, niet groter dus dan iemand anders!! In de tussentijd hebben m'n man en ik veel gepraat en besloten de VWP niet door te laten gaan, het kindje was welkom, gezond of niet! Na de bevalling is ons zoontje grondig nagekeken, zowel in ons ziekenhuis als in het Sophia kinderziekenhuis, en is helemaal gezond verklaard! Aan de ene kant ben ik blij met de echo's dat ze veel kunnen zien en eerder kunnen signaleren, maar soms kan het ook voor onnodig veel stress zorgen! Bij een kennisje van mij, is op de echo's ook vaak vergrote niertjes ed gezien en ook haar zoontje is kerngezond ter wereld gekomen en bleek ook alles gewoon in orde te zijn. Doe vooral waar jij je goed bij voelt en probeer te blijven genieten, hoe moeilijk ook!
hey hallo je maakt je heel ongerust en begrijpend wan tha dik ook. mijn zoontje had 2 cyste in hersenen en idd ze verdwijnen meestal. heb pretecho gehad en ze waren al kleiner en met 30 wkn waren ze weg. hoop voor je dat je die wkn beetje kunt genieten en succe
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ben op zich vrij rustig en maak me geen zorgen. Je kunt niet alles zeker weten in het leven, en dat geldt ook voor de zwangerschap We zien het wel
Hier met de 20 weken echo ook twee cystetjes in het schedeltje. Daar deden ze verder geen onderzoek meer naar want in 99 % van de gevallen verdwijnen die weer vanzelf. Bij de 30 weken echo konden ze niet meer kijken omdat ons kindje al te ver ingedaald was. Toen zagen ze weer een verwijd nierbekken. Dit is na de geboorte nog gecontroleerd maar moet in de loop der tijd ook oplossen.